בכיר באגף המודיעין: "איראן רחוקה שבועות מצבירת אורניום לפצצה"

תת אלוף עמית סער, ראש חטיבת המחקר באמ"ן, אומר: "איראן מורתעת מישראל, ואנחנו לא צריכים להגביל את עצמנו איפה אנחנו פוגעים בה" | הוא התייחס גם לטרור הטיקטוק וסוגיית הרקטות

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/04/22 07:37 כו בניסן התשפב

בכיר באגף המודיעין: "איראן רחוקה שבועות מצבירת אורניום לפצצה"
צילום: shutterstock

הגרעין האיראני: תא"ל עמית סער הוא ראש חטיבת המחקר באמ"ן, האחראי על עיקר עבודת המחקר המודיעינית. בראיון אתו אומר סער "איראן רחוקה שבועות מצבירת אורניום לפצצה" וכי האיראנים ממשיכים להעשיר אורניום בשלוש רמות: 4%, 20% ו־60%. לדבריו, המעבר להעשרה צבאית ברמה של 90%, שנדרשת לפצצה גרעינית, הוא עניין של זמן קצר.

"הם השתלטו לגמרי על טכנולוגיית הצנטריפוגות המתקדמות"

"אין להם בעיה טכנולוגית. זה רק עניין של החלטה. הם השתלטו לגמרי על טכנולוגיית הצנטריפוגות המתקדמות. הם יודעים לייצר ולהפעיל אותן, וגם אם נגיע עכשיו להסכם כמו בפעם הקודמת - יידרש להם זמן קצר מרגע שהוא יסתיים ועד שהם יצברו מחדש מספיק חומר לפצצה", אומר סער בראיון לישראל היום.

סער מזהיר מהתפוצה הנרחבת של כטב"מים וטילי שיוט לשלל גורמים באזור, באדיבות איראן. "בעבר, היכולת לקחת 50 ק"ג חומר נפץ, להעביר אותם 1,500 ק"מ ולפגוע בנקודה מדויקת - היתה שמורה רק למעצמות. היום זה נמצא בידי קבוצות בתימן או בעיראק. הן עושות התקפות כאלה על בסיס שבועי. אנחנו עוקבים אחרי זה ומתכוננים לזה מודיעינית ומבצעית".

האירועים בהר הבית הם "מלחמת טיקטוק"

לשאלה האם הוא חושב שישראל צריכה לתקוף יותר את איראן בשטחה ענה: "איראן מורתעת מישראל, ואנחנו לא צריכים להגביל את עצמנו איפה אנחנו פוגעים בה. זה כואב להם בכל מקום שאנחנו פוגעים בהם, ואם תשאל אותם - הם במאזן גרוע מאוד מולנו ואני לא מדבר על תקיפות במב"מ (המערכה בין המלחמות). אבל אסור לנו גם לשכוח שאיראן היא מדינה ענקית, והיא רחוקה, ולפעול שם זה לא כמו לפעול פה, במעגל הראשון. זה דורש יכולות אחרות, והצדדים מבינים שפעולות גלויות אחד מול השני יביאו אותנו מהר מאוד להסלמה".

לדבריו, הפלשתינים ברובם לא מעוניינים בהסלמה או במלחמה. "יש שם עייפות, וגם חוסר הבנה על מה בדיוק העניין. הצעקה שהר הבית בסכנה לא תופסת ביו"ש. זה אירוע מזרח־ירושלמי, קצת של ערביי ישראל, אבל לא של יו"ש". הוא מגדיר את האירועים בהר הבית "מלחמת טיקטוק", וממליץ לישראל להתכונן טוב יותר לרמדאן בשנה הבאה.

ראש חטיבת המחקר מגלה שישראל קרובה לפתרון בסוגיית הרקטות: "אני רואה מצב שבו אנחנו מצליחים לפגוע להם לא רק בכמה הם יורים, אלא באיך הם יורים. ביכולת לירות מטחים, לירות לתוך ערים. לא נעצור את האש לגמרי, אבל נצליח לשבש להם את היכולת הזאת".

הראיון המלא לפרשן לענייני צבא וביטחון יואב לימור, יתפרסם ביום ו' (29.4) במוסף "ישראל השבוע" של "ישראל היום"