נתניהו מציע להאריך את הסגר ב-10 ימים: "אם נפתח עכשיו זה יעלה לנו בחיי אדם"

בישיבת הממשלה הדנה בהארכת הסגר, משרד הבריאות המליץ על הארכתו בשבועיים. מנדלבליט התייחס למחדל בנתב"ג: "יש הסתה בעקבות דברים שנאמרו נגדי, שיש לי דם על הידיים. לא היו דברים מעולם, לא הביאו בפני בקשה לפני עלייה למטוס"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 19/01/21 13:53 ו בשבט התשפא

נתניהו מציע להאריך את הסגר ב-10 ימים: "אם נפתח עכשיו זה יעלה לנו בחיי אדם"
נתניהו, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

שרי הממשלה מתכנסים היום (ג') לישיבה שתדון בהארכת הסגר, זאת על רקע העלייה המתמשכת בתחלואת הקורונה, על אף הידוק הסגר לפני כשבועיים. בפתח הישיבה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יש להחליט באופן מיידי על הארכת הסגר: "אנחנו במירוץ צמוד בין מבצע החיסונים לבין התחלואה הגואה בעולם בגלל המוטציה. אני יודע שזאת החלטה קשה לרבים מאזרחי ישראל אבל נדרש כאן מאמץ אחרון, מאמץ משותף של כולנו כדי לצאת מהקורונה ולהציל חיים". 

נתניהו: "אנחנו יכולים לנצח אם לא נעשה שטויות"

נתניהו מציע להאריך את הסגר ב-10 ימים, עד ליום ראשון הבא (31 בדצמבר), ולהתכנס ביום חמישי כדי לקבל הערכת מצב. משרד הבריאות ממליץ על הארכת הסגר בשבועיים נוספים. בנוסף, צמרת משרד הבריאות דורשת בישיבה לנקוט בצעדים מידיים בנתב"ג, ומתריעה כי קיים חשש שהמוטציות פוגעות ביעילות החיסון.

ראש הממשלה התייחס בישיבה להפרות במגזר החרדי וביניהן חתונות המוניות: "אני קורא לכל האזרחים, גם אלה שהשתתפו אתמול בחתונה השערורייתית בבני ברק להפסיק להפר את החוק. זו שפיכות דמים. אני קורא למשטרה לנקוט יד ברזל נגד כל מפרי החוק באשר הם".

עוד הוסיף נתניהו: "זה אולי לא פופולארי, ולא נוח בתקופת בחירות, אבל זה מה שאנחנו צריכים להחליט היום ואני מצפה מכולם לתמוך בזה. מדינות רבות באירופה מאריכות את הסגר עד מרץ ואפילו עד אפריל. אנחנו צריכים להחליט מיד על הארכת הסגר, אם נפתח עכשיו זה יעלה לנו בחיי אדם". 

בהמשך הישיבה אמר ראש הממשלה: "ביקשתי מוועדת החיסונים לתעדף את חיסון בני 16 ומעלה". כמו כן, התייחס לאכיפה ואמר: "צריך ללכת על כל מקום שיש בו פיגור ולעלות עם פטיש על היישובים החרדים והערבים. לכן צריך להאריך את הסגר ולהעלות את קצב החיסונים למימדים דמיוניים. אנחנו יכולים לנצח אם לא נעשה שטויות".

יו"ר כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ, יחד עם חבריו הנותרים בסיעה, הסכימו לתת את תמיכתם להארכת הסגר בשבוע עד עשרה ימים, אם ימולאו שורה של תנאים: 

  • אכיפה משמעתית במוקדי התחלואה.
  • העלאה מיידית של הקנסות.
  • הגדלת הסיוע לעסקים הקטנים והבינוניים.
  • חיסון מיידי של גילאי 18-16 להבטחת קיום בחינות הבגרות.
  • קביעת חובה לביצוע בדיקת קורונה טרם העלייה למטוס.

בדיקות הקורונה לנכנסים לישראל

היועמ"ש מנדלבליט התייחס לחייב הנכנסים מנתב"ג בבדיקת קורונה: "יש הסתה בעקבות דברים שנאמרו נגדי, שיש לי דם על הידיים. לא היו דברים מעולם, לא הביאו בפני בקשה לפני עלייה למטוס - אני מצפה מראש המל"ל לאשר את דברים". בהמשך הוסיף: "גם היום בתוך מדינת ישראל אין יכולת לכפות בדיקה אבל לפני שבאים ועולים למטוס? בקשה כזו לא עלתה".

שר הפנים אריה דרעי מתייחס לדבריו של היועמ"ש: "פעם ראשונה ששמעתי על הנושא של חיובי בדיקה מראש הייתה ביום ראשון וזה רעיון נהדר - נתתי הוראה לגבי זרים, זה בסמכותי".

שרת התחבורה מירי רגב: "לאורך כל הדרך אמר היועמ"ש שאין לחייב אזרח ישראלי לעבור בדיקות בנתב"ג. לאורך כל הדיונים ביקשנו לעשות בדיקות בחו"ל או בארץ, ולכן רה"מ הנחה אותנו לשלוח למלוניות. ההיגיון שמנחה את היועמ"ש לבצע בדיקה בחו"ל רלוונטי גם לארץ. אני רוצה שכל מי שנכנס לארץ יבצע 72 שעות לפני בדיקת קורונה, וגם מי שרוצה לצאת. ואני רוצה בדיקה גם אחרי שנוחתים".

נתניהו: "אי אפשר להתעלם מזה שחודשים ארוכים אמרתם לנו שחייבים להחזיר אנשים לישראל, שיש להם זכות, ומכאן הבנו מה שהבנו".

מנדלבליט השיב: "אמרנו לכם שאפשר לחייב לפני. לגבי מי שבארץ צריך חקיקה ראשית".

נתניהו מסכם את העימות: "בגלל הסתירה שאסור לחייב אדם לבצע בדיקה קורונה מצד אחד, ומצד שני נאמר שאי אפשר לאסור כניסה לתושב ישראלי שחוזר לביתו - נוצרה אי הבנה. טוב שהנושא הובהר ועכשיו יש להתקדם הלאה ולטפל בכך מיידית".

השפעת המוטציות על התחלואה

ראש המלל, מאיר בן שבת, התייחס להתפשטות המוטציות: ״התחלואה גבוהה ומפושטת, בעיקר בגלל המוטציות. היקף התחלואה מאתגר את מערכי האשפוז ואנחנו עדיין לא רואים את השפעת ההגבלות על התחלואה״.

ממונה הקורונה פרופסור נחמן אש: "מקדם ההדבקה נמצא בירידה... אני מקווה מאוד שההשפעה של הסגר בימים הקרובים תשפיע. השאיפה שלנו היא להגיע לרבע מיליון מחוסנים ביום, יש עדיין כ-300,000 מהאוכלוסיה של בני 60 ומעלה שעוד צריכה להתחסן".

ממונה הקורונה הוסיף ואמר כי עד כה אותרו בישראל 15 מקרים של המוטציה הדרום אפריקאית - 4 שחזרו מדובאי, 2 מדרום אפריקה וכל היתר - נדבקו בארץ. ההערכה העדכנית של פרופ' אש: תפוצת המוטציה עומדת על כ-40%-30% וצפויה להמשיך לעלות. כמו כן, התפשטות הזן הבריטי רחבה גם היא. בתוך כך, ממליץ פרופ' אש להאריך את הסגר עד 4 בפברואר, משום שקצב החיסונים לא נותן אפקט על תמונת החולים הקשים. עם זאת, הוא מצפה לראות השפעה בימים הקרובים.

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, התייחסה גם היא למוטציות: "יש לנו מידע חלקי על המוטציות. נכון לעכשיו לא ידוע על זן שעמיד בפני החיסון".

שר הבריאות יולי אדלשטיין התייחס לתחלואה המגיעה דרך נתב"ג: "אתמול אמרתי שהיה קושי משפטי של החוזרים מחו"ל. מאז אני מותקף. אני מאוד מצטער, הלכתי לבדוק אם בכל זאת הדברים עלו בשבוע האחרון או בכלל, ב-21.12 בפרוטוקול קבינט הקורונה יש רב-שיח שמשתתפים בו המשנה ליועמ"ש, אני ורה"מ, והוא אומר בשיח הזה - הדרך היחידה להגיע לבדיקות של החוזרים מחו"ל היה לפתור באמצעות מלוניות והמתנגדים יוכלו לעשות בדיקה".

[מפת_רמזור]

גנץ צייץ בחשבון הטוויטר שלו, במהלך ישיבת הממשלה, על ההפרות הבמגזר החרדי: "דרעי, ליצמן, גפני - אני יודע שהרוב המוחלט של החרדים לא מפרים את הסגר, אבל אלו שכן - מסכנים את כולם. בבקשה תאשרו לביבי להחיל אכיפה שוויונית גם בערים החרדיות - זה פיקוח נפש".

@ariyederi, ליצמן, גפני - אני יודע שהרוב המוחלט של החרדים לא מפרים את הסגר, אבל אלו שכן - מסכנים את כולם.
בבקשה תאשרו לביבי להחיל אכיפה שוויונית גם בערים החרדיות - זה פיקוח נפש.

— בני גנץ - Benny Gantz (@gantzbe) January 19, 2021

 

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן