הפרקליטות הסתירה שורת חשדות כנגד חוקרי נתניהו

הרומן שניהל חוקר פרשת המעונות עם ג'ודי ניר-מוזס, הסתרה של ניגוד העניינים במשך שנים, פרקליטות המדינה שמסרבת לקיים חקירה בנושא וההנחות שעשה שי ניצן לרוני אלשיך. חשיפה מטרידה על התנהלות מערכת אכיפת החוק

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/09/20 21:32 יח באלול התשפ

הפרקליטות הסתירה שורת חשדות כנגד חוקרי נתניהו
קשר של טיוח. רוני אלשיך ושי ניצן, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חשיפה מטרידה כנגד בכירים במשטרה ובפרקליטות בהתנהלות מול חוקרי תיקי נתניהו. העיתונאי עמית סגל חשף שורה של טיוחים וניגודי עניינים במערכת אכיפת החוק, שדרשו לחקור שוטרים אך נגמרו בהשתקה. בתחילה נחשף כי ‏רב פקד אבי רוטנברג, מי שניהל את חקירת המעונות של שרה נתניהו ומי שאמור להיות גם בצוות שבודק את הקלטות מוזס-נתניהו. מסתבר כי לאורך כל תקופת החקירות רוטנברג ניהל רומן עם ג'ודי ניר מוזס, אחותו של נוני מוזס הנחקר, ומי שנמנית בין מבקרי נתניהו.

על אף ההכחשות של רוטנברג שנה אחר כך הדבר מתגלה אצל המשטרה, אלא שראש להב וראש אגף החקירות במשטרה בוחרים להשתיק את האירוע. אחרי שנודע להם בוחרים השנים לנקוט כנגד רוטנברג בנזיפה וקידומו לתפקיד אחר. שנה וחצי לאחר מכן  אשתו של רוטנברג מספרת לראש אגף חקירות כי היא סיפרה לתקשורת על הרומן של בעלה עם ניר-מוזס. רק אז עוברת הפרשה למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), שנדהמים מניגוד העניינים וההסתרה הארוכה של הנושא. בעקבות כך מח"ש דורשים חקירה ומאשימים את רוטנברג בהפרת אמונים.

לפי חשיפתו של סגל, כאשר החקירה כנגד רוטנברג מגיעה לידי  פרקליט המדינה שי ניצן ומשנהו מומי למברגר הם מקשים על המשך קיומה. בעקבות כך למברגר אוסר על מח"ש לבדוק את תיק 2000 "מסיבות מובנות", וטען כי אם לא הייתה סטייה מהשורה אין צורך בפתיחת חקירה. שנה אחר כך ממנה ניצן מנהלת חדשה במח"ש היא מעכבת את ההחלטה לפתוח בחקירה. לאחר העיכובים הרבים כל הקשורים בפרשה כבר פרשו מתפקידם ובעקבות כך קובעת המנהלת כי לחקירה כבר "אין עניין ציבורי לחקור". 

לא רק בפרשת נתניהו חושף סגל טיוחים בפרקליטות. בפרשה שבה נהרג  יעקוב אבו אלקיעאן, מאש המשטרה, קבע מפכ"ל המשטרה דאז רוני אלשיך כי אלקיעאן היה מחבל. לאחר חקירת מח"ש התברר כי הדברים שאמר אלשיך אינם נכונים ושמדובר באזרח חף מפשע. אלא שבתגובה אלשיך ממשיך להפיץ כי אותו אלקיעאן מחבל ושבמח"ש משקרים. מח"ש דורשים משי ניצן כי יספר בציבור כי לשיך משקר ושיסייע בטיפול כנגד השוטרים היורים. במייל ששלח ניצן לראש מח"ש הודה כי אלשיך מתנהג בצורה שערורייתית, אך לא יפעל נגדו לטובת המערכת כולה. זמן קצר אחר כך סגר ניצן את תיק החקירה נגד השוטרים היורים.

תגובות

אבי רוטנברג מסר בתגובה: "כל בר דעת המכיר את האופן שבו מתנהלות חקירות, יודע שהן לא מנוהלות על ידי חוקר אחד, אלא על ידי מערך שלם מפוקח ומבוקר. אין ולא היה שום קשר בין ההיכרות עם ג'ודי ניר מוזס לבין אופן החקירה שנוהלה ללא אג'נדה. הטענה שנחשפתי לחומרי תיק 2000 היא שקרית מיסודה. מעולם לא נחקרתי בעניין במח"ש, ככל הנראה בגלל מופרכות הטענות. זהו פייק ניוז המהווה חלק ממאבק שאני לא צד בו". ‎

תגובת הפרקליטות: "מדובר בבליל טענות שקריות וחסרות שחר. ההחלטות בכל תיק מתקבלות בהתאם לראיות שבו ולנסיבותיו. גם הטענות ביחס לרוטנברג מופרכות וחסרות כל שחר. באותה עת הובאה המלצה של פרקליט במח"ש לפתוח בבדיקה, כאשר גם מנהל מח"ש דאז, נמנע מלהמליץ על כך. ההחלטה שלא לפתוח בחקירה התקבלה בין היתר בשל הספק שהתעורר בדבר קיומה של עבירה פלילית, פרישת השוטר מהמשטרה וצעדים פיקודיים שננקטו במשטרה בעניינו. גם כאן הניסיון לקשור זאת לתיקי רה"מ הינו מופרך וקונספירטיבי".‎

תגובת מח"ש: "הטענות כנגד מנהלת מח"ש מופרכות ושקריות. בעניין רוטנברג הוצגו חוות דעת של פרקליטים זוטרים שהמליצו לפתוח בבדיקה (ולא בחקירה). מנהל מח"ש דאז נמנע מלהכריע בעניין. סמוך לכניסתה לתפקיד הובא העניין בפניה, והיא העבירה אותו לבחינה בה נשקלו כלל חוות הדעת שנכתבו בנושא, ובסיומה החליטה לגנוז את התיק. היא ודאי לא עיכבה את הטיפול בתיק, אלא טיפלה בו מיד עם הבאת העניין בפניה".