מנכ"ל משרד הבריאות: "יש חשש שאנחנו עומדים בפני התפרצות נוספת"

פרופ' חזי לוי מתייחס להקלות החדשות של קבינט הקורונה ומודה כי שר החינוך צודק: "אנחנו לא יכולים להמשיך להשאיר את הילדים בבית", ואחרי הודעת חברת מודרנה מודיע מנכ"ל משרד הבריאות: "מדינת ישראל לא שמה את כל הביצים שלה בסל אחד"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 17/11/20 09:34 א בכסלו התשפא

מנכ"ל משרד הבריאות: "יש חשש שאנחנו עומדים בפני התפרצות נוספת"
פרופ' חזי לוי: הטלת סגר עדיין על הפרק., צילום: פלאש 90

אמש (ב') החליט קבינט הקורונה על פתיחת מרכזי הקניות הפתוחים החל מהיום, והחזרת הלימודים של כיתות ה'-ו' מיום שלישי הבא. בראיון למירב כהן ב"וואלה", אומר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי כי למרות החזרה ללימודים הוא עדיין חושש מעלייה בתחלואה: "יש כאן תקווה שמהולה בחשש שנעמוד לפני התפרצות נוספת, ואף אחד לא רוצה עוד סגר".

"קשה להטיל את האשמה על עליית התחלואה רק על פתיחת בתי הספר" אומר לוי, אך מסייג כי "על פי הספרות בכל המדינות - פתיחת בתי הספר העלתה תחלואה. זה לא משנה אם יגידו לי שלא נדבק אף ילד או לא נדבקה אף מורה. ראינו כבר מורות וגננות אסימפטומטיות, שנענו לקריאה שלנו והלכו להיבדק ונמצאו מאומתות" ומבהיר שמדובר בכמות לא גדולה.

"מודרנה אינה זרה לנו - והמבין יבין"

פרופ' לוי מודה כי, "אין ספק שאנחנו לא יכולים להמשיך להשאיר את הילדים בבית. שר החינוך יואב גלנט צודק - צריך להחזיר את הילדים לבית הספר. אי אפשר להחזיק אותם בלי אינטראקציה חברתית ובלי המורה".

"הדיון שלשום נסוב סביב ההקלות שהיו מתוכננות בשלב הזה", מספר מנכ"ל משרד הבריאות, "להחזיר את כיתות א'-ו' ו-י"א-י"ב ללימודים, ולפתוח את הקניונים. אבל בצל זה, הייתה שלשום עלייה של מקדם ההדבקה ל-1.4. זה נראה כאילו לא נורא, אבל המשמעות היא שכל אדם מדביק אדם. זו הדרך להתחלת העלייה בתחלואה, ולכן כל הדיון שלשום היה מחד המגמה של העלייה בתחלואה מול הצורך ללמד את הילדים ולהחזיר לעבודה את האנשים שחרב עליהם עולמם".

חיסון

"הכל מחושב". חיסוןצילום: pixabay


אתמול, פרסמה חברת התרופות מודרנה כי השלב השלישי בניסוי לחיסון שלה הסתיים, והציגה נתוני יעילות של 94.5 אחוזים. יש להזכיר שבניגוד לחברת פייזר שהודיעה על יעילות החיסון שלה בשבוע שעבר, ורק לאחר מכן ישראל חתמה עימה על הסכם הפצה, עם חברת מודרנה יש למדינה הסכם הפצה מוקדם שפרטיו טרם ידועים. 

"מודרנה אינה זרה לנו - והמבין יבין", רומז לוי, וטוען כי "מיהרו לבקר אותנו שהימרנו על מודרנה, אבל אנחנו עוסקים חודשים רבים בבחינה של כל החברות, הכול מאוד מחושב. היום כולם הבינו מדוע בחרנו ללכת עם מודרנה, ועם כל זה מדינת ישראל לא שמה את כל הביצים שלה בסל אחד".

"טוב שאנחנו חיים במשטר דמוקרטי - אבל היה צריך להחליט מהר יותר"

מנכ"ל משרד הבריאות מתייחס לשיקולי הקנסות והאכיפה ואומר כי "הדיונים האלו קורים, אבל הם מתנהלים בקבינט ובכנסת עם אנשים שחושבים שונה ויש להם אג'נדה שונה. אני חושב שצריך להגביר את האכיפה כי אם אין הרתעה משמעותית, לא נגיע לשום מקום. היום, אם מתרחשות כל החתונות הנוראיות האלו, אין מספיק הרתעה. דרכה של הדמוקרטיה היא לא פשוטה, כי את צריכה לקבל את האישור של הממשלה ואז של הכנסת".

"אפשר לקרוא לזה פוליטיקה", אומר לוי ומוסיף כי "אנחנו נמצאים במשטר דמוקרטי שבו ההחלטות מתקבלות בממשלה שמורכבת מאנשים שמביאים אג'נדה או שיש להם אחריות משרדית, כמו לדוגמה שר האוצר שמייצג את הקו הכלכלי גרידא - זה לא פוליטי, אלא הוא מייצג את האג'נדה הכלכלית".

רק חמישית מהאזרחים מבינים את ההנחיות. אכיפת ההנחיות בירושלים

אכיפת ההנחיות בירושליםצילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

פרופ' לוי מתייחס לניסיונות של שרים להקל על המגזר אותו הם מייצגים, וטוען כי "בסופו של דבר הדברים הוחלטו על ידי הממשלה והכנסת, אנחנו יכולים לאהוב את זה או לא לאהוב את זה. אני חושב שבסך הכול טוב שאנחנו חיים במשטר דמוקרטי, אבוי אם לא, אבל זה לא משרת את הלחימה שלנו בקורונה. יש דברים שהיה צריך להחליט יותר מהר. אני לא רוצה לקרוא תיגר על המבנה השלטוני, אנחנו במשרד הבריאות משתדלים להביא את הדברים כראות עינינו באופן הבהיר ביותר".

לשאלה האם אנחנו בדרך לסגר שלישי, אומר מנכ"ל משרד הבריאות כי "השאלה היא מתי יונף הדגל האדום של בתי החולים. בספטמבר היה מצב מאוד קשה, אבל לא קרסנו. אחרי שהוספנו מיטות וכוח אדם, זה עדיין מצב שמאוד מקשה על הטיפול", ומוסיף כי לפי הערכות, כשיהיו "בסביבות 1,000 חולי קורונה קשים כשלפחות רבע מונשמים, נצטרך לעצור ולהטיל לסגר נוסף".