"אם לא נפעל היום - נחזור לסגר תוך שבועיים"

פרופסור אלי וקסמן, ראש הצוות המייעץ לנתניהו בנושא נגיף הקורונה, אומר כי המדינה ניצבת בפני המשבר הלאומי והאזרחי הגדול בתולדותיה, וכי איבדנו את השליטה על המגפה: "יש להפעיל מיד צווי ריחוק חברתי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/07/20 21:57 יג בתמוז התשפ

"אם לא נפעל היום - נחזור לסגר תוך שבועיים"
הסגר יחזור?, צילום: נתי שוחט, פלאש 90

"אנחנו איבדנו שליטה במגפה", כך אומר הערב (א') פרופסור אלי וקסמן, ראש הצוות המייעץ לראש הממשלה נתניהו ולמטה לביטחון לאומי בנושאי הקורונה והמלחמה בהתפשטותה. פרופסור וקסמן הציג היום בישיבת הממשלה תחזית קודרת במיוחד בפני השרים, והערב חזר עליה בראיון לחדשות 12.

נתניהו: אנחנו במצב חירום - מספר החולים קשה יוכפל

לדברי פרופסור וקסמן, איבדנו שליטה על המגפה "גם מבחינת מספרי החולים, וגם בכך שהם מפוזרים בכל הארץ, איננו יודעים מהם מקומות ההדבקה של רוב החולים ולכן איננו יכולים לשלוט בהתפרצות. מספר החולים המאומתים היום אומר שגם אם נבלום אותה, יצטברו לנו במהלך 3 השבועות הקרובים 300 חולים במצב קשה. אם נבלום אותה רק בעוד שבוע יצטרפו 600, ולאחר שבוע נוסף כבר 1200 – זה אומר סכנה ליכולת מערך האשפוז של מדינת ישראל, וסכנה להקרסת המערך הזה".

לדבריו, על המדינה לפעול בשני מישורים: "הראשון, מכיוון שאיבדנו את השליטה במגפה לא נוכל לבלום אותה - אלא דרך צעדי ריחוק חברתי. יש להפעיל מיד צווי ריחוק חברתי שמכוונים להקטנת סיכונים גדולים בפעילויות שהעלות לכלכלה איננה גבוהה. כלומר, למנוע כל התקהלות של מעל 20 איש, ואת כל פעילויות החברה והפנאי. בבתי הספר של החופש הגדול אפשר לעצור כיתות גבוהות, נניח מכיתה ד', ולהשאיר את הכיתות הנמוכות – כיוון שהן משפיעות על היכולת של ההורים לעבוד ובעלות מחיר כלכלי".

וקסמן הסביר כי המערך האפידמיולוגי של משרד הבריאות הפסיק לתפקד: "במצב של היום כשיש 1,000 נדבקים אין לנו יכולת לקטוע את שרשראות ההדבקה, גם אם היה מערך מתפקד כזה, והוא איננו קיים. אנחנו עומדים בפני משבר לאומי ואזרחי הגדול ביותר שעמדנו בפניו.
כדי לנהל אותו, צריך להפעיל את יכולות הניהול והביצוע הגבוהות ביותר שיש לנו. נדרשת יכולת הפעלה של גופים מבצעיים רבים בלוחות זמנים הדוקים, איסוף מידע בזמן אמת, קבלת החלטות בזמן מהיר, ויכולת מימוש שינויים בזמן מהיר. כל היכולות הללו אינן קיימות כיום, 4 חודשים לתוך המשבר והן טרם נבנו. הדרך הנכונה היא להחיות את מרכז השליטה שנבנה על ידי הצבא בתוך משרד הבריאות, שבהמשך יועבר כולו למשרד הבריאות".

הוא הוסיף כי כרגע הדבר היחיד שניתן לעשות הוא לרתום את צה"ל לניהול המשבר: "כרגע הדרך היחידה לעשות זאת בצורה יעילה היא להחזיר את המשל"ט, ולהעמיד בראשו אלוף בכיר שינהל את האירוע, לרתום את כל המשאבים של הצבא ולהנחות את כל הגופים הביצועיים במשרד הבריאות ומחוץ לו כמו משטרה, פיקוד העורף, רשויות מקומיות וכולי".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן