הרכבל מתקרב לכותל המערבי

התוכניות לבניית רכבל לכותל המערבי אושרו בוועדה הארצית לתכנון ובנייה. לרכבל, שייצא ממתחם התחנה בעיר, בסמוך לעמק רפאים, יהיו ארבע תחנות, והוא יהווה חלק ממערך התחבורה הציבורית בירושלים

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 21/10/18 13:54 יב בחשון התשעט

הרכבל מתקרב לכותל המערבי
הרכבל במנרה. בקרוב גם בירושלים, צילום: Nati Shohat/Flash90

הרכבל בירושלים יוצא לדרך. אחרי עיכובים רבים והתנגדויות, הוגשה השבוע תכנית הרכבל לוועדה הארצית לתשתיות לאומיות (ות"ל). כך פורסם ב'ידיעות ירושלים'. הרכבל בירושלים צפוי לקשר בין מתחם התחנה ותיאטרון החאן לכותל המערבי.

על פי התכנית, הרכבל יכלול ארבע תחנות, ומסלולו יחל בסמוך לתיאטרון החאן, ליד מתחם התחנה, משם ימשיך הרכבל מעל לגיא בן הנום אל הר ציון ומשם אל מתחת לשער האשפות הסמוך לכותל המערבי. התכנית המקורית של הרכבל כללה המשך ותחנה בהר הזיתים, אך החלק שאושר הוא רק עד לשער האשפות, כדי למנוע התנגדויות פוליטיות.

כך צפוי להיראות הרכבל (סרטון תדמית של החברה לפיתוח ירושלים)

מטרת פרויקט הרכבל היא לייצר נגישות מהירה אל הכותל המערבי והעיר העתיקה, בלי להסתבך בפרוייקט סלילת כביש או רכבת קלה שיימשך שנים רבות. בנוסף, הרכבל אמור להוות אטרקציה תיירותית, ולהיות סגור בשבתות וחגים. הנסיעה ברכבל תהיה באמצעות כרטיס הרב-קו, והוא צפוי להוות חלק ממערך התחבורה הציבורית בירושלים. תאריך מועד הסיום של המיזם מתוכנן לשנת 2021. עלות הבנייה נאמדת בכמאתיים מיליון שקל. 

הות"ל היא וועדה ממשלתית שנועדה לקצר אישור ותכנון של פרויקטים מיוחדים, בעלי חשיבות לאומית, והיא חוסכת את הדיונים הארוכים בוועדות התכנון המקומיות והמחוזיות.

הרכבל צפוי לעבור באזורים רגישים, סמוך לחומות העיר העתיקה ולבתי הכפר סילוואן. משום כך הוא מעורר התנגדויות רבות, גם מגופי שמאל וגם מגופים ירוקים, בשל מה שמכונה 'הבולטות הגבוהה של הרכבל בנוף'. מאידך, הוא זוכה לתמיכה ממשרד התיירות ומארגון מדריכי התיירים, וכן משיתוף פעולה עם רשות הטבע והגנים, כיוון שבעיקרו הוא יחלוף בשטחי הגן הלאומי העיר העתיקה, שתחת אחריות הרט"ג.