בשידור חי: אושר השימוע הפומבי למועמדים לבית המשפט העליון

הוועדה למינוי שופטים אישרה את הצעתו של שר המשפטים גדעון סער, לקיום שימוע פומבי למועמדים לשיפוט בבית המשפט העליון ואלה יועברו בשידור ישיר בטלוויזיה. בנוסף, הוועדה בחרה בשופט פוגלמן לתפקיד המשנה לנשיאה אסתר חיות

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/04/22 11:30 י בניסן התשפב

בשידור חי: אושר השימוע הפומבי למועמדים לבית המשפט העליון
גדעון סער, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הוועדה לבחירת שופטים אישרה הבוקר (ב') את הצעתו של שר המשפטים גדעון סער, לשימוע פומבי למועמדים לשיפוט בבית המשפט העליון. הפומביות תחול על מעמד הראיונות של המועמדים בפני ועדת המשנה של הוועדה. לפי ההצעה, יועברו הראיונות לציבור בשידור חי בטלוויזיה. בחירת המועמדים שתכלול את מרכיב השימוע הפומבי תחול על המועמדים לבית המשפט העליון שצפויים להיבחר על ידי הוועדה מכאן והלאה.  

בהחלטה נכתב: "הוועדה לבחירת שופטים מחליטה כי הופעת מועמד לכהונה בבית המשפט העליון לפני ועדת המשנה, תצולם ותשודר לציבור בשידור ישיר".

כמו כן, הוועדה בחרה בשופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן למשנה לנשיאת בית המשפט העליון. השופט פוגלמן יחליף בתפקיד המשנה לנשיאת בית המשפט העליון את שופט בית המשפט העליון ניל הנדל, אשר צפוי לפרוש בסוף חודש אפריל. השופט פוגלמן, שהודיע כי הוא מוותר על תפקיד נשיא בית המשפט העליון, מכהן כשופט במקום מאפריל 2007. טרם מינויו לבית המשפט העליון כיהן כשופט במשך תשע שנים בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

סער: "ראיה משותפת בדבר חשיבות השקיפות"

בפתח הישיבה אמר שר המשפטים: "אני מבקש להודות במיוחד ולבטא את הערכתי לנשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות. את ההצעה אני מביא היום מתוך ראיה משותפת בדבר חשיבות השקיפות. זה לא מובן מאליו. כל מערכת ציבורית צריכה לדעת לעשות שינויים מושכלים".

סער אמר כי הוא משוכנע שהמרכיב הפומבי בהליך הבחירה והשקיפות שלו יתרמו להגברת אמון הציבור בהליך הבחירה לערכאת השיפוט העליונה שלנו. "מעמדו של בית המשפט העליון, העובדה שהכרעותיו מהוות תקדים מחייב למערכת השיפוטית כולה והיקף עיסוקו בנושאים בעלי חשיבות ציבורית מבססים את הצורך בממד פומבי בחלק מהליך הבחירה. במשך שנים רבות פעלתי לקדם שינוי זה. עתה בשלה העת לביצוע המהלך בדרך המלך שהיא באמצעות החלטת הועדה לבחירת שופטים עצמה על פי סמכותה כחוק".