נוטשים את ווטסאפ: זינוק בהורדות טלגרם וסיגנל

לאחר הודעת ווטסאפ כי תשתף מידע של המשתמשים בה עם פייסבוק, ברחבי העולם נרשם זינוק חד בהורדות של האפליקציות המתחרות - טלגרם וסיגנל, הנחשבות לבטוחות יותר ובעלות הגנה על פרטיות המשתמשים

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 12/01/21 18:48 כח בטבת התשפא

נוטשים את ווטסאפ: זינוק בהורדות טלגרם וסיגנל
טלגרם וסיגנל, צילום: shutterstock

עוזבים את ווטסאפ? בשבוע שעבר פרסמה ענקית המסרים המיידיים הודעה, אותה קיבלו כל משתמשי האפליקציה, לפיה עליהם לאשר את התנאים החדשים של מדיניות הפרטיות של ווטסאפ, הכוללים שיתוף מידע נוסף, מעבר למידע המשותף כיום, עם חברת האם של ווטסאפ - פייסבוק. על פי ההודעה, יש לאשר את הכללים החדשים עד ה-8 בפברואר, ולא - לא ניתן יהיה להשתמש בה יותר.

התנאים החדשים של וואצאפ - שוב דורסים לנו את הפרטיות?

בעקבות ההודעה, אף שלמעשה אין בה שינוי משמעותי מהמצב כיום, החלו רבים לחשוש לפרטיותם, וברשתות החברתיות הלכו והתגברו הקריאות, הנשמעות גם ככה כבר תקופה ארוכה, לעזוב את ווטסאפ ולעבור לרשתות מתחרות השומרות יותר על פרטיות משתמשיהן. היזם אילון מאסק, הנחשב לאדם העשיר בעולם, צייץ בחשבון הטוויטר שלו "השתמשו בסינגל", וגרר תגובות נלהבות.

הציוץ של אילון מאסק

הציוץ של אילון מאסקצילום: צילום מסך

לאור הודעת ווטסאפ ועל רקע הציוץ של מאסק, המשתמשים ברחבי העולם נוהרים לאפליקציות המתחרות, בראש ובראשונה לשתיים העיקריות שבהן - טלגרם וסיגנל. על פי חברת המחקר Sensor Tower, למעלה מ-5.5 מיליון בני אדם משתמשים הורידו את האפליקציה של טלגרם בסוף השבוע האחרון, וסיגנל, עליה המליץ מאסק, זכתה ל-7.5 מיליון הורדות בשבוע שעבר, פי 43 מהשבוע שלפניו.

נעמוד לרגע על ההבדלים בין שתי האפליקציות המדוברות, ובינן לבין ווטסאפ. טלגרם היא הוותיקה מבין השתיים, והיא קיימת מאז 2013. טלגרם מוכרת יותר למשתמש הישראלי, בעיקר בזכות ה'ערוצים', המשמשים למעשה להעברת מידע בכיוון אחד. גופים רבים משתמשים כיום בערוצי הטלגרם ככלי להעברת מידע, כשהבולט שבהם נכון להיום הוא הערוץ של משרד הבריאות, המעביר עדכונים יומיים בנושא הקורונה. גם פוליטיקאים ואנשי תקשורת מובילים משתמשים בטלגרם להעברת מסרים, דיווחים ופרשנויות.

טלגרם נתפסת כמאובטחת יותר מווטסאפ. מסרים הנשלחים באמצעות טלגרם מאוחסנים בענן (כלומר, בשרתי טלגרם) על מנת לחסוך באחסון המכשיר של המשתמש ולאפשר שימוש במספר מכשירים במקביל. עם זאת, קיימת אופציה לצ'אט סודי (Secret Chat) שבו המסרים מוצפנים מקצה לקצה ואינם נשמרים בענן.


(הסבר באנגלית על השימוש בסיגנל)

לטלגרם אפשרות גם לקבוצות כמו בווטסאפ, וכן אפשרויות נוספות של אבטחה כמו הודעות שנעלמות אחרי פרק זמן מוגדר, תזמון הודעות, וכן פיצ'רים שונים כמו בוטים שימושיים, שיחות קוליות ושיחות וידאו (כמו בווטסאפ), עריכת סקרים ועוד. חיסרון בולט של טלגרם הוא העובדה כי הממשק שלה איננו בעברית, נכון להיום, אך גם ידיעת אנגלית בסיסית ביותר מספיקה כדי להשתמש בה.

סיגנל, שנוסדה בשנת 2014, נחשבת למועדפת כיום בקרב המשתמשים המעורים יותר בשוק הטכנולוגי והעסקי, בעיקר בשל העובדה שהיא נחשבת למאובטחת ברמה הכי גבוהה שניתן. סיגנל כתובה בקוד פתוח, וגם היא מוצפנת מקצה לקצה, ברמה גבוהה יותר מטלגרם.

סיגנל לא אוספת מידע על משתמשיה, למעט מספר הטלפון, וגם בה ישנם פיצ'רים של אבטחה כמו הודעות שנעלמות לאחר זמן מוגדר, ואפילו אפשרות לטשטש פרצופים בתמונות שנשלחות בה. וכמו בטלגרם ובווטסאפ יש בה אפשרות לשיחות קוליות והודעות קוליות, שיחות וידאו, קבוצות ועוד. בגרסת האנדרואיד ניתן להגדיר אותה כברירת מחדל להודעות ס.מ.ס.

החסרון העיקרי של סיגנל נעוץ בעובדה שאין בה אפשרות לגיבוי שיחות, מאחר והיא איננה משתמשת בענן בשל הרצון לפרטיות. בנוסף, אין אפשרות לצרף חברים ישירות לקבוצה, אלא רק באמצעות שליחת קישור (כמו באפליקציית 'זום'), ובקבוצות ניתן לצרף עד 150 משתמשים בלבד, בניגוד ל-254 בווטסאפ, ומאתיים אלף (כן כן) בטלגרם.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן