המהומות בקפיטול: ארבעה בני אדם נהרגו | העוצר על וושינגטון הבירה הסתיים

הדיון לאישור בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא ארה"ב, הדרדר למהומות אלימות מצד תומכי טראמפ בגבעת הקפיטול. המפגינים פרצו לבית הנבחרים והתעמתו עם כוחות המשמר הלאומי שנזעק למקום. עוצר לילי הוטל על וושינגטון הבירה. כעבור שעות ההמון שפלש לבניין הקפיטול גורש, ושני בתי הקונגרס שבו והתכנסו כדי לאשר את תוצאות הבחירות לנשיאות | כל הפרטים

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 07/01/21 09:15 כג בטבת התשפא

המהומות בקפיטול: ארבעה בני אדם נהרגו | העוצר על וושינגטון הבירה הסתיים
הקונגרס, צילום: יוסי זמיר/פלאש 90

הדיון שנועד לאשר רשמית את התוצאות שקובעות שג'ו ביידן יהיה נשיא ארה"ב הבא, התפתח אמש (ד') למהומות אלימות שלא נראו כמותם בגבעת הקפיטול של וושינגטון הבירה. הנשיא היוצא דונלד טראמפ, קרא לתומכיו בעצרת מחאה במקום "לקחת את המדינה שלנו בחזרה". המון פלש לבניין הקפיטול ועימותים פרצו בעוד המשמר הלאומי נכנס לבית הנבחרים וחברי הקונגרס נצורים בפנים. כעבור שעות ההמון שפלש לבניין הקפיטול גורש, ושני בתי הקונגרס שבו והתכנסו כדי לאשר את תוצאות הבחירות לנשיאות.

השתלשלות האירועים מהכאוס הלילה:

ב-21:00 בערב (שעון ישראל) נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, קרא לתומכיו לצעוד אל עבר גבעת הקפיטול כדי "להעניק לרפובליקאים החלשים... את סוג הגאווה והאומץ שהם צריכים כדי לקחת את המדינה שלנו בחזרה". טראמפ נאם מול אלפים מתומכיו, בהם חברים בארגוני ימין-קיצוני, שהתאספו סמוך לבית הלבן שבוושינגטון, כדי למחות על האישור שצפוי להעניק הקונגרס לתוצאות הבחירות לנשיאות, ועל ניצחון ג'ו ביידן.

חצי שעה לאחר מכן עוצר הוטל על גבעת הקפיטול לאחר שמפגינים תומכי טראמפ הגיעו למקום. שוטרים ניסו לפזר את המפגינים בגז מדמיע, אולם משטרת הקפיטול דיווחה כי אנשים פרצו לתוך הבניין. 

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ קרא לתומכיו להפגין את תמיכתם במשטרה ולא לנהוג באלימות. "הם באמת נמצאים בצד של מדינתנו", כתב הנשיא בטוויטר. 

לקראת השעה 18:00 (שעון ארה"ב) ראשת העיר וושינגטון הכריזה על עוצר לילי בבירה. במקביל, בניין הקפיטול נתון היה תחת עוצר והדיונים על אישור תוצאות הבחירות הופסקו לאחר שמפגינים פרצו לתוך הבניין. כוחות הביטחון ירו גז מדמיע בבית הנבחרים וחברי קונגרס בתוך הבניין הונחו על ידי המשטרה לעטות מסכות גז.

הנשיא טראמפ קרא בטוויטר "לכל מי שנמצאים בגבעת הקפיטול" לא לנהוג באלימות. "אנחנו מפלגה של חוק וסדר — כבדו את החוק". 

על אף שבתחילה משרד ההגנה האמריקאי סירב להיענות לבקשת הרשויות בוושינגטון לשגר למקום את כוחות המשמר הלאומי, הבית הלבן הודיע לקראת 23:00 בלילה (שעון ישראל) כי המשמר הלאומי ישלח כ-200 חיילים לגבעת הקפיטול ביחד עם כוחות פדרליים נוספים.

דווח על מספר שוטרים שנפצעו בגבעת הקפיטול, כשאחד מהם לפחות פונה לבית חולים. 

הנשיא הנכנס והנשיא היוצא מגיבים

נשיא ארה"ב הנבחר, ג'ו ביידן, נאם נגד המהומות ואמר כי "בשעות האלה הדמוקרטיה שלנו תחת מתקפה חסרת תקדים, כפי שלא ראינו בעת המודרנית. מתקפה על מבצר החירות, הקפיטול עצמו. אני קורא לטראמפ לפנות למתפרעים בשידור, ולשים לכך סוף. היום קיבלנו תזכורת לכך שהדמוקרטיה שברירית". 

דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב היוצא, אכן פונה למפגינים: "אנחנו אוהבים אתכם, אתם מאוד מיוחדים, לכו הביתה. אני יודע שאתם כואבים", אמר הנשיא אך המשיך לחזור על טענותיו כי ניצח בבחירות לנשיאות, וכי הן "נגנבו" ממנו. "כולם יודעים את זה, במיוחד הצד השני".  

בתוך כך, טוויטר חסמה כל אפשרות להגיב, לרטווט או לעשות לייק לסרטון ההודעה של טראמפ, ויוטיוב ופייסבוק הסירו אותו.

במטה הוועידה הלאומית הרפובליקאית בוושינגטון נמצא מטען חבלה, ובמקביל פונה מטה המפלגה הדמוקרטית הסמוך לאחר שהתגלה בו חפץ חשוד. מטען הצינור שנמצא במטה הרפובליקאים נוטרל על ידי יחידת חבלה משטרתית. החפץ החשוד שנמצא במטה הדמוקרטים עדיין לא זוהה. 

לקרא אחת בלילה דווח כי כוחות הביטחון השתלטו על בניין הקפיטול. יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי וסגן נשיא ארה"ב מייק פנס, המשמש גם כיו"ר הסנאט, אשר פונו שניהם עם תחילת המהומות על ידי כוחות הביטחון ושהו במקום מסתור, החליטו שהקונגרס יסיים במהלך הלילה את תהליך אישור תוצאות הבחירות. פלוסי אמרה שההליך יתחדש לאחר שכוחות הביטחון יסיימו את עבודתם בבניין הקפיטול.

הסנאט התכנס מחדש, לאחר שכוחות הביטחון השתלטו על בניין הקפיטול ואיבטחו אותו. סגן הנשיא מייק פנס, המכהן גם כיו"ר הסנאט, פנה למפגינים שהסתערו על המקום, ואמר: "לא ניצחתם, האלימות לעולם אינה מנצחת". 

https://www.youtube.com/watch?v=f437y6UVjD8 

על אף הנכונות לאשר את תוצאות הבחירות, הדיון נעצר בקונגרס בעקבות התנגדות לתוצאות ממדינת פנסילבניה. עד לנקודה זו, נספרו 244 קולות של אלקטורים לטובת הנשיא הנכנס ג'ו ביידן, ו-157 לטובת הנשיא היוצא דונלד טראמפ. עתה יצביעו שני בתי הקונגרס על ההתנגדות, ושניהם צפויים לפסול אותה.

אישה שנפצעה אנושות במהלך המהומות כתוצאה מירי שוטרים לעברה, מתה מפצעיה. שמה של האישה טרם פורסם ובמשטרה ממתינים שקרוביה יעודכנו לפני כן. מפקד משטרת וושינגטון הבירה רוברט קונטי אמר במסיבת עיתונאים שכינס כי התקרית תיחקר. מלבדה מתו הלילה עוד שלושה אנשים אחרים בזמן מהומות, אישה ושני גברים, כתוצאה ממצבי חירום רפואיים.

קונטי הוסיף כי 52 אנשים נעצרו במהלך המהומות הלילה ו-47 מתוכם חשודים בהפרת העוצר הלילי שהטילה ראשת העיר על וושינגטון. 26 מהם נעצרו בשטחי גבעת הקפיטול. כמה מהעצורים האחרים חשודים בנשיאת כלי נשק ללא רישיון.

מפקד משטרת וושינגטון לשעבר, צ'ארלס רמזי, אמר ל-CNN: "זה הכי קרוב לניסיון הפיכה שהמדינה הזו ראתה מעולם".

בשעה זו הסדר חזר לבירה והסנאט בווישנגטון חידש את פעילותו.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן