היועמ"ש: "אכיפת ההנחיות בדבר עטיית המסכות נעשית באופן שוויוני"

פניות שונות התקבלו בשבוע האחרון בלשכתו של אביחי מנדלבליט, בין השאר, טענות בדבר אלימות מצד משטרת ישראל כלפי מפגינים. מנדלבליט כתב היום למ"מ המפכ"ל: "בטוחני כי תדאג שגם טענות מעין אלה יבדקו כדבעיי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/07/20 20:37 ז באב התשפ

היועמ"ש: "אכיפת ההנחיות בדבר עטיית המסכות נעשית באופן שוויוני"
מנדלבליט, צילום: Hadas Parush/Flash90

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלביט, שלח היום (ג') מכתב אל ממלא מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, בעניין ההתמודדות המשטרתית עם הפגנות בעת האחרונה, וזאת בהמשך לפניות שונות שהתקבלו בלשכתו בשבוע האחרון בדבר אכיפה בררנית כמו גם פניות בנושא אלימות המשטרה במחאות האחרונות.

מנדלבליט פתח את מכתבו לכהן וכתב כי נקודת המוצא היא שזכות ההפגנה היא זכות יסוד במדינת ישראל. מנדלבליט מציין כי בית המשפט העליון אף פסק כי הזכות למחות נגד נבחרי הציבור היא חלק מההגנה על ההליך הדמוקרטי, "כוחם של דברים אלו יפה גם בתקופה המורכבת של ההתמודדות עם התפרצות נגיף הקורונה", כתב מנדלבליט.

"עם זאת", מוסיף היועמ"ש, "ככל יסוד, זכות ההפגנה אינה מוחלטת ויש לאזנה אל מול זכויות ואינטרסים ציבוריים כבדי משקל - שמירה על הסדר הציבורי, שלום הציבור וביטחונו. יתר על כן,בצד חשיבות השמירה על חופש הביטוי וההפגנה כאמור, אין בכך משום היתר לגילויי אלימות, פגיעה ברכוש או פגיעה אחרת בשלום הציבור ובריאותו". 

בהקשר לזכויות אותן הזכיר, כותב מנדלבליט, "הועלו טענות שונות בדבר אכיפה בררנית או התחשבות בשיקולים פוליטיים כביכול, על ידי גורמי האכיפה". מנדלבליט מציין כי קיבל היום את מכתבה של היועצת המשפטית של ממשלת ישראל, בו הובהר כי המשטרה אוכפת את ההנחיות בדבר עטיית המסכות נעשית בצורה שוויונית, "אני סמוך ובטוח כי משטרת ישראל תמשיך ותפעל על מנת להבטיח כי הפעלת סמכויות המשטרה ביחס להפגנות, כמו גם בכל הקשר אחר, תיעשה בהתאם להוראות הדין בצורה עצמאית שוויונית ועניינית. על משטרת ישראל להמשיך לקבל החלטות בקשר לכך בצורה עצמאית וללא שיקולים זרים". 

מנדלבליט סיים את מכתבו וכתב על התלונות שהתקבלו בנוגע להפעלת כוח מצד המשטרה: "המדובר כמובן בסוגיה רגישה הדורשת התייחסות זהירה, בשים לב לצורך לבחון את ההתרחשויות שהתקיימו בלהט אירועי ההפגנות. בטוחני כי תדאג שגם טענות מעין אלה ייבדקו כדבעיי". 

צילום: דוברות

צילום: דוברות