הרפורמה במערכת החינוך | שי פירון: "שפע של ברכות לשרה שאשא ביטון"

שרת החינוך מקדמת רפורמה לפיה מבחני הבגרות יצטמצמו משמעותית ל-4-5 בלבד. במחצית השנייה של כיתה י"ב יעברו התלמידים "מכינה לחיים" | שר החינוך לשעבר: "צעד חשוב וחיוני. עכשיו אפשר לדבר על מהות ומשמעות, ללמוד לעומק"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 07/02/22 10:01 ו באדר א'

הרפורמה במערכת החינוך | שי פירון: "שפע של ברכות לשרה שאשא ביטון"
שי פירון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

משרד החינוך הודיע אתמול כי הרפורמה במבחני הבגרויות בישראל תחל בשנה הבאה. שרת החינוך יפעת שאשא ביטון מובילה את המהלך החדש וכ-200 מורים, מנהלים ואנשי אקדמיה לוקחים בו חלק. החל משנת הלימודים הבאה מספר מבחני הבגרות צפוי להצטמצם משמעותית ל-4-5, כך פורסם ב"חדשות12". 

המקצועות בהם ייבחנו התלמידים: אנגלית, מתמטיקה, שפה נוספת ומקצוע מוגבר. תלמיד יוכל להיבחן גם במקצוע מוגבר נוסף אם יבחר בכך. למעט הבחינות חיצוניות, במקצועות כמו תנ"ך, ספרות ואזרחות תהיה בחינה פנימית בלבד. במשרד החינוך אומרים כי הסטנדרט שבו יידרשו התלמידים לעמוד יהיה גבוה במיוחד. הרעיון במקרה של בחינות אלו, יהיה "לבצע למידה משמעותית – לא רק לשנן ולהקיא על הנייר, אלא משהו שהתלמידים באמת יזכרו".

על פי הרפורמה, במחצית השנייה של כיתה י"ב יעברו הנערים "מכינה לחיים":  שיעורים שיכינו את המתבגרים לחיים שאחרי בית הספר, ולחיים שאחרי השחרור מהצבא. התלמידים יוכלו ללמוד ניהול פיננסי, התנהלות בשוק העבודה הגלובלי והמשתנה ועוד.

שי פירון: "אני נרגש למראה הצעד הכול כך חשוב וכל כך אמיץ של השרה"

מי שברך את שרת החינוך על המהלך, הוא שר החינוך לשעבר, הרב שי פירון. "זהו עוד צעד חשוב וחיוני", כתב לה בחשבון הפייסבוק שלי. "אני מודה שאני נרגש למראה הצעד הכול כך חשוב וכל כך אמיץ של השרה. שבע שנים חלפו מאז שהתחלנו ברפורמת הלמידה המשמעותית. לצערי, היא נעצרה, לא התקדמה בקצב עליו חלמתי. אבל הנה - בזכותה של השרה וצוותה - אולי הפעם זה קורה".

לפירון היו עוד כמה דברים להגיד על השינוי הצפוי: "אני יודע מה יקרה עכשיו. שורה של מומחים יזעקו על ביטול בחינת הבגרות במקצוע 'שלהם' (איך אפשר בלי בגרות ב...; מה זה אומר על התרבות והמורשת שלנו). אני מבקש מהם לעצור! תחום הדעת שלכם, זוכה למתנה גדולה! אתם יכולים לחגוג במסיבת שחרור. עכשיו אפשר לדבר על מהות ומשמעות, ללמוד לעומק, לעורר סקרנות".

"צריך להעמיק שאלות של זהות ושייכות"

"אחרי הרפורמה בדרכי המדידה, צריכה לבוא רפורמה בתחומי הלמידה. יש להחליף/להוסיף/לשנות לא רק את דרכי ההבחנות. צריך להוסיף מקצועות, תחומי דעת: התנהלות כלכלית, דיבייט, בריאות, תזונה, מיניות. צריך ללמד פילוסופיה וחקר, מחשבה. צריך להעמיק שאלות של זהות ושייכות. אסור להתמכר למערכת השעות הישנה. חלקים ממנה לא רלוונטיים".

פירון כתב כי לא די בשינוי תחומי המדידה ותכני הלמידה. "אין מקום למערכת שעות של 45 דקות, שבע שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. יש להתבונן על מרחב הזמן אחרת לחלוטין. לפרוץ את מחסום הזמן וגבולות הכיתה. ואם לא די בכך, צריך להרחיב את העשייה החברתית, את הסולידריות. בית ספר הוא סוג של חדר כושר. חלק מתכנית הלימודים מאמנת את המוח, אחרים את שרירי הגוף וחלק ניכר צריך להיות מוקדש לחיזוק שריר הלב". 

לסיום כתב הערה על החצי שנה בה יכינו את המתבגרים לחיים שאחרי התיכון והצבא: "אני - לתומי - סברתי שמקדישים 12 שנות חינוך ועוד שנות חינוך במסגרות הגיל הרך - כהבנה לחיים. האם כיתה ג' היא לא הכנה לחיים? כיתה ט'? גן חובה? כשם שאני מתנגד להקדשת שעה למניעת אלימות, כך אני סבור שלא נכון לקרוא למחצית השנה - הכנה לחיים".

 

 

 

.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן