בג"ץ פסק: אסור לבלניות לשאול את הנשים הטובלות על רווקותן

על פי המדיניות החדשה שאושרה על ידי שופטי בג"ץ, נשים תוכלנה לטבול במקווה מבלי להישאל על רווקותן. "אין להתנות או לשאול את הנשים המגיעות למקווה בדבר מעמדן האישי", קבעו השופטים

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 09/05/13 13:24 כט באייר התשעג

בג"ץ פסק: אסור לבלניות לשאול את הנשים הטובלות על רווקותן
תמר הירדני, ויקיפדיה העברית, צילום: תמר הירדני, ויקיפדיה העברית

בג“צ פסק אתמול (ד‘) כי חל איסור על הבלניות במקוואות בישראל לשאול את הנשים הטובלות על רווקותן. פסיקת בג"צ התקבלה לאחר שהרבנות הראשית קיבלה את המדיניות החדשה על מנת שהתביעה תמשוך את העתירה. המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור הוסיפה בסוף הדיון "אם יש בעיה בביצוע, שערי בית המשפט פתוחים".

לפני כשנה הגיש "מרכז צדק לנשים" עתירה לבג"צ כנגד שר הדתות והרבנות הראשית לישראל ודרשה כי אלו יתירו לנשים לטבול במקווה על פי צו מצפונן ולא על פי החלטות הרבנות. מה שעמד מאחורי התביעה הוא מתן היתר לנשים רווקות לטבול במקווה, דבר שלטענת הרבנות אסור על פי ההלכה.

במהלך הדיונים הועלתה הצעת ביניים לפיה בלניות יאסרו מלשאול נשים הבאות למקווה בדבר רווקותן כפי שנהוג כיום. ההצעה ניתנה כפתרון אמצע אשר מצד אחד הרבנות אינה מתירה את הטבילה ובג"צ אינו מאלץ אותה לעשות כן ומן הצד השני רווקות יוכלו לטבול כרצונן. בג"צ נתן צו על תנאי המורה לרבנות לפעול כפי ההצעה עד להחלטה סופית.

כאמור, אמש פסק בג"צ כי על המדיניות החדשה להיכנס לתוקף. "מרכז צדק לנשים" בראשות עו"ד סוזנה וייס, שגם ייצגה את התביעה, אמנם היו מעוניינים בפסיקה גורפת של בג"ץ אולם הסתפקו במדיניות החדשה ונאותו למשוך את העתירה - כך ציינה עו"ד וייס בשיחה עם כיפה.

פסיקת בג"צ ניתנה לאור העובדה שהרבנות הראשית קיבלה אף היא את ההצעה וציינה כי לא תפגע בצנעת הפרט. כשעו"ד וייס שאלה מי מבטיח לנו שאכן כך ינהגו הבלניות השיבה המשנה לנשיא בית המשפט העליון השופטת מרים נאור כי "אם יש בעיה בביצוע שערי בית המשפט פתוחים". "אנו נמשיך לעקוב אחר פעילות הבלניות", אומרת לכיפה עו"ד וייס. מעתה, לפי הפסיקה: "אין להתנות או לשאול את הנשים המגיעות למקווה בדבר מעמדן האישי".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן