לקט תפילות לבחירות לכנסת

ד"ר יעל לוין סוקרת נוסחי תפילה שונים שנערכו ונכתבו לקראת הבחירות לכנסת בתריסר השנים האחרונות

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 17/03/15 10:04 כו באדר התשעה

לקט תפילות לבחירות לכנסת
פלאש 90, צילום: פלאש 90

המאמר הנוכחי מבקש לתעד ולסקור נוסחי תפילה שונים שנכתבו או שנערכו לקראת הבחירות לכנסת, החל מהבחירות לכנסת ה-16 שהתקיימו בשנת תשס"ג.1יש בידינו נוסחי תפילה שונים שנכתבו למטרה המוצהרת של הבחירות, וכמו כן במקרים אחדים קיימת התוויה של אמירת תפילות קיימות לתכלית זו. יש מבין התפילות שכותביהן ידועים בשם, ולעומתן יש מגרסאות התפילה החדשות שהן אנונימיות, ולא נודעו שמות מחבריהן. בהקשר לנושא הנדון ראוי להעיר כי הרוב המכריע של התפילות נתחברו בידי גברים.

הבחירות לכנסת ה-16 - תשס"ג

באתר האינטרנט של הספרייה הלאומית בירושלים הועלה לקראת הבחירות לכנסת ה-19 בשנת תשע"ג אוסף וירטואלי בנושא "אסיפת בחירות - אוסף תעמולת הבחירות לכנסת". באוסף זה מצוי דף בודד בלתי מתוארך המכיל "תפילה נאה לומר לפני ההצבעה בבחירות".2בראש התפילה מודגש ש"תפילה זו אינה קשורה לאף מפלגה, ומועילה לכל המפלגות בעז"ה!". על הדף רשום שהתפילה יצאה לאור על ידי "המרכז למודעות יהודית" בעתניאל, ופרטי הקישור הם של אדם ששמו אלעד. והנה, עלה בידי לאתר אדם זה ולשמוע פרטים הנוגעים לתפילה. "המרכז למודעות יהודית" הוקם בזמנו בידי אלעד איזבוצקי,יחד עם נועם אפטר הי"ד, אחד מתלמידי ישיבת עתניאל שנרצחו בליל שבת פרשת שמות תשס"ג בידי מחבלים שחדרו לישיבה.לדברי איזבוצקי, שעמו שוחחתי בעניין התפילה, היא נדפסה לקראת הבחירות לכנסת ה-16 שהתקיימו ב-28 בינואר 2003, כ"ה בשבט ה'תשס"ג. הוא נטל נוסח תפילה שמצא או שהכיר והדפיסו, אולם לא ידע לומר בוודאות מי ערך והכין את הנוסח.

עיון בנוסח התפילה מעלה כי הוא ברובו עיבוד של קטע מתוך "ליקוטי תפילות",תפילה י"ח. עיקרה של התפילה הוא נוסח מקוצר ולעיתים מעובד של התפילה ב"ליקוטי תפילות" בתוספת קטע מסיים חדש פרי עטו של המחבר.בקטע החותם נאמר: "אנא עשה שכוונתנו הטובה בעת הבחירה תפעל ותשפיע ואף על פי שאולי טועים אנו בבחירתנו, גלוי וידוע לפניך כוונתנו הטובה ועשה שתהיה לרצון לפניך ותנהיגנו ברחמים טובים". מאמר מאת כותבת שורות אלה על תפילה זו הופיע בדף הראשי של אתר "כיפה" ביום הבחירות לכנסת ה-19 ובו מופיעה גם התייחסות מפורטת למקורות התפילה.

(צילום: מתוך אתר הספרייה הלאומית בירושלים)

הבחירות לכנסת ה-17 - תשס"ו

לקראת הבחירות לכנסת ה-17 שהתקיימו ב-28 במארס 2006, כ"ח באדר ה'תשס"ו, הציב אדם אנונימי אשר כינה את עצמו "רוצה אמת" תפילה בפורום באתר "כיפה". תפילה זו נטולה כלשונה מסוף תפילה ק"ה ב"ליקוטי תפילות". וכה כתב בהקדמת דבריו: "לקראת הימים הגורליים הקרבים אלינו, קטע תפילה קצרה מהספר הקדוש המעלה שעשועים גדולים לפני ה' יתברך". קטע התפילה פותח בפנייה כלפי שמים כי "בכל עת שתקים עלינו מלך חדש, שיהיה מלך של חסד, שירחם על עמך בני ישראל, ויקל מעליהם עול הנתינות, ויבטל כל הגזרות שאינן טובות מעמך ישראל...".3התפילה עלתה לאתר ב-27 במארס 2006.

תפילה בעלת אופי שונה לחלוטין נתלתה ביום הבחירות במאה שערים, "תפילה טרם הכנסך פתק לקלפי" והיא צולמה בו ביום בידי גדי אוהד.4מדובר בתפילה שיש בה הלקאה עצמית על שהאדם הלך לבחור במצוות רבותיו, אולם הפר בכך הוראת רבנים מוקדמים יותר שאסרו לבחור. בתפילה מבקש האדם מחילה מהקב"ה בעקבות החטא שחטא בה. וכך נאמר בקטע הראשון של התפילה: "יהי רצון שתחוס ותרחם עלי, ותמחול לי על החטא הגדול שאני עובר, כי לא מרצוני אני משתתף במרד שמורדים בך, אלא שה'גדול'ים' 'מרנ'ים' ו'האדמור'ים' הם ציוו עלי לעבור על מצוות גאוני קמאי, וציוו עלי למרוד בך באמצעות זריקת פתק לקלפי, ולהיות כזורק אבן למרקוליס". אין לגמרי להוציא מכלל אפשרות שנוסח זה היתולי הוא, והושם שם בידי אדם שאינו נמנה על החוגים המקומיים.

(צילום: באדיבות גדי אהד)



הבחירות לכנסת ה-18 וה-19 - תשס"ט, תשע"ג

לקראת הבחירות לכנסת ה-18 שהתקיימו ב-10 בפברואר 2009, ט"ז בשבט ה'תשס"ט, הפיץ הרב אסטבן גוטפריד, אחד משני מייסדי "בית תפילה ישראלי" בתל אביב, נוסח של "תפילה לבוחר טרם הבחירות - להתכוונות בקלפי".5נוסח מעודכן של התפילה הופץ לקראת הבחירות לכנסת ה-19 שהתקיימו ב-22 בינואר 2013, י"א בשבט ה'תשע"ג. תפילה זו נאמרה בליל שבת שקדמה לבחירות ב"בית תפילה ישראלי". בקטע מרכזי של התפילה מצויה הבקשה הבאה: "אָנָּא ה' אֱ-לֹהֵי יִשְרָאֵל הַעֲרֵה רוּחֲךָ עַל כָּל תּוֹשְבֵי אַרְצֵנוּ וְטַע בּלִבָּם אַהֲבָה וְאַחֲוָה וְשָלוֹם וְרֵעּוּת וְעַקֹר מִלִּבָּם כָּל שִנְאָה וְאֵיבָה, קִנְאָה וְתַחֲרוּת, וְתֵן בָּנוּ הָכֹּחַ, לְקַבֵּל אֶת תוצְאוֹת הָבְחִירוֹת בְהַבַנָה, בְרוּחַ טוֹבָה וּבְתִקְוָה.וּלְאַחֲר הַבְחִירוֹת, שְלַח אוֹרְךּ וְאֲמִיתְּךָ לְראֹשֶיהָ,נִבְחַרֶיהָ, מָנְהִגַיהָ וּלְכָל הַעוֹסְקִים בְּצָרְכֵּי צִיבּוּר בֶּאֱמוּנָה חַזְקָם וְאַמֱצָם. וְתַקְנֵם בְּעֵצָה טוֹבָה מִלְפַנֶיךָ, לְמַעַן יְלְכוּ בֶּדֶרֶך הַצֶדֶק, הַחוֹפֵש וְהָיוֹשֶר".6

תפילה נוספת הקשורה לבחירות לכנסת ה-19 התחברה בידי פרופ' חיים היימס, המכהן עתה כראש המחלקה להיסטוריה כללית באוניברסיטת בן גוריון, "תפילה (ישראלית) לפני הכניסה לקלפי (למאמין וללא מאמין)".7העותר מבקש בחלק העיקרי של התפילה שהפתק שהוא עומד לשים בקלפי "יצטרף לעוד אלפי פתקים שיבטיחו מנהיגות שפויה שתחזק את הערכים הדמוקרטיים, תשאף לשלום עם שכנינו, תפריד דת ומדינה, תדאג לחלשים ותגן על העובדים, תילחם בשחיתות ותנהיג באמצעות הדוגמא [ה]אישית". יש לציין עוד כי פרופ'היימס חיבר גם "תפילה בכניסה לכנסת",8שנישאה בידי ח"כ רות קלדרון בנאום הבכורה שלה בכנסת ב-12 בפברואר 2013. תפילה זו זכתה גם לתרגום אנגלי.

