המספרים נחשפים: עשר ישיבות ההסדר הגדולות בישראל

מספרי התלמידים בישיבות ההסדר נחשפים, מהם מתגלה כי עולם הישיבות ממשיך לגדול. אז מי הן עשר ישיבות ההסדר הכי גדולות בארץ? מי הישיבה המפתיעה? מי המרשימה? ומי ממשיכות לשמור על יציבות? כל הפרטים

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 03/01/21 12:29 יט בטבת התשפא

המספרים נחשפים: עשר ישיבות ההסדר הגדולות בישראל
ישיבת הר עציון. גם היא ברשימה?, צילום: Gershon Elinson/Flash90

רגע לפני פתיחת עונת השבו"שים, אנחנו מפרסמים כאן לראשונה את המספרים הרשמיים של כל ישיבות ההסדר בישראל: כמה ישיבות יש, כמה תלמידים רשומים בכלל הישיבות, ומי הן הישיבות הגדולות ביותר של הציונות הדתית. 

יש לציין שלאורך השנים, איגוד ישיבות ההסדר, והישיבות עצמן, נמנעים משקיפות ולא מעוניינים בפרסום הנתונים שברשותן, זאת בטענה כי הם מעוניינים למנוע תחרות בין הישיבות, ולמנוע מצב בו תלמידים בוחרים ישיבות בשל גודלן.

פנינו למשרדי הממשלה האמונים על תקצוב הישיבות ובקשנו מהם את הנתונים שברשותם, הצלבנו את הנתונים שהתקבלו ממשרד הביטחון ומשרד החינוך עם בכירים בעולם הישיבות, וגיבשנו את הרשימה המלאה המתפרסמת כאן. כאמור, פנינו לאיגוד ישיבות ההסדר בבקשה לשיתוף פעולה אך נתקלנו בסירוב עיקש.

אלו עשר ישיבות ההסדר הכי גדולות:

10. גבעת אולגה בחדרה - 269 תלמידים (אין נתונים על השנה שעברה): 

הכניסה הכי מפתיעה לרשימה, כאשר ישיבה שנוסדה רק לפני עשור, גדלה ומתברגת כישיבה העשירית בגודלה, עם כמעט 270 תלמידים. הישיבה ששוכנת בחדרה, נוסדה ב-2011 וקיבלה כעבור שנתיים את אישור משרד הביטחון להפיכתה לישיבת הסדר. הרב אפרים ג'יאמי מכהן כראש הישיבה מיום היווסדה.

9. ישיבת כרם ביבנה - 296 תלמידים (+1 מהשנה שעברה):

הוותיקה שבישיבות ההסדר שומרת על יציבות במספר התלמידים. הישיבה הוקמה ב-1953 על ידי הרב חיים יעקב גולדוויכט וממוקמת סמוך לקבוצת יבנה. הרב מרדכי גרינברג הוא נשיא הישיבה, והרבנים גבריאל סרף ואהרן פרידמן מכהנים כראשי הישיבה בפועל. 

8. ישיבת ההסדר במעלות - 296 תלמידים (ללא שינוי):

הישיבה הכי צפונית ברשימה, בראשה עומד הרב יהושע וייצמן, מתבססת במשך שנים כאחת הישיבות החזקות, שדוגלת בתורת ארץ ישראל, ובין היתר הקימה ארבע ישיבות נוספות: ישיבת עכו, ישיבת חולון, ישיבת בנוף הגליל וישיבת "נתיב טפחות". 

7. ישיבת קרני שומרון - 306 תלמידים (-23):

ישיבת ההסדר הוותיקה, הוקמה שנתיים לאחר הקמת היישוב ב-1980 מאבדת מעט מכוחה אך עדיין שומרת על מעמדה כאחת הישיבות הגדולות ביותר. הרב שמואל הבר והרב אברהם קורצוייל הם רבני הישיבה, ששיטת לימוד הגמרא המונהג בה "אסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא", הוא ייחודי מאוד ואחד מסמלי הישיבה עצמה. 

6. ישיבת עתניאל - 317 תלמידים (+7):

"בית ועד הר חברון" - ובשמה המוכר, ישיבת עתניאל, נחשבת לאחת מפורצות הדרך בעולם הישיבות, ובראשה עומדים הרבנים רא"ם הכהן ובנימין קלמנזון. הקו החינוכי מוגדר כ"נאו-חסידי-ארץ ישראלי ופתוח". למרות האירועים הטראגיים שפקדו את היישוב, צוות הישיבה והתלמידים במהלך השנים, הישיבה מצליחה לשמור על גודלה ואף מתפתחת וגדלה. 

ישיבת עתניאל

ישיבת עתניאלצילום: Yaakov Naumi/Flash90

5. ישיבת ההסדר בירוחם - 322 תלמידים (+28):

אחת הישיבות המשמעותיות והמשפיעות בעולם הישיבות. קיימת כבר 28 שנים ודוגלת בסדר יום למדני וחברתי תוך פעילות ומעורבות ביישוב. בתחילת השנה סיים הרב אליהו בלומנצוויג את תפקידו, לאחר 27 שנים בראשות הישיבה, ואת מקומו תפסו שניים מרבני הישיבה הרב אוריאל עיטם והרב חיים וולפסון. 

4. ישיבת שעלבים - 328 תלמידים (+12):

ישיבת ההסדר השנייה שהוקמה, מציינת השנה 60 שנים להקמתה. הישיבה דוגלת בשיטת "קו רחב", היינו סגנון לימוד הגמרא ותפיסות חינוכיות אחידות, אך תכני לימוד שונים, כמו חסידות, מוסר, הרב קוק והרב סולובייצ'יק. בראש הישיבה עומד בחמש השנים האחרונות הרב מיכאל ימר. 

3. ישיבת "מדברה כעדן" במצפה רמון - 366 תלמידים (+17): 

הישיבה הראשונה שהוקמה בעיירת פיתוח ב-1992, נחשבת לאחת מישיבות הקו המובהקות, ולישיבה השלישית בגודלה בציונות הדתית. תלמידי הישיבה מתגייסים רק כעבור שלוש שנים לצבא, כאשר כל המסלול אורך כשש שנים. ראש הישיבה מיום היווסדה הוא הרב צבי קוסטינר. 

2. ישיבת "הר עציון" באלון שבות - 434 תלמידים (+10):

הרבה שמות יש לישיבה שהוקמה שנה לאחר מלחמת ששת הימים בגוש עציון: "הגוש", "הר עציון" "והישיבה באלון שבות". אך המהפכה שהישיבה עשתה בעולם הישיבות, מצדיקה את היותה הישיבה השנייה בגודלה. לימודי התנ"ך, ספרי הרב סולובייצ'יק, וגמרא בשיטת בריסק, מציירים פסיפס נדיר של הישיבה, שבראשה עומדים כיום הרב יעקב מדן, הרב ברוך גיגי והרב משה ליכטנשטיין.

ישיבת הר עציון

ישיבת הר עציוןצילום: Gershon Elinson/Flash90

1. הישיבה הגבוהה "אפיקי דעת" בשדרות - 579 תלמידים (+21) :

ייתכן כי לחלקכם זאת תהיה הפתעה, אבל הישיבה הדרומית, שהוקמה רק לפני 25 שנים, היא הכי גדולה בארץ, ושומרת על התואר המכובד כבר תקופה ארוכה. הישיבה שבראשה עומד הרב דוד פנדל, דוגלת בחזרה על הלימוד ושינון החומר, ובמקביל גם במעורבות גדולה בנעשה בעיר. הישיבה ידועה בכך שבתקופות בהם שדרות ויישובי האזור סובלים מירי קסאמים, התלמידים נשארים בישיבה ומסייעים לתושבי העיר ולארגונים המקומיים במקביל להחזקת בית המדרש הגדול. 

ישיבת שדרות בימי קורונה. כמעט 600 תלמידים

ישיבת שדרות בימי קורונה. כמעט 600 תלמידיםצילום: Yonatan Sindel/Flash90

עולם ישיבות הסדר גדל באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר מ-70 ישיבות, ומעל עשרת אלפים תלמידים. מדובר בעלייה של יותר מ-500 תלמידים מהשנה שעברה. 

רשימת התלמידים בכל ישיבת הסדר: 

רשימת ישיבות ההסדר המלאה

רשימת ישיבות ההסדר המלאהצילום: כיפה