הדיל של כהנא כהנא שוקל: נישואין אזרחיים בתמורה לביטול סעיף הנכד בחוק השבות

השר לשירותי דת שוקל לאפשר טקסי נישואין אזרחיים בקונסוליות זרות בארץ בתמורה לביטול סעיף הנכד בחוק השבות. גורמים מטעם השר מסרו לחדשות כיפה: "יש לא מעט רבנים שתומכים, שחושבים שנישואין קונסולריים זה דבר נכון" | ליברמן: "אין דיל. יש שקרים"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 14/02/22 20:28 יג באדר א'

כהנא שוקל: נישואין אזרחיים בתמורה לביטול סעיף הנכד בחוק השבות
השר כהנא, צילום: Gershon Elinson/Flash90

נושא דת ומדינה הוא רק אחד מני רבים שמאיים על קיומה של ממשלת השינוי, המורכבת ממפלגות מכל קצות הקשת הפוליטית. אולם, נראה כי דווקא הפעם יש התקדמות מסוימת בסוגיה רגישה במיוחד. השר לשירותי דת, מתן כהנא, שוקל את האפשרות לפיה יתכנו טקסי נישואין אזרחיים בשטח של קונסוליות זרות בארץ, כך עולה מדיווח של כתב חדשות 12, יאיר שרקי

עוד עולה מהדיווח, כי השר, שהעביר את רפורמת הגיור ורפורמת הכשרות שעוררה עליו ביקורת רבה, עשוי להסכים ליוזמה של חברת הכנסת שרן השכל מתקווה חדשה בתמורה לביטול סעיף הנכד בחוק השבות, סעיף המאפשר לאזרחים זרים שאינם יהודים לעלות ארצה. 

ביטול סעיף הנכד משלים את חוק הגיור 

גורמים בסביבת השר מסרו לחדשות כיפה כי ביטול סעיף הנכד הוא קריטי לחוק הגיור. "חוק הגיור מטפל בהתבוללות אבל חוק השבות מזרים לכאן עוד ועוד גויים, לכן מדובר במהלך משלים שמסייע לשמור על הזהות היהודית של מדינת ישראל". המשמעות של נישואין קונסולאריים היא שלא יהיה צורך לטוס לקפריסין. אלא, יהיו כמה שגרירויות שיהיה ניתן להינשא בהם בצורה אזרחית. כלומר, לא לאפשר נישואין אזרחיים בישראל אלא לאפשר להם לקצר תהליכים. "יש לא מעט רבנים שתומכים, שחושבים שנישואין קונסולריים זה דבר נכון". 

עוד הסבירו, כי בעבר עלו כמה הצעות חוק בנושאי דת ומדינה. כזכור, בהסכמים הקואליציוניים עלו שלושה נושאים עליהם הייתה הסכמה: כשרות, גיור ושינוי האספה הבוחרת של הרבנות הראשית. כל השאר יעשה בהסכמה וויתורים הדדיים. 

מתנועת נאמני תורה ועבודה נמסר: "אנו מברכים על ההחלטה לבחון מחדש את הסטטוס קוו הקיים בתחום הנישואין, כאשר לדעתנו ראוי להסדיר זאת במסגרת החוק בישראל ולא דרך קונסוליות זרות. 
המונופול על הנישואין פוגע במאות אלפי ישראלים שאינם יכולים להינשא, וגורם לתופעה הולכת וגדלה של ישראלים שלא מתחתנים בדרך רשמית. מצב זה מייצר סכנה גדולה לשלמות העם היהודי, עלול ליצור מצבי ממזרות, ולכן מתן פתרון מוסדר יצמצם חשש זה. עדכון סעיף הנכד בחוק השבות יחזק את שמירת אופייה היהודי של מדינת ישראל ואנו תומכים בצורך לעדכן זאת". 

לעומת זאת, קולות שעולים מתוך הממשלה לא מביעים הסכמה לעסקה שככל הנראה מתגבשת. שר האוצר אביגדור ליברמן טען בחשבון הטוויטר שלו: "אין דיל - יש שקרים. שומע את הדיווחים הערב על כביכול דיל שאנשים יוכלו להינשא בקונוסוליות בתמורה לביטול סעיף הנכד בחוק השבות. אני לא מכיר שום הצעה כזו וישראל ביתנו לעולם לא תשב בממשלה שתסכים לאיוולת כזו. נישואים אזרחיים זו יוזמה חשובה שצריכה לבוא בלי תנאים". גם שר המודיעין אלעזר שטרן אמר, "סעיף הנכד בחוק השבות הינו בעל חשיבות אסטרטגית ליהדות התפוצות ולישראל. הוא לא היה ולא יהיה נתון למשא ומתן בממשלה הזאת". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן