מבצע החיסון השלישי בנט: "חייבים שקצב ההתחסנות ינצח את קצב המגיפה"

ראש הממשלה נשא דברים הערב בצל הכרזת משרד הבריאות על מתן חיסון שלישי. הוא תקף את מדיניות הממשלה הקודמת ועודד את הציבור להגיע להתחסן. מיד אחריו דיבר גם שר הבריאות ניצן הורוביץ על האתגר של הגל החדש| פרופסור אש הסביר כי ישנה הדבקה גם בקרב מחוסנים. מי צפוי להתחסן ראשון?

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 29/07/21 22:13 כ באב התשפא

בנט: "חייבים שקצב ההתחסנות ינצח את קצב המגיפה"
ראש הממשלה בנט, צילום: by Marc Israel Sellem/POOL

ראש הממשלה נפתלי בנט נשא הערב (ה') הצהרה מיוחדת בדבר מתן מנת החיסון השלישית. "מגפת הדלתא ממשיכה להתפשט ברחבי העולם וגם בישראל, גלי הקורונה הראשונים עלו לנו במאתיים ימי סגרים, באובדן שנת לימודים לילדים שלנו ופגיעה כלכלית קשה. אנחנו לא רוצים לחזור לשם". 
בנט גם תקף את מדיניות הממשלה הקודמת בטיפול בנגיף. "כבר בשלב המוקדם הזה היו מוטלים כאן סגרים ומגבלות שמשתקות את כל פעילויות החיים. אבל המדיניות שלנו שונה וברורה. שמירה על החיים לצד שגרת החיים, המטרה שלי לקיים כאן את העסקים החינוך התרבות לצד הקורונה ולהימנע מסגרים ככל האפשר. הסגרים הביאו עד היום לאובדן 200 מיליארד שקלים, בסכום הזה אפשר היה לבנות מאה בתי חולים ברחבי הארץ או חינוך חינם מלידה עד תואר ראשון לכלל ילדי ישראל לצמיתות. הממשלה בראשותי עושה הכל כדי שמצב זה לא יחזור. האסטרטגיה שלנו כוללת שלוש שכבות הגנה". 

"שמירה הדוקה על המבוגרים על הפגיעים, עטיית מסכות והתנהגות אחראית והתחסנות האוכלוסייה. הממשלה מבצעת עשרות פעולות במקביל. הפעלנו את פרויקט מגן אבות להגנה על 120 הקשישים והפגיעים ביותר בישראל. בנתב"ג הבאנו למאה אחוז בדיקות לנוחתים". 

"המציאות מוכיחה גם שהחיסונים מגנים מתחלואה קשה ומוות וכמו חיסוני השפעת שצריך לחדש מעת לעת כך גם כאן. תוך מספר ימים מהמנה השלישית מספקת לגופכם הגנה חזקה מאוד. אני קורא לכל המבוגרים שקיבלו חיסון השני, לכו להתחסן בחיסון המשלים. תדאגו לעצמכם. תדאגו ליקירים שלכם. אני יכול לעדכן אתכם שנשיא המדינה יהיה הראשון לקבל את החיסון המשלים כבר מחר בבוקר. אני פונה מכאן לכולם, התקשרו להורים שלכם, סבא וסבתא שלכם ותדאגו שהם יקבלו החיסון המשלים בהקדם". 

"לכן כדי שנוכל לשמור על מדינת ישראל פתוחה, על הכלכלה פתוחה, על החינוך פתוח, אנחנו חייבים שקצב ההתחסנות ינצח את קצב המגיפה. כולנו צריכים לגלות ערבות הדדית כדי לשמור אחד על השני. לכו להתחסן. כבר ביום ראשון הקרוב יאפשרו קופות החולים ובתי אבות לקבל את החיסון ומכאן אני קורא גם למי שעדיין לא התחסן במנה הראשונה, במיוחד לצעירים. לכו להתחסן. החיסון ישמור על חיי יקיריכם וימנע מכם עוגמת נפש והוצאות מיותרות". 

הוא ציין כי ראשון המתחסנים יהיה נשיא המדינה יצחק הרצוג. גם בנט ישתתף באירוע, אך הוא לא צפוי להתחסן בשלישית מפאת גילו. גם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו היה הראשון להתחסן במנה הראשונה של פייזר. 

גם שר הבריאות ניצן הורוביץ דיבר הערב. "גל התחלואה הנוכחי מציב בפנינו אתגר חדש, זן הדלתא מדבר יותר מסוכן יותר ועמיד יותר לחיסון. העלייה החדה בנתוני התחלואה למרות החיסון היא סיטואציה חדשה לנו ולעולם כולו. כעת יש לנו מטרה מאוד ברורה, לשמור על הבריאות של כל אזרחי ישראל וגם על הפרנסה כלכלה תרבות החינוך על שגרת החיים ומעל הכל להציל חי אדם".

"אני מכיר את הטיעונים, שומע קולות שמסתייגים מזה, ולא מתעלם מהם. אני מדגיש, לקחנו את כל העמדות בחשבון, אבל חשוב להדגיש ולמנוע אי הבנות. מדובר בהחלטה רפואית מקצועית שלקחה בחשבון כל המידע הרפואי שנצבר בישראל ובעולם". 

"זו לא החלטה פוליטית, אצלנו אין שום שיקול אחר מלבד השיקול הרפואי בהחלטות מהסוג הזה". בנוסף אנחנו לא מכריחים, אנחנו מסבירים, משכנעים, אנחנו מדינה דמוקרטית. אנחנו אומרים לציבור, לצד המסכות וההחניות החיסון הוא הטוב ביותר לשמור על החיים של היקרים שלנו". 

שר הבריאות הנכנס ניצן הורוביץ

שר הבריאות ניצן הורוביץ צילום: יוסי זמיר \ לע"מ

גם מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור נחמן אש, ביקש לדבר על הדרך שהובילה את המערכת לקבלת ההחלטה. "זו בהחלט הייתה החלטה מורכבת מאחר ואנחנו ראשונים בעולם שנתקלים בעליה בתחלואה, תוך כדי התחסנות על רקע של דעיכת היעילות של החיסונים. אנחנו כבר מספר שבועות עוקבים נתונים, עושים דיונים חוזרים, מתייעצים בינינו ועם מומחים וגורמים בחו"ל כדי להגיע למסקנה של האם ואיך לתת את מנת החיסון השלישית, מנת הדחף. ראשית , דובר על כך, אנחנו נמצאים בגל תחלואה שהולך ועולה במהירות. עליה גם במספר המאומתים, גם בחולים קשים. בגל הזה אנחנו רואים הדבקות ותחלואה של מחוסנים. אנחנו רואים מחוסנים שחולים ומגיעים במצב קשה לבית החולים ורואים גם תמותה. העלייה במספר החולים הקשה המחוסנים היא עליה שראינו לאורך הימים האחרונים בצורה משמעותית". 

פרופסור אש הסביר כי מבחינת הנתונים עולה כי החולים הקשים הם מחוסנים מעל גיל 60, והחולים הקשים בגילים 40-60 הם לא מחוסנים. "אנחנו מניחים שזה שילוב של זן הדלתא שעמיד יותר וירידה במועילות של החיסונים לאורך זמן. בניתוח נתונים לאורך הזמן ראינו שבעיקר במבוגרים יש ירידה של המועילות נגד תחלואה קשה". 

"אנחנו יודעים שמנת דחף מעלה את רמת הנוגדנים ולכן יש סבירות גבוהה שגם תגן יותר מתחלואה".