מאושרים: הכנסת העבירה גם את תקציב 2022

ברוב של 59 נגד 56 עבר במליאת הכנסת חוק התקציב לשנה הבאה. למרות האתגרים העומדים בפניה, את המכשול הגדול עברה הממשלה | ראש הממשלה שמח: "הלילה הזה - החזרנו את ישראל למסלול". שר האוצר: "תודה רבה לכולם ומברוק למדינת ישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/11/21 07:28 א בכסלו התשפב

מאושרים: הכנסת העבירה גם את תקציב 2022
שמחה במליאת הכנסת, צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

זה היה ארוך וזה היה צפוי. לאחר שעות של דיונים אושרה הלילה (בין חמישי לשישי) במליאת הכנסת הצעת חוק התקציב לשנת 2022 ברוב של 59 מול 56. ממשלת ישראל בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד יכולה לנשום מעט לאחר שעברה את המכשול המרכזי שעמד בפניה, אך בקרוב, בשל השוני הרב בין מרכיביה, נראה מכשולים נוספים שיאיימו על יציבותה.

עם העברתו של התקציב במליאה, שר האוצר אביגדול ליברמן בירך: "שר האוצר אביגדור ליברמן "אישרנו תקציב שמביא יציבות למערכת הפוליטית ובהירות לכלכלת ישראל. תודה רבה לכולם ומברוק למדינת ישראל". בחשבון הטוויטר שלו הוסיף: "השלמנו ביחד את המשימה והבאנו תקציב חברתי ואחראי לכל אזרחי המדינה".

שר החוץ יאיר לפיד, אמר הלילה: "לקחנו אחריות. קיימנו את ההבטחה. העברנו את תקציב 21-22 עבור מדינת ישראל ואזרחי ישראל". ראש הממשלה נפתלי בנט מיהר להגיב גם הוא: "הלילה הזה - החזרנו את ישראל למסלול".

יו"ר רע"מ מנסור עבאס, כתב הבוקר: "לאזרחים יש בשורה ותקווה. פעם ראשונה שמפלגה ערבית לוקחת חלק מרכזי בהעברת התקציב ובהקמת הקואלציה. זהו צעד חשוב בתהליך ההשתלבות הפוליטית, ומימוש הזכות לשותפות אזרחית, ולקיחת אחריות קולקטיבית, לטובת כל האזרחים ערבים ויהודים. רע״מ תמשיך לקדם שיח סובלני ומגשר ואחראי בין כל אזרחי המדינה".

יו"ר הקואליציה עידית סילמן חגגה: "בשורה אדירה לאזרחי מדינת ישראל. תודה רבה לחברי לקואליציה שהפגינו עמידות יוצאת דופן, התקציב הזה הוכיח שניתן להגיע להסכמות לטובת העם והמדינה".

אופוזיציה עצובה

אופוזיציה עצובה | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

בצד המפסיד, באופוזיציה, כאבו את העברת התקציב על ידי הממשלה. יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הודה לחבריו בסיעה, וכתב: "הפסדנו אולי בקרב הזה אבל ננצח בע"ה במערכה. כי יש לנו דרך וערכים ואמת, ולא מכרנו ולא נמכור אותם בעד כל הון שבעולם. וסוף האמת לנצח. שבת שלום וחודש טוב לכל עם ישראל".

יו"ר ש"ס אריה דרעי, תקף את השרים: "ממשלת מדושני העונג, העבירה על חודו של קול, תקציב גרוע שכולו פגיעה אכזרית ומכוונת בקשישים, במוחלשים ובתושבי הפריפריה, ובמשפחות ברוכות ילדים. ש"ס תמשיך להיאבק בכל כוחה, נגד ממשלה שאינה לגיטימית, שבראשה ניצב אדם שאינו עובר את אחוז החסימה, ממשלה הפועלת לחורבן חברתי והרס הצביון היהודי.

מואטי התנצלה על הטעות

מואטי התנצלה על הטעות | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לפני אישור התקציב, היה ניצחון קטן גם לאופוזיציה. בהצבעה על סעיף תקציבי 60 שנועד לתוספת תקציב למבני חינוך, נרשם שוויון 59 ולכן הסעיף לא עבר. הניצחון הושג בעקבות עייפות הקואליציה אחרי שעות ארוכות של דיונים, ובמיוחד בעזרת טעות בהצבעה של חברת הכנסת אמילי מואטי מהעבודה. מואטי התנצלה על טעותה בפני חברי הקואליציה.

בעקבות ההפסד בהצבעה התכנסה וועדת הכספים לדיון חוזר על תקציב משרד החינוך. "האופוזציה יכולה להמשיך ולנסות. אנחנו לא נוותר על תוספת תקציב לבניית כיתות לימוד. לוותר על כיתות משמע לוותר על דור העתיד של מדינת ישראל. נצביע על הסעיף שוב ונעביר אותו!", כתב ליברמן.

מוקדם יותר במהלך הלילה אושרה הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית ברוב של 61 מול 59. אחרי הפסקה של מספר שעות, מליאת הכנסת אישרה את חוק ההסדרים ברוב של 61 תומכים מול 57 מתנגדים. בכך למעשה אושרה ההצעה השלישית מתוך חמש ההצעות שעלו להצבעה במסגרת חוק תקציב המדינה. בהמשך יעלה חוק התקציב לשנת 2022 להצבעה.

נתניהו במליאה

נתניהו במליאה | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

עוד בטרם תחילת ההצבעה, ניסו בליכוד להגיע להסכמה תקציבית שיתכן שהייתה חוסכת שעות ארוכות של הצבעות ודיונים, העתידים להסתיים באופן רשמי ככל הנראה רק מחר בבוקר. חבר הכנסת מיקי זוהר פנה לקואליציה בבקשה: "יש אפשרות שנגיע להסכמה שכל ההסתייגויות יימשכו, יש לנו הצעת פשרה הוגנת. ההצעה שלנו היא שכל שקל שמועבר על ידי הממשלה לרע"מ ולתנועה האיסלאמית יעבור במנגנון פריטטי בין הקואליציה לאופוזיציה שיפקח על הכספים, כדי שלא תהיה זליגת כספים לחמאס בעזה. כך אתם גם שומרים על ביטחון ישראל וגם נמנעים מפיליבסטר". 

לפיד היה משועשע מהבקשה והשיב לו, "אני שמח לראות שהלילה הארוך הזה לא הרס את ההומור של האופוזיציה, התשובה היא לא". בראיון לחדשות כיפה, אמרה חברת הכנסת מיכל וולדיגר מהציונות הדתית כי מדובר בתקציב רע. "הוא פוגע באוכלוסיות הכי חלשות. גם התקציב למערכת הבריאות, שבקואליציה טוענים שהם הגדילו, נכון, ניתנה תוספת, אבל היא רק בהתאם לגדילת האוכלוסייה, תבדקו עם הרופאים. אין כאן תוספת משמעותית שיכולה לפתח את מערכת הבריאות כדי לעזור בבריאות הנפש. דברו איתנו על סינגפור, איזה סינגפור ואיזה נעליים". 

היו ם רגעים כאלה של עופר כסיף |

היו ם רגעים כאלה של עופר כסיף 

דודי אמסלאם והסוכריה |

דודי אמסלאם והסוכריה | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן