"זה לא מאבק בין ציבורים, זה מאבק בין אחראים למופקרים"

אחרי המניינים ההמוניים ביום כיפור ואי השמירה על הנחיות הקורונה, יוצא השר טרופר נגד התנהלות הציבור החרדי שנערך לחגיגות שמחת בית השואבה נגד ההגבלות, ומדגיש: אין מדובר ברוב המגזר החרדי - אך זו לא תופעה שולית

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/10/20 12:44 יג בתשרי התשפא

"זה לא מאבק בין ציבורים, זה מאבק בין אחראים למופקרים"
שר התרבות והספורט חילי טרופר, צילום: כיפה

שר התרבות והספורט, חילי טרופר, יוצא בפוסט נזעם נגד אי שמירת ההנחיות של המגזר החרדי שהחלה ביום כיפור ולפי הדיווחים מהשטח נראה שיימשכו גם בסוכות. "התמונות של מתחמי שמחת בית השואבה וסוכות הענק הנערכים לקליטת המונים לא נותנות מנוח. אי אפשר לשתוק יותר. אל מול סכנת חיים ואל מול חילול ה' אסור לשתוק".

"לא מי שמבקר את התופעות האיומות שמתחוללות בתקופת החגים בקרב חלק מהציבור החרדי מוסיף שנאה" אומר טרופר ומחדד, "מי שמרבה שנאה הם אותם אלו שמצטופפים בהמוניהם בבתי כנסת ושמתקהלים בלי מסיכות. אסור להתבלבל, מי שמביא עלינו את השנאה ואת הפילוג הם אלה שמזלזלים בהנחיות ומסכנים חיים. לא רק סיכון החיים על כתפיהם, גם השנאה המתפזרת כאן ברחובות".

שר התרבות מבהיר כי "תמונות ההפקרות מבתי הכנסת ובתי המדרש לא מאפשרות לעמוד מנגד. גם לי כאדם דתי קשה שלא ללכת לבית הכנסת בתקופת החגים, עם זאת, כמו רבים אחרים אני מבין את גודל השעה והסכנה. עצוב לראות כיצד בחסות הדת כביכול - מסכנים חיים. והרי זו הדת היהודית שממקמת גבוה מעל ערכים אחרים את ערך קדושת החיים, ושמבהירה שוב ושוב שפיקוח נפש דוחה כמעט הכל. מה בין המצטופפים והרוקדים בבתי הכנסת ליראת ה'? לקידוש ה'? לקידוש חיי אדם?".

טרופר מספר כי חשש לומר זאת קודם לכן בישיבות ממשלה, "שמא יתפרשו או ישמשו דבריי כמנוף לשנאה. ניסיתי לשכנע ללא הצלחה בדיונים שונים ובישיבת הממשלה לסגור את בתי הכנסת כבר מערב יום כיפור. העמדה שלי עקבית לאורך כל הדיונים - כל התקהלות מסוכנת בעת הזו. ונדמה לי שכבר ברור שהמשך השתיקה אל מול סיכון החיים הוא כמעט בגדר שותפות בפשע".

השר טרופר יודע מי הפועלים העיקריים נגד התקנות ואומר: "כשבחסידויות מסוימות שרק עתה סיימו לרמוס ברגל קשה כל סממן של אחריות וערבות הדדית כבר מתקינים את סוכות הענק לקראת שמחת בית השואבה, אינני מכיר אפשרות אחרת מלבד להתייצב בקול ברור נגד זה".

השר מכחול לבן מבקש להימנע מהכללות ומבהיר כי "כמובן, שאין מדובר בכל המגזר החרדי ולא ברובו. רבים שומרים ומקפידים, אבל צריך להודות ביושר: לא מדובר בתופעה מספיק שולית כדי שתהיה לנו הזכות להתעלם. זו תופעה רחבה, בזויה ומסוכנת וכל מי שחיי אדם יקרים לו, חיי אדם באשר הוא – חרדי, חילוני, מסורתי, דתי, יהודי או ערבי – חייב לעמוד מולה.

כן, חייבים להתגייס לסייע לחרדים שמתמודדים עם הקורונה בתוך תנאי חיים דחוסים ולא פשוטים. זו בכלל לא שאלה. גם בשעה זו אלפי חיילים וצוותים רפואיים מגויסים למשימה. אבל מה בין צפיפות הדיור לבין ההתקהלות בחללים סגורים? מה בין המשפחות הגדולות והבתים הקטנים לבין ההצטופפות ללא מסיכות ובלי מרחקים?".


 

"דרושים רבנים אמיצים"

"בעת הזו אנו צריכים יותר מכל ערבות הדדית" טוען טרופר, "הארץ שלנו קטנה מדי מכדי שציבור מסוים יעשה דין לעצמו, בלי שציבור אחר ישלם על כך. הארץ קטנה והמגיפה מדלגת בין היישובים בלי חשבון. המיטות המוגבלות והצוותים הרפואיים החסרים נמצאים שם למען כולנו. אך האמת העצובה היא שאלה וגם אלה מתמעטים מיום ליום ביחס לעוצמת המגיפה".

שר התרבות מוסיף כי "הדברים לא נכתבים חלילה כדי לסגור חשבון על ההתפרצויות במגיפה שכבר ברור שאירעו בראש השנה ואלה שיתבררו בקרוב כתוצאה מיום הכיפורים. הדברים נכתבים בעיקר במבט מודאג צופה פני עתיד - כל חגיגה נוספת של שמחת בית השואבה משמעותה פחות חיים".

"דרושים עוד רבנים אמיצים" מבקש טרופר, "כמו הרב דוד יוסף שקרא בדמעות כבר מזמן, ורבנים אחרים שהצטרפו אמש לפחות באופן חלקי, שלא להתקהל ולא להיכנס לבתי כנסת. נקודה. בלי קריצה ובלי אבל. הלוואי ילכו אחריהם הרבנים כולם. הרי אין מדובר כאן במאבק בין חרדים לדתיים ולחילוניים חלילה. לא מעט חרדים התחננו בפני שנשמיע קול זעקה כנגד הטירוף. שהם לבד לא יכולים. אז הנה אנחנו לא משאירים אותם לבד".

"זהו לא עוד מאבק בין ציבורים כמו שהכרנו. זהו מאבק בין האחראים למופקרים", מבהיר השר טרופר ומדגיש כי "יש בקרב האחראים ייצוג לכלל המגזרים ומתברר שגם בקרב המופקרים יש ייצוג לכלל המגזרים. אסור שהקבוצה האחראית והסולידרית תוותר. זהו מאבק על החיים שלנו. ובזה אנחנו צריכים להיות ביחד".

בנוסף לקריאה להימנע מהפרת ההנחיות, טוען שר התרבות כי יש להגביר את האכיפה. "במקביל לקריאה הציבורית נדרשת כאן כמובן אכיפה משמעותית שתעצור את סוכות הענק והמתחמים הממתינים להמוני הרוקדים. שמחת בית השואבה ושמחת תורה יחכו לימים מעט יותר שמחים ובעיקר מסוכנים פחות".

"צר לי על המוני בית ישראל ישרי הדרך" אומר טרופר, "ובתוכם גם חרדים רבים כמובן, ששומרים על ההנחיות, שמפגינים בזהירות, שמתפללים בזהירות, שמתאפקים מלממש את כל זכויותיהם וחלומותיהם בשל תחושת האחריות הכללית והערבות ההדדית. צר לי על כך שהם ישלמו מחיר אדיר על רשלנותם ופוגענותם של חבורות שחצניות, שמחללות שם שמים, שמפוררות את הסולידאריות ושמסכנות חיים.

שר התרבות והספורט חילי טרופר מסכם ואומר כי "הדברים אינם בגדר התרחקות חלילה. בוודאי שאין כאן ויתור על השותפות. בעיני, דווקא השמעת קול נגד עוול ונגד פגיעה בערבות ההדדית הוא בבחינת הושטת יד. הושטת יד לכל המתונים והאחראים בציבור החרדי ובכלל בקרב הישראלים לשותפות אמיצה, בריאה ואחראית".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן