יפעת ארליך: "עשיתי טעויות של פוליטיקאית מתחילה"

המועמדת לרגע בבית היהודי, שפרשה אתמול בבוקר, פירטה בטור מיוחד ב'ידיעות' מדוע פרשה מההתמודדות לכנסת - "הבהרתי לרב פרץ כי לא אוכל להגן באופן ציבורי על צירוף עוצמה יהודית", אך מחמיאה ליו"ר - "הודות להנהגתו הבית היהודי מתחיל להמריא", ומספרת על הליך הבחירה בוועדה ועל ההתלבטויות

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 22/02/19 11:20 יז באדר א'

יפעת ארליך: "עשיתי טעויות של פוליטיקאית מתחילה"
הרב רפי פרץ ויפעת ארליך, צילום: ללא

שמונה ימים בלבד עברו מאז ששובצה העיתונאית והסופרת יפעת ארליך במקום השלישי בבית היהודי, ועד לרגע בו הודיעה על פרישתה, שעות ספורות לפני הגשת הרשימות לכנסת. בקדנציה הפוליטית אולי הקצרה בהיסטוריה, הספיקה ארליך להיות גורם מגשר במגעי האיחוד בין הבית היהודי והאיחוד הלאומי, להיכנס לעימות עם ח"כ מוטי יוגב על המקום בשלישיה הפותחת של הרשימה המאוחדת, להוביל התנגדות נחרצת לאיחוד עם עוצמה יהודית, ולבסוף לפרוש על הרקע הזה, לאחר שדרישתה לקבל את המקום המשוריין לרשימה המאוחדת בליכוד נדחתה.

בטור מיוחד בעיתון 'ידיעות אחרונות', בו כתבה בקביעות בשנים האחרונות, מספרת הבוקר (ו') ארליך על השבוע האחרון, מההתלבטות האם להגיש מועמדות לוועדה המסדרת של הבית היהודי, ועד לפרישה הדרמטית אתמול בבוקר.

"אנשים שונים ורבים הציעו לי להגיש את שמי למועצה של הבית היהודי, שהוטל עליה לשריין אישה למקום השלישי", כותבת ארליך, "זומנתי למועצה הציבורית של הבית היהודי, וניסיתי לשכנע אותם שאיני מתאימה לתפקיד, אולי ליברלית מדי".

לאחר שנבחרה לתפקיד, מתארת ארליך כי "חשתי ששלוש משימות מוטלות על כתפיי. האחת, להתחבר ולייצג לא רק את המתנחלים, אלא בעיקר את המיינסטרים הדתי־לאומי, הצעירים העירוניים של מצביעי הבית היהודי, כפי שהתבקשתי על ידי המועצה שמינתה אותי. השניה, לשמור על מיקומן של נשים בחזית ההנהגה. ומעל כל זה – המשימה לשמור על הבית היהודי ועל הבית הלאומי".

ארליך טוענת כי יו"ר האיחוד הלאומי, ניסה להשתלט על הבית היהודי במהלך המגעים בין המפלגות; "התחושה בבית היהודי היא שהאיחוד הלאומי בראשות בצלאל סמוטריץ', איש מוכשר ללא ספק, עושה כל מאמץ כדי לבלוע את הבית היהודי אל חיקה של מפלגת האיחוד הלאומי", כתבה. 

ח"כ סמוטריץ

ח"כ סמוטריץ'צילום: מרים אלסטר פלאש 90

מיד לאחר שנבחרה על ידי הוועדה המסדרת, אמרה ארליך לחדשות כיפה כי תנאי הסף שלה היה שבכל מקרה היא תוצב במקום השלישי, גם לאחר האיחוד עם האיחוד הלאומי. ניסיונה לקבל בכל זאת את המקום השלישי עלה לה בהתנגשות ישירה עם ח"כ מוטי יוגב. "מרוב להט, או בגלל האופי הישיר מדי שלי, עשיתי טעויות של פוליטיקאית מתחילה", היא כותבת בנושא, "הקלפים פתוחים. הכל בחוץ. כך או כך, בסופו של דבר הוצבה אישה במקום השישי ברשימה. מקום בהחלט ריאלי. אם כי יש בהחלט לאן לשאוף".

על ההתנגדות לאיחוד עם עוצמה יהודית, שהביא לבסוף לפרישתה, היא אומרת כי זכתה למתקפה חסרת תקדים, אך גם לתמיכה; "ברגע שנודע לעוצמה יהודית כי אני מתנגדת לאיחוד איתם, זכיתי למתקפה חסרת תקדים. קשה לתאר את כמות המסרונים שמנטרלת לחלוטין את היכולת לתקשר עם העולם. לצד הודעות מבזות זכיתי לקבל אינסוף הודעות תמיכה מכל רחבי הארץ על עמדתי הנחרצת נגד צירוף עוצמה יהודית".

לבסוף, היא כותבת, החליטה לפרוש, לאחר שהבינה כי לא תוכל לייצג רשימה עם עוצמה יהודית; "העזיבה היתה החלטה שלי", היא מדגישה, "אחרי לבטים, בעקבות השילוב של עוצמה יהודית. בשיחה בארבע עיניים הבהרתי לרב פרץ כי לא אוכל להגן באופן ציבורי על צירוף עוצמה יהודית, ולכן ברצוני לפרוש. התרשמתי שהוא הופתע והצטער על ההחלטה". היא מאשרת כי ביקשה את המקום המשוריין לבית היהודי-האיחוד הלאומי ברשימת הליכוד, שניתן בסוף לרב אלי בן דהן, "הצעתי שאהיה זו שתוצב בליכוד ובמקומי תוצב אישה נוספת, וכך יגבר הייצוג הנשי, אבל פרץ לא אימץ את הרעיון".

הרב רפי פרץ

הרב רפי פרץצילום: פלאש 90

עם זאת, היא מחמיאה ליו"ר החדש של המפלגה; "רבים מהפעילים כבר התאהבו ברב רפי פרץ, איש מקסים ומרשים, שגם הוא הושלך פתאום אל הקלחת הפוליטית וכבר כעת ניתן לחוש איך הודות להנהגתו הבית היהודי מתחיל להמריא".

לסיום כותבת יפעת ארליך: "ועכשיו, כשבכל מקרה גוש הימין גדל, מה נותר לי? לפרוש לביתי מן הסחרחורת הזו, ולהפקיד את השליחות בידי טובות ומוכשרות ממני. זו אכן שליחות."

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן