סער לכיפה: נחוקק את מתווה נסים שיחליף את הכרעת בג"ץ המכיר בגיור רפורמי

בראיון לחדשות כיפה תקף יו"ר תקווה חדשה את נתניהו: "בן אדם שמזמן מעדיף את האינטרס האישי שלו על טובת המדינה". סער הוסיף כי הוא תומך במתווה ניסים לגיור, ושלל המלצה על נפתלי בנט במידה ויקבל פחות מנדטים: "אני המועמד של תקווה חדשה לראשות הממשלה ותקווה חדשה תמליץ עלי"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 18/03/21 16:04 ה בניסן התשפא

סער לכיפה: נחוקק את מתווה נסים שיחליף את הכרעת בג"ץ המכיר בגיור רפורמי
גדעון סער באולפן כיפה, צילום: כיפה

חמישה ימים לבחירות, כשהסקרים האחרונים יתפרסמו כבר מחר בערב. יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער צריך להיות מודאג אחרי שהסקרים מראים ירידה מתמשכת במספר המנדטים של המפלגה, וחלקם אף מנבאים מספר חד ספרתי של מנדטים. בראיון לחדשות כיפה התייחס המועמד לראשות הממשלה למצב מפלגתו, יחסיו עם נתניהו ולחוק הגיור שהוא יעביר במידה ואחרי הבחירות הוא יעבור להתגורר ברחוב בלפור.

נתניהו אמר אצלנו בראיון שאמנם הוא מגנה כל אלימות אבל שאתה גם לא רלוונטי. השאלה היא האם יש בזה קצת מהאמת כי אתם ממש בירידה בסקרים. כבר כמה פעמים חזו לכם אפילו חד ספרתי.

זה תרגיל הטעייה של נתניהו. הוא ידע היטב מי היחיד שמסכן אותו שיכול למנוע ממנו שלטון ושיכול גם להחליף אותו וזה אנחנו, לכן הוא מגדיל גם בכוונה את לפיד ושם אותו על שלטי חוצות, אותנו הוא מנסה להקטין בכוונה. הוא מבין שלפיד לא יכול להקים ממשלה והוא מנסה לפגוע בנו כדי לנסות לייצר דמורליזציה.

אתם יכולים להקים ממשלה עם מנדטים חד ספרתיים?

אני  לא מתייחס לתוצאות של סקרים כתוצאות בחירות. אנחנו נלחמים כדי לעשות שינוי ובהחלט אנחנו צריכים שהציבור יחזק אותנו, אבל אם יש מישהו שיכול לחבר ולאחד וליצור את הממשלה החלופית זה אני, כמובן שאני צריך שהציבור יחזק אותי, אותו ציבור גדול שרוצה שינוי. אני חושב שהדבר הזה אפשרי. יש לנו עוד חמישה ימים עד הבחירות. אלה הימים שיש בהם הכי הרבה שינויים, הכי הרבה מתלבטים שמחליטים, ואני קורא לכל מי שרוצה שינוי להצביע מתוך מחשבה מי יכול לעשות את השינוי, מי יכול לבצע אותו, בוודאי לא כאלה שלא הצליחו בעבר. אני יכול לעשות את זה.

בראיון הקודם אמרת שאתה מכריז על הפסקת אש מול ימינה ואמרת שאתה לא תפר את זה גם אם בנט כן, בכל זאת ראינו שכבר חזרת לתקוף אותם, אז מה השתנה?

לצערי ימינה ובנט תוקפים אותנו התקפות מכוערות שקריות ומופרכות. כאשר אני אומר שהם עשויים להמליך שוב את נתניהו אינני תוקף אותם אני אומר דבר שהם עצמם מודים בו בכל ראיון, וחשוב שהציבור שרוצה שינוי ושמבין שצריך לסיים את כהונת נתניהו. זאת לא התקפה שהם יכולים להמליך את נתניהו, אין בזה שום התקפה, זאת עובדה.

במידה ובנט יקבל בתוצאות האמת יותר ממך תשקול בכל זאת להמליץ עליו כראש ממשלה?

אני המועמד של תקווה חדשה לראשות הממשלה ותקווה חדשה תמליץ עלי. 

בהנחה שאתה מקים ממשלה יש לך יותר ויותר שותפים פוטנציאליים להקים ממשלה אבל זה אנשים שמדברים רע על ערבים, חרדים, להט"בים. זה האנשים שאתה רוצה לשבת איתם בקואליציה?

אני לא יודע למי אתה מתכוון. על כל פנים אני לא עוסק כרגע בהרכבת קואליציה, הרכבת קואליציה זה דבר שמתחיל מרגע שיש תוצאות של בחירות, כרגע אנחנו לפני הבחירות, ואנחנו פונים לציבור כדי שייתן לנו כוח לעשות שינוי. המדינה הזאת תקועה שנתיים ב-4 מערכות בחירות, זה כבר עלה לאזרחי ישראל 15 מיליארד שקל. כל עוד נתניהו ימשיך להיות ראש ממשלת ישראל לא תהיה לישראל יציבות פוליטית, כלכלית או חברתית, לכן אנחנו חייבים לחולל שינוי, שלא יהיה רק לגבי מי יהיה בשלטון, אלא גם בשינוי השיח בינינו, יהיה מהלך גדול לפיוס לאומי ולאחדות בתוך עם ישראל, יהיה גם שינוי בכל תחומי המדיניות העיקריים: בסדר שצריך להביא לנגב, לגליל, ללוד, למשולש ולדרום תל אביב. צריך להזניק את מערכת החינוך שלנו, צריך לשקם את הכלכלה ולחדש את הצמיחה, צריך לעשות פה שינוי דרסטי. זה לא יקרה עם נתניהו ועם סידור אחר של הכיסאות מסביב לנתניהו, ואני נלחם להביא את השינוי הזה עבור אזרחי ישראל.

יש הזדמנות להקים ממשלת ימין של 70 מנדטים, האם החלפת נתניהו יותר חשובה מהקמת קואליציה גדולה שאולי בה יהיה לך תפקיד משמעותי?

זאת אשליה, הונאה עצמית. הסיבה שאנחנו במערכת בחירות רביעית היא נתניהו. הסיבה לחוסר היציבות הפוליטית היא נתניהו. כל עוד נתניהו יוביל - יימשך חוסר היציבות הפוליטית. נתניהו מספר סיפורים על ממשלת ימין לפני הבחירות, בפועל הוא מעדיף היום את טובתו האישית על טובת המדינה. אדם שמעדיף את טובתו האישית על טובת המדינה אינו יכול לייצג את המחנה הלאומי ואת ערכיו. אדם שמנע העברת תקציב המדינה מסיבות אישיות בלב המשבר הכלכלי הכי קשה שידעה המדינה, איננו ראוי לאמון. אנו יכול להוביל את ישראל יותר טוב. 

אז אולי שווה לנקוט באסטרטגיה של הקמת קואליציה עם הליכוד אבל בתנאים שמחייבים אותו, לבוא בעמדת כוח?

מי שמאמין ומשלה את עצמו שאפשר לעשות הסכמים עם נתניהו ושיהיה להם איזה שהוא ערך, איזה שהוא תוקף, לא למד דבר מהניסיון. לנתניהו אף פעם אין שותפים, הוא מרמה אותם ומבזה אותם, ואין שום סיכוי שאני אפול למלכודת של לתמוך בבן אדם שלפי דעתי מזמן מעדיף את האינטרס האישי שלו על טובת המדינה.

בין ממשלה עם נתניהו לבחירות חמישיות, אתה מעדיף בחירות חמישיות?

אני קורא לנתניהו: אם גם הפעם לא תצליח להשיג 61 ח"כים, דהיינו רוב פרלמנטרי בכנסת, אל תגרור את המדינה שוב לבחירות, זוז הצידה, שחרר, תאפשר למישהו אחר להוביל את הליכוד ואת המדינה, ולהקים ממשלת אחדות לאומית אמיתית, לא כזאת שאתה יזמת. פעם אחת תעדיף את אינטרסים של מדינת ישראל על האינטרס האישי שלך. 

זאב אלקין אמר אצלנו שאתם עדיין תומכים במתווה נסים. במידה ותעמוד בראשות הממשלה תקדם את מתווה נסים במקום ההכרה בגיור הרפורמי?

אנחנו תומכים במתווה ניסים כבסיס לחקיקה. 

ומה זה אומר לגבי ההכרה בגיור הרפורמי, הוא יישאר או יעלם?

ברגע שתהיה חקיקה, אז היא תחליף את ההכרעה השיפוטית. לכן אני קורא לכולם לתמוך בחקיקת מתווה נסים.

אז זה אומר שבמידה ותחקקו את מתווה נסים לא יהיה גיור רפורמי בישראל.

מתווה נסים זה הפתרון, בזה אנחנו תומכים.

במקרה הכי גרוע ולא תצליח - תפרוש?

בשום מקרה אני לא שוקל לפרוש. אני הקמתי תנועה חדשה שהיא התנועה החדשה היחידה שהצליחה בבחירות האלה, כל השאר פרשו מהמירוץ או מתחת לאחוז החסימה. זאת תנועה שהכתה שורשים בכל הארץ ואני מתכוון להוביל אותה, ואני מתכוון לבנות אותה כגורם משמעותי במערכת הפוליטית בישראל לטווח ארוך.

תצליח לשמור על המומנטום? כי כרגע אתם בירידה, ואם גם לא תצליח להקים ממשלה בבחירות הקרובות הירידה לא תימשך? 

אני מאמין בדרך שלנו, אני מאמין שיש ציבור גדול והוא ציבור של ימין ממלכתי מזדהה עם העמדות שלנו, עם השקפת העולם שלנו, יש לנו נבחרת נהדרת ואני חושב שאנחנו רק בתחילת הדרך ונהפוך לגורם פוליטי חזק במערכת הפוליטית בישראל לטווח ארוך.

ביקשת שיפסיקו את שידוריו של ברדוגו בגל"צ. נשמע קצת לא דמוקרטי אז מה אם הוא תומך נתניהו נלהב?

השאלה היא לא במי הוא תומך. הוא יכול לתמוך במי שהוא רוצה, השאלה היא האם כשהוא בעמדת המגיש והמראיין זה לטובת הגשה וראיון, או לטובת הטפה תעמולה והכפשה בלתי פוסקת וגם שקרית כנגד תקווה חדשה.

זו עדיין זכותו.

אז אני חולק עליך. אני חולק על זה שבתחנת שידור של צבא ההגנה לישראל ניתן לקיים תעמולה על ידי שדרן ומגיש נגד מפלגה מסוימת. לדעתנו זאת תעמולה אסורה, על פי חוק תעמולה שנועדה לפגוע בנו. אגב היא רצופת כזבים, היא מוטית, היא חד צדדית, היא מגמתית, ואין לזה מקום בתחנת שידור של צה"ל.

רקפת גינסברג, מנכ"לית התנועה המסורתית בתגובה לדברי סער: "המסרים הסותרים והעמימות של גדעון סער בנוגע לגיור וסוגיות דת ומדינה צריכות להטריד את כל מי שמאמין בפלורליזם דתי במדינת ישראל. גדעון, יש יותר מדרך אחת להיות יהודי, וכל מתווה אשר מתעלם ממגוון הזרמים ביהדות - אינו אלא יריקה בפרצופה של יהדות התפוצות ויהודים קונסרבטיביים ורפורמיים בישראל".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן