מילואימניקים וקיבלתם את ההודעה הזו? אתם חלק מתרגיל סייבר

בצל חוק ממדים ללימודים, הודעה שמופצת באופן רחב ומיועדת לחיילי מילואים מבשרת על מענק של 500 שקלים. מי שעומד מאחורי ההודעה זה מערך הסייבר הלאומי, ואם קיבלתם אותה אתם חלק מתרגיל

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/05/22 11:34 כב באייר התשפב

מילואימניקים וקיבלתם את ההודעה הזו? אתם חלק מתרגיל סייבר
צילום: shutterstock

היזהרו, או שלא: מסרונים שנשלחו בשעות האחרונות מבשרים על מענק של 500 שקלים לחיילי מילואים. בהודעה נכתב: "מצדיעים לחיילי המילואים עם מענק על סך 500 שקלים לרכישה בעסקים ברחבי הארץ".

צילום: צילום מסך

אלא שכאשר לוחצים על ההודעה היא מובילה לעמוד שמודיע על השתתפות בתרגיל פישינג של ביטחון מידע שמזהירה: "שימו לב לסימנים מחשידים בקבלת הודעות טקסט". ההודעה מופצת בתזמון הזה בעקבות עלייתו להצבעה של חוק ממדים ללימודים במליאת הכנסת.

צילום מסך

מאוחר יותר בשעות הערב, נשלחה הודעה נוספת על ידי צה"ל, בה ניתן ההסבר למסרונים שנשלחו. ההודעות נשלחו כחלק מתרגיל ״מרכבות האש״ שהתקיים היום (ב’), תרגיל פתע המדמה תקיפת דיוג (׳פישינג׳). 

"במסגרת התרגיל, אותו הובילו אגף התקשוב וההגנה בסב״ר ומערך ביטחון המידע, הופצה הודעת כזב בדבר זכאות לכאורה למענק בסך 500 ש"ח לרכישה בעסקים ברחבי הארץ. התרגיל נועד להגביר את המודעות בקרב משרתי המילואים, כמו יתר משרתי צה"ל, לאיומי הסייבר במרחב הרשתי".

צילום מסך

כיצד ניתן לזהות הודעות לא רצויות?

תוכלו להיעזר ברמזים שמצביעים על כך שקיבלתם הודעה חשודה או שהשולח למעשה מתחזה לאדם אחר. חפשו הודעות שמתאימות לתיאורים הבאים – ייתכן שהן נשלחו מגורם לא מהימן:

  • הודעות בהן שגיאות כתיב ודקדוק.
  • יש בהן בקשה להקיש על קישור או להפעיל מאפיינים חדשים באמצעות קישור.
  • הודעות בעלות בקשה לשתף מידע אישי כמו פרטי כרטיס אשראי או חשבון בנק, תאריך לידה, סיסמאות וכו'.
  • יש בהן בקשה להעביר את ההודעה לאנשים אחרים.

אם הודעה שנשלחה אליכם נראית חשודה או "טובה מכדי להיות אמיתית", אל תקישו עליה, אל תשתפו אותה ואל תעבירו אותה לאף אחד. על הודעה כזאת כדאי לדווח, לחסום את השולח ולמחוק אותה. ככלל, אם קיבלתם הודעה ואינכם מכירים את השולח או שאינכם בטוחים שהמידע בה נכון, מומלץ שלא להעבירה הלאה. 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן