רבנים שתמכו בסמוטריץ' משנים גישה: "יש לקבל את הוראותיה של הממשלה"

בכירי הרבנים מהציונות הדתית שתמכו ברובם בח"כ בצלאל סמוטריץ' בבחירות האחרונות, יוצאים במכתב: "יש לשתף פעולה עם כל ממלא תפקיד בממשלה" | בין החותמים: הרב דב ליאור, הרב יעקב אריאל והרב שמואל אליהו

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/07/21 13:18 ד באב התשפא

רבנים שתמכו בסמוטריץ' משנים גישה: "יש לקבל את הוראותיה של הממשלה"
צילום: אריאל זנדברג

בכירי הרבנים מהציונות הדתית שתמכו ביו"ר מפלגת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ' בבחירות האחרונות, יוצאים היום (ג') בקריאה חדשה, ונראה כי הם משנים את גישתם בנוגע ליחס לממשלת בנט-לפיד. "יש לקבל את הוראותיה של הממשלה בכל התחומים ויש לשתף פעולה עם כל ממלא תפקיד בממשלה - אלא אם כן יהיו הוראותיה מנוגדות לתורה", כתבו הרבנים. בין החותמים: הרב דב ליאור, הרב יעקב אריאל והרב שמואל אליהו.

בפתח קריאתם כתבו: "למדינת ישראל ראשית צמיחת גאולתנו ערך תורני חשוב העומד בפני עצמו והיא קדושה. על ידי המדינה מקיים עם ישראל את המצוה הגדולה של יישוב ארץ ישראל "וירישתם אותה וישבתם בה", "שלא נעזבנה בידי זולתינו מן האומות או לשממה". ממשלת ישראל מקבלת את תוקפה ממדינת ישראל ומנהלת בפועל את המדינה, היא נמדדת על פי מעשיה אם הם חיוביים או חלילה לא ובהתאם לכך יש להתייחס אליה".

הרבנים החתומים לא שכחו על בסיס מה הוקמה הממשלה. "הממשלה הנוכחית הורכבה בניגוד לדעת רוב מוחלט של רבני ישראל". הבולטים שבפגמיה לטענת הרבנים:

  • "היא נשענת לקיומה על מיעוט לא יהודי שאיננו מכיר במדינת ישראל כמדינתו של העם היהודי ושואף להפוך את מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה. דבר זה שומט את הבסיס המוסרי לקיומה. בנוסף, הדבר עלול לפגוע קשה בביטחון האומה
  • גם חלקים מרכזיים של המפלגות היהודיות בממשלה שואפים לבטל את הזהות היהודית של מדינת ישראל ולפגוע בייחוד היהודי לדורותיו".

לסיום כתבו הרבנים: "למעשה: כיום, אם כי לצערנו, זאת הממשלה בישראל, יש כמובן לקבל את הוראותיה בכל התחומים, אלא אם כן יהיו הוראותיה מנוגדות לתורה. תקוותינו שתעשה דברים טובים לעם ישראל. מכאן נובע עיקרון שיש לשתף פעולה עם כל ממלא תפקיד בממשלה, כשמדובר בטובת מדינת ישראל ובהתקדמותה בכל תחומיה".

צילום: ללא

נזכיר כי בתקופה שלפני הקמת ממשלת בנט-לפיד נשמעו קריאות רבות של בכירי הרבנים בציונות הדתית, נגד הקמת הממשלה. שלושה שבועות לפני שיאיר לפיד הודיע לנשיא המדינה כי עלה בידו להקים ממשלה, התקיימה הפגנת נגד מול ביתו של ניר אורבך, בהפגנה לקח חלק גם הרב חיים דרוקמן.

הרב דרוקמן אמר: "הלב דואב שעדיין צריך לדבר על זה. גם אם הכוונות טובות, אבל אסור להיות עיוורים. זה איום ונורא להיות עיוורים. מדינת ישראל זקוקה לממשלה שתפעל לקדם את עם ישראל כפי שהוא רוצה. אנחנו חיים במדינה דמוקרטית והעם אמר את דברו המפורש מה הוא רוצה. גם חלק שאמרו אחרת - זה בגלל התנגדות לראש הממשלה, לא בגלל הכיוון", אמר הרב.

"איך אפשר למכור את כל העקרונות? שום דבר לא קיים. יש רק עיקרון אחד, לא בחירות חמישיות. על זה יכולה ישראל להתקדם? אדרבא, יבואו כולם ויגידו על אלה שרוצים בכיוון ימין, יתאחדו לממשלה אחת ואז יש לנו את הכול".