למה יש פערים במספר הנדבקים היומי בנגיף הקורונה?

הציבור עוקב באדיקות אחרי מספרי הנדבקים בקורונה, אז מה הסיבה לבלאגן הגדול החוגג בהם? התשובה היא שהמספרים המתפרסמים הם תוצאות הבדיקות, המתפרשים על פני מספר ימים. לעומת זאת, את מספר החולים היומי ניתן לדעת רק כשיודעים לסווג את תוצאות הבדיקות לפי יום נטילתן מהחולה

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/06/20 11:30 ו בתמוז התשפ

למה יש פערים במספר הנדבקים היומי בנגיף הקורונה?
סגר בימי הקורונה בירושלים, צילום: נתי שוחט, פלאש 90

אז איך מחשבים אתמספר הנדבקים היומי בנגיף הקורונה? ולמה המספרים שונים בין כלי התקשורת ואף מופיעים בצורה שונה מדי יום באתר משרד הבריאות? כתב הבריאות של גל"צ מאיר מרציאנו הסביר את ההיגיון מאחורי המספרים.

לדבריו, "לוקחים את מספר החולים המאומתים היום ומפחיתים ממנו את מה שהיה אתמול, הבעיה שהמספר הזה לא משקף את מספר הנבדקים החדשים אלא את מספר הבדיקות החיוביות שחזרו ביום זה. אלא שיכול להיות שמדובר בבדיקה של נבדק שנלקחה בכלל יום או שניים קודם לכן"

"למשל ב - 25 ביוני התקשורת דיווחה על 668 נדבקים חדשים, אך אם נסתכל במספרים בצורה רטרואקטיבית נראה שהמספר שונה וקטן יותר, כלומר המספר שהופיע תחילה שיקף כמה בדיקות חיוביות חזרו, מספר שיכול להתפרש על פני כמה ימים, ולא כמה חולים נדבקו באותו היום ממש". 

כלומר, כדי להבין את מספר הנדבקים האמתי, צריך להסתכל בצורה רטרואקטיבית, כלומר להסתכל על מספר הנדבקים ליום לאחר מספר ימים, ולא כל יום, וכך להבין מה מספר החולים לאחר שהבדיקות סודרו לפי סדר נטילתן מהחולים.

כאמור, העדכונים היומיים, המתבצעים שלוש פעמים ביום, מראים את תוצאות הבדיקות החיוביות לנגיף הקורונה, באופן כללי. בדיקות אלו מתפרשות על פני מספר ימים, ורק לאחר שיוכן לפי היום בו ניטלו מהחולים, ניתן להסיק כמה באמת נדבקו כל יום.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן