לפני הסגר המלא: ארבעה מתוך עשרה ישראלים - הפרו את הבידוד

נתונים חדשים של מפקדת אלון מגלים: 41% מהישראלים בבידוד הפרו אותו, ואלפים מסרו מידע חלקי בחקירות. גורמים בכירים: "תופעה מדאיגה שאין לנו פתרון". בין הסיבות להפרת הבידוד: אכיפה דלה וקנסות נמוכים

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/09/20 07:58 ו בתשרי התשפא

לפני הסגר המלא: ארבעה מתוך עשרה ישראלים - הפרו את הבידוד
ישראלים רבים דווקא מפירים את הבידוד שלהם. אילוסטרציה, צילום: הדס פרוש, פלאש 90

בבוקר לאחר ההחלטה על הטלת הסגר המלא, מתפרסמים נתונים חדשים שמראים כי שיעור ניכר מהישראלים שחלו בקורונה לא מדווחים אמת על מי שהיו איתם במגע, ורבים מהם מפירים את הנחיות הבידוד. מנתונים שנאספו במפקדת "אלון" בפיקוד העורף, מתברר כי 41 אחוזים מהישראלים הפרו השבוע את הבידוד שהם היו מחויבים לשהות בו. מדובר בנתון המתייחס ל-20 בספטמבר, יום ראשון השבוע, שבו היו אמורים לשהות כ-340 אלף ישראלים בבידוד, אולם מתברר כי כ-140 אלף מתוכם עשו זאת באופן חלקי או כלל לא. הנתונים המלאים יתפרסמו מחר (ו') ב"ישראל היום". 

גורמים בכירים אמרו כי נתונים דומים קיימים גם לגבי ימים אחרים, וכי היקף הפרות הבידוד "מדאיג מאוד". לדבריהם, אין מידע מהו שיעור המבודדים שהם גם חולים פעילים בקורונה, אך מדובר ב"תופעה מדאיגה מאוד, שאין לה פתרון". המידע על הפרות הבידוד נאסף משלל מקורות.

בין הסיבות המרכזיות לכך - אכיפה דלה של הבידודים והענישה המקלה על מי שמפר את ההנחיות. מתברר כי המשטרה מצליחה להגיע מדי יום רק לכחצי אחוז בממוצע מבין חייבי הבידוד. גם הקנס שמקבל מי שנתפס בהפרת תנאי הבידוד - 5,000 שקלים - נמוך מאוד בהשוואה לעולם, ואינו מרתיע מפני המשך התופעה.