דו"ח מבקר המדינה: צה"ל לא מוכן למתקפה כימית

דו"ח המבקר קובע כי קיימים פערים במוכנות כוחות היבשה להתמודדות עם איום כימי. אחד הממצאים המטרידים: משנת 2017 לא מונפקים משקפי אב"ך מיוחדים להגנה על לוחמים המרכיבים משקפיים. "עלול לפגוע ביכולתם ואף להעמידם בסיכון מיותר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/10/20 17:40 א בחשון התשפא

דו"ח מבקר המדינה: צה"ל לא מוכן למתקפה כימית
צילום: דו"צ

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן ביקר את מוכנות צה"ל ללוחמה בחזית באיום חומרי לחימה כימיים. הדברים הקשים הובאו בדו"ח המבקר שפורסם היום (ב'), בו נקבע גם בין השאר כי ישנם פערים במוכנות כוחות היבשה, בסדיר ובמילואים, להתמודדות עם איום כימי. על פי הדו"ח, היחידות הלוחמות בצה"ל לא אומנו כנדרש לתרחישי אב"כ.

כחלק מעבודתו, בדק משרד מבקר, את מוכנותן של אוגדות מרחביות ליישם פקודה שנותנת מענה לאירוע פח"ע שמשולב עם חומרי לחימה כימיים - ומצא כשלים רבים. "בביקורת נמצא כי על אף האמור בפקודה. זרוע היבשה לא ביצעה בקרה על הטמעת הפקודה ועל הכשירות המבצעית לאירוע חומרי לחימה כימיים של האוגדות המרחביות שנבדקו".

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן

מבקר המדינה מתניהו אנגלמןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כמו כן, מצא המבקר כשלים במוכנות של גדודי האב"ך הייעודיים לבצע את תפקידם. בעקבות הביקורת שהוצגה בעבר, צה"ל טיפל בכשלים בכשירות המערכות המשמשות את הגדודים. המבקר מצא לנכון לציין לרעה את נושא האימונים באותם גדודים: "משרד מבקר המדינה מציין כי אי ביצוע אימונים של גדודי האב"ך בהתאם למדדים שנקבעו, עלול לפגוע הן בתפקודם המקצועי של הגדודים במהלך לחימה, והן ביכולת המיצוי של גדודים אלה על ידי כוחות יבשה שיהיו נתונים להתקפת חומרי לחימה כימיים".

"היעדר משקפי אב"ך לחיילים הזקוקים לכך עלול להעמידם בסיכון מיותר"

אחד הממצאים המטרידים בדו"ח: משנת 2017 לא מונפקים משקפי אב"ך מיוחדות להגנה על לוחמים המרכיבים משקפי ראייה. כך כתב המבקר אנגלמן: "היעדר משקפי אב"ך לחיילים הזקוקים לכך עלול לשבש את תפקודם ולפגוע ביכולתם למלא את משימתם בלחימה ואף להעמידם בסיכון מיותר".

בנוסף מציין המבקר כי אין גורם אחד בצה"ל שאחראי לרכז את ציוד האב"ך, למרות החלטת סגן הרמטכ"ל שהתקבלה עוד בשנת 2014 כי יהיה זה פיקוד העורף. התוצאה: הציוד מפוזר כרגע בין זרוע היבשה, פיקוד העורף וחיל האוויר. "בביקורת עלו פערים במוכנות כוחות היבשה להתמודד עם האיום הכימי. הסוגיה לא טופלה דייה. נמצאו פערים בשילוב האיום הכימי באימונים בכוחות היבשה, בסדיר ובמילואים".

המבקר: "ראוי שזרוע היבשה תגביר את הבקרה על שמירת הכשירות לאיום הכימי"

בדו"ח שפורסם היום, ממליץ מבקר המדינה כי צה"ל, בהובלת מפקד זרוע היבשה, יפעל לשיפור המוכנות של היחידות הלוחמות, הן בסדיר והן במילואים, להתמודד עם האיום הכימי, במסגרת הביטחון השוטף ובעת מלחמה. בנוסף, מומלץ כי זרוע היבשה בהובלת קצין ההנדסה הראשי, תפעל לצמצם את הפערים במוכנותם של גדודי האב"ך.

המבקר מסכם: "ראוי שזרוע היבשה תגביר את הבקרה על שמירת הכשירות לאיום הכימי, בדגש על אימונים, ותקדם את עבודת המטה בנושא גדודי האב"ך. לאחר העברת ממצאי הביקורת לצה"ל הנחה סגן הרמטכ"ל לבצע עבודת מטה לבחינת ההתמודדות עם איום האב"ך. מומלץ כי עבודת מטה זו תעסוק במכלול השיקולים האמורים".

דובר צה"ל: "לומדים את ממצאי הדו"ח"

תגובת צה"ל: "צה"ל מודה למבקר המדינה על ביצוע ביקורת מעמיקה בנושא חיוני זה. צה"ל לומד את ממצאי הדו"ח, וכבר החל לתקן את הליקויים לאחר קבלת טיוטת הדו"ח, הן במטה והן בשטח. בנושא שילוב האיום הכימי באימוני יחידות השדה - זרוע היבשה תבצע בקרה על אופן שיפור המוכנות של היחידות הלוחמות, בסדיר ובמילואים. בנוסף, אגף המבצעים עדכן והפיץ פקודה המגדירה מענה לפעילות חבלנית עוינת משולבת בחומרי לחימה כימיים בגבולות. זרוע היבשה תבצע בקרה על הכשירות המבצעית של האוגדות כפי שמנחה הפקודה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן