הרב ערוסי: בעייתי למנוע לימוד תורה מבעל מעגן

הרב רצון ערוסי בראיון ל'כיפה' מתייחס להצעת החוק של ח"כ שולי מועלם שנועדה למנוע לימוד תורה וכשרות מהודרת מבעל שמעגן את אשתו וטוען:"לא זו הדרך. צריך לשבור את רוחו בצינוק". וגם, מסכים עם טענת 'מבוי סתום': "בגלל הפסיקה האשכנזית כמעט ולא משתמשים במאסר כדי לכפות גט"

חדשות כיפה משה מאירסדורף 15/06/16 17:37 ט בסיון התשעו

הרב ערוסי: בעייתי למנוע לימוד תורה מבעל מעגן
דוברות, צילום: דוברות

"צריך לשבור את רוחו הרעה בכל דרך. אבל אין טעם למנוע ממנו לימוד תורה, או קיום מצוות כדי שיוסיף עוד עבירות על עבירתו". כך אומר הרב רצון ערוסי, רב העיר קרית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית על הצעת חוק שהוחל בחקיקתו השבוע שהגישה ח"כ שולי מועלם מהבית היהודי.

בראשית השבוע עברה בוועדת שרים לענייני חקיקה הצעת החוק של חברת הכנסת שולי מועלם שנועדה להקשות ולהפעיל לחץ על בעל שמעגן את אשתו במהלך השהות שלו בבית הסוהר. על פי ההצעה, המבוססת על רצונו של בית הדין הגדול להפעיל את מרב הלחץ על בעל שאיננו נותן גט לאשתו ולמנוע ממנו הטבות שונות כגון אפשרות ללמוד תורה או לאכול אוכל בכשרות מהודרת.

הרב רצון ערוסי, שנחשב לפוסק חשוב מאוד על פי הלכות הרמב"ם, אומר בראיון ל'כיפה'' כי לפי הבנתו אין בכך טעם ויש להאציל סמכויות לבית הדין הרבני במישורים אחרים וקשים לא פחות שישברו את רוחו של המעגן "המנוול" כדבריו, אולם בנושא שמירת מצוות אין זו הדרך הנכונה על פי פסיקת הרמבם:

"ראשית, חשוב לי להדגיש שאינני מכיר את ההצעה לפרטיה אלא רק באופן סכמתי כללי. אני נמנה על חסידי הרמב"ם שאומר שיש לכפות גט על מעגן עד שיאמר 'רוצה אני'. היות והיום לא כופים עונשים גופניים אלא שולחים לבית סוהר לדעתי היישומית אם חל פרק זמן מסוים, שאפשר לקבוע אותו, שעדין לא נכנע לתת גט, צריך להשליך אותו לצינוק ולא רק לתא בכלא. זה יותר אפקטיבי".

"לגבי הצעת החוק, כמו שאני מבין היא אומרת יש זכויות יתר כמו כשרות מהדרין או שיעורי תורה ואין לבוא ולתת לו את הזכויות האלה כשהוא מתנהג כחלאת אדם. וצריך להדגיש: אין קשר בין יחסינו אליו שכל מה שנועד לגרום לשבור אותו שייתן את הגט לבין מה שמגיע לו. אין קשר. הרמב"ם אומר בהלכות נשיאת כפיים שכהן שעובר עבירה אין למנוע ממנו לעלות ולשאת כפיו כי הוא מבטל מצווה, ואין אומרים לעבריין להוסיף עוד עבירות על עבירותו. אנחנו לא צריכים למנוע ממנו לקיים מצווה".

לימוד תורה זה קיום מצווה, אז למרות שהוא עבריין ואנחנו לא יכולים למנוע ממנו את המצווה הזו. כשרות זה מצווה וכשרות מסוימת הוא רוצה לדקדק במצווה הזו".

לרב ערוסי חשוב להדגיש שזה שבנושא המצוות אין להקשות על הבעל המעגן, אין זה אומר שצריך להקל עליו. ההפך הוא הנכון: "מה שכן ניתן לעשות, שבשעה שבא ללמוד תורה ינהגו בו כמנודה. לא יתקרבו לארבע אמותיו ושידע שזה בגלל זה. לעשות אקטים כאלה שייראה שהוא מנודה ואסור לשבת במחיצתו. זה בשביל להשיג את המגמה החשובה של לשבור את המעגן שייתן גט. הוא עבריין שהוא לא נותן גט. צריך לשבור את רוחו הרעה שייתן גט. כגון צינוק, נידוי אבל מניעה של לימוד תורה זה בעיה. גם מצורע וגם מנודה יכולים ללמוד תורה".

היה מקרה שבעל מנוול עבריין נשא אשה מסכנה ותמימה. הוא הוכנס לבית הסוהר בגלל פשעים אחרים, רצח או גניבה, ולא היה מוכן לתת גט לאשתו. הרב רוזנטל ז"ל מחיפה אמר: "ריבונו של עולם הוא כבר בבית הכלא בגלל עבירות אחרות. איך אפשר לשבור את רוחו שהוא כבר בבית הכלא?" הרי המדינה לא נותנת לנו לשלוח אותו לצינוק. מצד אחד רוצים להגן על האשה אבל מצד שני היא חסה על הבעל עד כדי שמונעת סמכויות מבית הדין. צריך לזכור שבית הדין לא מוסמך לשלוח אותו לבית סוהר. אלא בית הדין מוסמך לומר שצריך לכפות עליו בדרך של בית סוהר ומי ששולח אותו באופן רשמי זה בית המשפט המחוזי. כיון שבית הדין הוא לא אוטונומי לשלוח לבית הסוהר לבית הדין יש דעה שצריך לשלוח לצינוק ופה אין לנו את האפשרות.

בתגובה לשאלת 'כיפה' הצדיק עקרונית הרב ערוסי את תגובת ארגון "מבוי סתום" להצעת החוק. יו"ר הארגון בתיה כהנא דרור אמרה שזו הצעת חוק טובה אבל לא מספיקה כיון שבתי הדין לא משתמשים בכלי המאסר באופן יותר משמעותי. הרב ערוסי: "הן טוענות שבית הדין איננו ממהר לכפות מתן גט והן צודקות. בית הדין אמון היום על שיטה פסיקה שהיא אשכנזית שמאוד ממחמירה שלא למהר לכפות גט אלא לחייב אותו לתת גט. כשאומרים לו שהוא חייב הוא מצפצף כי 'רק אמרו'. לפי הרמב"ם כל אימת שבעל לא נותן גט לאשתו צריך לכפות. היות ואין היום עונשים גופניים אז בית סוהר. בית הדין לא ממהר לתת פסקי דין של כפיית גט. השיטה האשכנזית שהשפיעה על יהדות ספרד שלא ממהרים לתת כפית גט אלא רק במקרים מיוחדים".

מח"כ שולי מועלם נמסר בתגובה: "הצעת החוק קודמה בהמלצה ובברכת דיינים בכירים. מטרת החוק היא לא לפגוע בתורה, אלא לקיים את העיקרון הייסודי של "ואהבת לרעך כמוך ". לפיכך, אם לימוד התורה חשוב לו יותר מלעגן ולאמלל את אשתו, פשוט שייתן גט ובו ביום יצא לחופשי".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן