צבא הזקנים: 43 אלף חיילי צה"ל עם פטור זקן

בתשובת המדינה נגד העתירה לפקודות הזקנים בצה"ל, נחשפו המספרים הרשמיים שמציגים כי אין ביטול גורף של פטורי הזקן. "פניות טופלו והיכן שהיה צורך לתקן, בוצעו תיקונים", אמרו בצה"ל

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 09/06/21 15:12 כט בסיון התשפא

צבא הזקנים: 43 אלף חיילי צה"ל עם פטור זקן
חיילים דתיים. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

הקרב הבא של צה"ל: המדינה הגיבה אתמול (ג') לבית המשפט העליון בעקבות העתירה שהגישו חיילים לבג"ץ נגד החמרת מדיניות הפטורים מגילוח הזקנים בצבא, מהם עולה כי 43 אלף חיילי צה"ל מחזיקים בפטורים חריגים מגילוח, כאשר 32 אלף מהם חיילים בשירות חובה והשאר משרתי קבע. 

עתירת החיילים הוגשה בעקבות הנחייה הרמטכ"ל הנוכחי אביב כוכבי ליישם את "פקודת הזקנים" שקבע הרמטכ"ל הקודם גדי איזנקוט ב-2015. חיילים צה"ל רבים ומיחידות שונות טענו שהמהלך בוצע באופן גורף מדי, לא מוצדק, מפלה, והטילו ספק בחוקיותו. לטענתם, ולפי מסמכים שהציגו, פטורים בוטלו בזה אחר זה וחידושם נדחה על הסף וללא הצגת נימוקים כנדרש בפקודות.

המדינה הגיבה במסמך מפורט בן 89 עמודים, כשהטענה המרכזית של הצבא כפי שהוצגה בתשובת המדינה מציגה את המצב לפיו ישנו מספר עצום של חיילים שמחזיקים בפטורי זקן, דבר שאמור להחליש את טענת העותרים.

"על עתירת החיילים להידחות על הסף, כפי שכבר נדחתה העתירה הקודמת בעניין", טענה המדינה בתשובתה, "לאחר התיקון לפקודה בשנת 2015 נמצא שבחלק לא מבוטל מהיחידות ניתן ההיתר מבלי שיוחס משקל לצורכי המשמעת. בשנה שעברה לא שונתה המדיניות לפיה ניתן לאשר פטור מגילוח למי שזקן הוא חלק מאורח חייו".

בנוסף, נאמר בתשובת המדינה כי הסמכות להענקת פטור זקן הועברה מקציני השלישות באגפים ובפיקודים בדרגת אלוף משנה למפקדי היחידות בדרגת סגן אלוף, ושתוקף פטור יהיה מקסימום שנה אחת, בניגוד לעבר שלא הייתה מגבלת זמן.

בצה"ל דורשים משופטי בית המשפט העליון שלא להתערב בעניין הפנים-צבאי, לדבריהם, כמות הפטורים כיום מעידה שצה"ל לא פועל 'למגר' את גידול הזקנים בצבא. יחד עם זאת, הודו בצבא כי נמצאו ליקויים נקודתיים ביישום הפקודה המתוקנת בשטח: "אלו עלולים להתרחש כאשר מוגשת בקשות בהיקף עצום לקבל ההיתר. פניות טופלו והיכן שהיה צורך לתקן, בוצעו תיקונים. בנוסף, לאחרונה נוסף תיקון לפקודה לפיו הוגבל זמן התשובה לערעורים, לצד חובת נימוק ההחלטה".

בצה"ל התייחסו גם לטענת העותרים לפיה ישנה אפליה בין קצינים בכירים שנהנים מפטורים לעומת חיילים זוטרים, והסבירו כי כל בקשה נבחנת באופן זהה.

באשר לטענה שגם חיילים דתיים מופלים חרף המלצת רב היחידה, נאמר בתשובת המדינה כי כללי ההופעה לחייל הדתי והחילוני הם זהים, וששניהם מחויבים להתגלח, "אלא אם הצביעו על כך שזקן הוא חלק מדמותם, מהווייתם ומזהותם, וכי הזקן לא מהווה חלק מאופנה חולפת או מנוחות. המלצת הרב באה בנוסף להמלצת מפקדים". 17 העותרים בתיק יוצגו ע"י עו"ד אפרת בר-נחמני וליאור שטלצר.

'מטה המאבק למען פטור זקן' לכולם התייחס לדברים ומסר: "אנו מקבלים על בסיס יומיומי עדויות רבות מחיילים וקצינים המשקפים את המשך קיומה של המדיניות הלא-חוקית לצמצום המזוקנים בצבא, לעיתים זה מגיע עד דבר הדחה מלוחמה ומאסר". במטה תקפו את הצבא, שלדבריהם התעלם משורת ראיות שצורפו לעתירה: "יריקה בפני אלפי חיילים המשרתים בכל יחידות הצבא".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן