"התליין מטהרן" ניצח בבחירות לנשיאות איראן: בישראל מגנים ובעולם מברכים

איבראהים ראיסי, שחתום על אלפי הוצאות להורג באיראן בשנות ה-80, הוא המנצח הגדול בבחירות לנשיאות, ויחליף את רוחאני בעוד כחודש וחצי | ראש הממשלה החליפי לפיד גינה את בחירתו: "אדם קיצוני". בעולם שיגרו ברכות על המינוי

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 20/06/21 07:50 י בתמוז התשפא

"התליין מטהרן" ניצח בבחירות לנשיאות איראן: בישראל מגנים ובעולם מברכים
נשיא איראן, חסן רוחאני. יסיים את תפקידו בעוד חודש וחצי , צילום: shutterstock

איראן בחרה נשיא חדש: על אף שטרם נספרו כל הקולות בבחירות לנשיאות, הטלוויזיה האיראנית פרסמה הודעה רשמית לפיה איברהים ראיסי ייכנס לתפקידו ב-3 באוגוסט ויחליף את חסן רוחאני ובעתיד הרחוק אף יירש את המנהיג הרוחני, האייתוללה עלי חמינאי.

ראיסי הוביל לכל אורך קמפיין הבחירות והסקרים ניבאו כי ינצח ולכן בחירתו לא נחשבת להפתעה. לראיסי שמכהן כראש הרשות השופטת החל ממרץ 2019, יש עבר עשיר במערכת המשפט באירן, ונחשב במשך שנים לדמות שנואה בעקבות ההוצאות הרבות להורג עליהן הורה לאחר המהפכה האסלאמית ומלחמת אירן-עירק בשנות ה-80, מתוקף תפקידו כתובע הכללי. על פי ההערכות, ראיסי חתום על הוצאתם להורג של בין 5,000 ל-30,000 תומכי אופוזיציה, מה שקנה לו את הכינוי "התליין מטהרן". הוא עצמו מעולם לא התייחס לנושא בפומבי.

במהלך העימותים בין המועמדים לנשיאות, חשפו יריביו של ראיסי את העובדה שככל הנראה לא סיים את בית הספר העממי, כאשר לפי הדיווחים גם מעמדו הדתי במדינה מעורער ומוטל בספק. 

בעקבות ההודעה על בחירתו של ראיסי, נשמעו גינויים בישראל וברחבי העולם, על הפנים החדשות של האדם מספר 2 באיראן. ראש הממשלה החליפי ושר החוץ הישראלי, יאיר לפיד, תקף אמש (שבת) את בחירתו ואמר: "הנשיא החדש של איראן, הוא אדם קיצוני שאחראי למותם של אלפי איראנים. בחירתו אמורה לעורר נחישות מחודשת לעצור מיד את תוכנית הגרעין האיראנית ולשים סוף לשאיפותיה האזוריות ההרסניות".

גם ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס לתוצאות הבחירות בפתח ישיבת הממשלה: "באיראן נבחר בסוף השבוע נשיא חדש, איברהים ראיסי. מכל האנשים שחמינאי היה יכול לבחור, ושלא יהיה ספק - זה לא הציבור בחר אלא חמינאי רק אפשר להם לבחור, הם בחרו את "התליין מטהרן". זה איש שידוע לשמצה בקרב העם האיראני ובעולם כולו בשל התפקיד שלו בוועדות המוות שניהלו את ההוצאות להורג של מתנגדי המשטר".  

"ראיסי אחראי באופן אישי לרציחתם של אלפים רבים של אזרחים איראנים חפים מפשע. הבחירה בראיסי היא איתות למעצמות להתעורר, איתות אולי אחרון רגע לפני חזרה להסכם הגרעין, להבין עם מי הן עושות עסקים ואיזה סוג של משטר הן בוחרות לחזק. מה שברור לכולנו זה שמשטר של תליינים - אסור שיחזיק בנשק להשמדה המונית. זו העמדה הברורה והעקבית של מדינת ישראל", אמר בנט.

הרמטכ"ל כוכבי צפוי לנחות היום (א') בארצות הברית לקראת סבב הפגישות הראשון שלו עם גורמים בצבא האמריקאי, כשהניסיונות הישראלים להשפיע על הסכם הגרעין יימשכו, כחודש וחצי לפני כניסתו לתפקיד של ראיסי. לאחר ביקור הרמטכ"ל אמורים להגיע בכירים ישראלים נוספים לארצות הברית, ובראשם ראש הממשלה נפתלי בנט.

הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין הספיק לברך את ראיסי וקרא להרחבת שיתוף הפעולה בין רוסיה לאיראן, וכך עשה גם נשיא טורקיה רג'יפ ארדואן ששלח אגרת ברכה לנשיא הנבחר.

"אנו מברכים את הנשיא הנבחר איברהים ראיסי על זכייתו בבחירות לנשיאות ברפובליקה האסלאמית של איראן", אמר שליט דובאי וסגן ראש ממשלת האמירויות, מוחמד בן ראשד, "אנו מאחלים לרפובליקה האיסלאמית ולקשרינו עמה המשך של יציבות, המשכיות ושגשוג".