"הסתה מכוערת": קלמן ליבסקינד נגד חדשות 12

בכתבה ששודרה בחדשות 12 נטען כי יש קומבינות חרדיות בוועדת החריגים, ונרמז: "איכשהו, מטוס אחרי מטוס, הרוב המוחלט הם חרדים" | ליבסקינד תקף ואמר: "תעמולה אנטי-חרדית. לא היה בכתבה עובדה אחת"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 01/03/21 12:34 יז באדר התשפא

"הסתה מכוערת": קלמן ליבסקינד נגד חדשות 12
קלמן ליבסקינד, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

העיתונאי הסרוג קלמן ליבסקינד, תקף היום (ב') בטורו ב"מעריב" את הכתבה ששודרה בחדשות 12 ועסקה בוועדת החריגים שפועלת לכאורה תוך קומבינות ומתן העדפה לחרדים. "אפילו מולקולה אחת של עיתונות לא הייתה בכתבת ההסתה המכוערת ששודרה בליל שבת בערוץ 12 נגד חרדים ואשר זכתה בטעות לכינוי 'תחקיר'". תקף ליבסקינד.

הפובליציסט המשיך ואמר: '"מאכערים, קומבינות ופרוטקציות כדי להיכנס לישראל'", בישרה כותרת הכתבה הזו, והמשיכה וסיפרה על כך שמי שזוכים לנחות כאן, בימים קשים אלה, הם "מטוסים מלאים בכאלה שמכירים את מי שצריך להכיר, רובם חרדים". על סמך מה אני קובע שחוץ מתעמולה אנטי־חרדית לא היה בכתבה הזו שום דבר עיתונאי? על סמך ההבנה הבסיסית שעיתונות היא קודם כל עובדות ונתונים, ובכתבה של חדשות 12 לא הייתה ולו עובדה אחת, ולא היה ולו נתון אחד". 

"הטענה המרכזית הייתה ברורה", הוסיף ליבסקינד, "השמיים סגורים לכולנו, חוץ מאשר לחרדים, שיש להם קומבינות בוועדת החריגים. "איכשהו, מטוס אחרי מטוס, הרוב המוחלט הם חרדים", למדנו מיד בפתיחה. "אלפי ישראלים תקועים בחו"ל בלי יכולת לחזור הביתה", נאמר בהמשך, "מסורבים שוב ושוב על ידי הוועדה, ורק בשביל מגזר אחד שערי שמיים תמיד פתוחים". איפה הראיות לטענה הקשה הזו? האם יש מספרים, שמהם נבין מה יחס החרדים־חילונים בין מקבלי האישורים? לא. שום נתון לא הציגו בערוץ 12".

בהמשך מביא ליבסקינד מספר דוגמאות מהכתבה שלכאורה מנסות להוכיח את טענת הכתב אך בפועל ובקריאה ביקורתית - לא עושות זאת, אלא רק מנסות להציג מצג שווא של מציאות שתתמוך בכתבה ובטענותיה.

לסיכום אומר ליבסקינד כי "עם הרושם של כתב ערוץ 12 אני לא יכול ולא רוצה להתווכח. אני רק יודע להגיד שבתשע הדקות ו־36 השניות של הכתבה הזו לא היה בדל ראיה לכלום. לא הוכח שחרדים מקבלים יותר אישורים מחילונים. לא הוכח שאנשי ימין מקבלים יותר אישורים מאנשי שמאל. בתום צפייה בכתבה הזו קשה להשתחרר מהרושם שבערוץ 12 ניסחו את שורת הסיכום שלה עוד לפני שיצאו לשטח למשימת איסוף הראיות, משימה שכפי שכבר ראינו לא העלתה דבר".