לקראת הבחירות לכנסת ה-19 נתחברו תפילות קצרות ששילבו בתוכן בין את האותיות הסמליות של המפלגות שהתמודדו בבחירות ובין את שמותיהן. תפילות אלה החלו להתפרסם באינטרנט כשבוע לפני הבחירות, והן הופצו באמצעות הדואר האלקטרוני והפייסבוק.9מצאתי ווריאנטים שונים של תפילה זו. השורה הפותחת זהה בכל הנוסחאות, אולם בהמשך מצויים חילופי נוסח באופן שאפשר לקבוע שככל הנראה יש לגרסאות מוצא משותף שהתפצל לאחר מכן לנוסחים נזילים, שנוצרו בידי בני אדם פרטיים שהכניסו בהם שינויים. חלק מהנוסחאות מופיע בטוקבקים של מאמרים באינטרנט וחלקן בפייסבוק.

נוסחים שונים של תפילה זו מובאים עתה לפי מועדי פרסומם. ב-16 בינואר 2013 התפרסם נוסח הנושא את הכותר "תפילה לבחירות" בדף הפייסבוק של גרשון בלולו, ושם בהערה יוחס חיבור התפילה לניר מויאל: "רבונו של עולם, תן לי 'כח להשפיע' על 'עם שלם' לקום ב'נץ', להתפלל ב'עבודה', ללמוד ב'מרץ' את ה'שס' וללכת 'קדימה' להצביע ל'ג' למען יהדות התורה, ואזי תהיה 'עוצמה לישראל'. 'יש עתיד'"!.10 שאר הנוסחאותלא יוחסו למחברים כלשהם.

נוסח דומה, ארוך יותר, פורסם באותו היום תחת הכותר: "תפילה לבוחר - לחברים היקרים שמתחבטים במי לבחור מציע להתפלל תפילה קצרה". וזה לשונו: "רבונו של עולם תן לי 'כח להשפיע' על 'עם שלם' לקום ב'נץ' ללמוד ב'מרץ' לקום כל בוקר ל'עבודה' ללמוד את ה'שס' שתהיה בעמנו 'עוצמה לישראל' 'איחוד לאומי' ו'ליכוד' פנימי ושביתנו יהיה 'הבית הלאומי' ליהודי העולם. ואין ספק ש'יש עתיד' פה". הכותב הוסיף לכתוב שהוא מתנצל בפני מפלגה שלא התייחס אליה, בכותבו: "אז שנצליח. למי שלא התיחסתי סליחה אבל 'חל"ד' לא בא בחשבון".11 נוסח קצר יותר של התפילה הנדונה התפרסם ב-17 בינואר 2013 כתגובה למאמר. וזה לשונו: "רבונו של עולם, תן לי כח להשפיע על עם שלם להצביע רק ש"ס בכדי שיהיה לי בית יהודי ויהיה בו ליכוד ועם ישראל יהיה כאגודה ורק כך יש עתיד".12לעומת נוסח זה, שאר הגרסאות שמצאתי הינן ווריאנטים של הנוסח הארוך והמסועף יותר. הנוסח הבא התפרסם ב-18 בינואר 2013 במסגרת תגובה למאמר שבו הופיע גם הנוסח הקצר שצוטט לעיל. שם התפילה: "תפילה קצרה לאומרה קודם ההצבעה". וזו לשונה: "‏רבונו של עולם! תן לי 'כח להשפיע' על 'עם שלם', לקום ב'נץ' ולא להתפלל ב'עבודה' ללמוד ב'מרץ' את ה'שס' וללכת 'קדימה' להצביע 'ג' למען 'יהדות התורה' ואזי יהיה בעמנו 'איחוד לאומי'ו'ליכוד' של כל חלקי העם וש'ביתנו' יהיה 'בית יה‎ודי' אחד גדול ואל 'תעל' תפילת 'רעם' וירד גשם שיניב 'עלה ירוק' שתביא 'עוצמה לישראל'".13נוסח אחר, "תפילה לפני ההצבעה", שהתפרסם ב-20 בינואר, ביקש לקדם את ההצבעה למפלגת הבית היהודי: "ריבונו של עולם!תן לי 'כוח להשפיע' על 'עם שלם', לקום ב'נץ' או להתפלל ב'עבודה', ללמוד ב'מרץ' את ה'שס' וללכת 'קדימה' למען חיזוק 'יהדות התורה' בארץ, ואז תהיה 'עוצמה לישראל', שיהיה בעמנו 'איחוד לאומי' ו'ליכוד' של כל חלקי העם, וש'ביתנו' יהיה 'בית יהודי' אחד גדול. 'יש עתיד!!!". בסיום התפילה נאמר: "ויכניס מיד פתק טב ויפה לקלפי!".14

ווריאציה של התפילה מה-20 בחודש התפרסמה כתגובה באתר ynetב-21 בינואר. כותר התפילה הוא: "תפילה קצרה לאומרה לפני הצבעה". נוסח התפילה הינו: "רבונו של עולם! תן לי 'כח להשפיע' על 'עם שלם', לקום ב'נץ' ולעשות את 'העבודה' ב'מרץ' לגמור את ה'שס' וללכת 'קדימה', להתחזק ב'יהדות התורה' ושתהיה 'עוצמה לישראל', שיהיה בעמנו 'איחוד לאומי' ו'ליכוד'של כל חלקי העם וש'ביתנו' יהיה 'בית יהודי' לתפארת!". בסיום התפילה נוספה ההנחיה הבאה: "ויכניס מיד פתקו והוא סגולה גדולה".15כן הגיעה לידינו ווריאציה נוספת של תפילה זו שכותרתה: "תפילה קצרה לאומרה לפני ההצבעה". וכך מצינו: "רבונו של עולם! תן לי 'כח להשפיע' על 'עם שלם' לקום ולהתפלל ב'נץ' וללכת לכולל ל'עבודה' ולתורה ללמוד ב'מרץ' את ה'ש"ס' ללכת 'קדימה' ב'תנועה' מהירה בדרכי היקרה מ'פז' כי 'יש עתיד' ואזי תהיה 'עוצמה לישראל' ושיהיה בעמנו 'איחוד לאומי' ו'ליכוד' של כל חלקי העם וש'ביתנו' יהיה 'בית יהודי' אחד גדול!!!". בסיום תפילה זו נאמר "ויכניס מיד פתק טוב ויפה לקלפי...".16נוסח דומה מאוד לגרסה שהתפרסמה ב-20 בינואר, הנושא את הכותר "תפילה קצרה לאומרה לפני ההצבעה" התפרסם במועד בלתי ידוע באתר "ברכות נט". השוני העיקרי מצוי בשורה האחרונה: "... וש'ביתנו' יהיה 'בית יהודי' אחד גדול. ונדע שעוד לא אבדה תקוותנו וש'יש עתיד'".17

תפילה נוספת בכיוון רעיוני זה, "תפילה ליום הבחירות", התפרסמה בידי אדם המכונה א' באתר של היישוב הר-אדר.18 תפילה זו, בת ארבעה בתים, כוללת את מרבית המפלגות. בדברי ההקדמה המחבר פונה לקוראים ומבקש שיחשפו מי לא מוזכר בתפילה. וזה נוסח הקטע הפותח:

אלוהינו שבשמים תן לנו כח להשפיע על הישראלים

להחזיר עטרה ליושנה ולהשיב עוצמה לישראל

אנא בחסדך, בנה לנו בית יהודי בארץ מורשת אבות

וחזק את האחדות והליכוד בביתנו.

עוד ראוי להזכיר כי במהלך יום הבחירות התפרסם במסגרת תגובה למאמר באתר ערוץ 7 נוסח של "תפילה לבחירות" מאת אדם המכונה אורי. וכה כתב: "יהי רצון שנבחר וכן ייבחרו לכנסת ישראל ולקואליציה שתקום מפלגות ומועמדים ראויים, שישכילו לפעול בכל כוחם וגם יצליחו במאמציהם למען קדושת ארץ ישראל, עם ישראל ותורת ישראל.כדי שלא נבוש ולא ניכלם ולא נכשל וגם לא הם בשנים הקרובות במפלגות להן בחרנו (לפחות עד הבחירות הבאות). שהשם יעשה את הטוב למען עמו ישראל ובמהרה יבוא המשיח, אמן".19

הבחירות לכנסת ה-20 - תשע"ה

לקראת הבחירות הנוכחיות לכנסת ה-20, המתקיימות ב-17 במארס 2015, כ"ו באדר ה'תשע"ה, העלה אתר מוסדות "ברסלב מאיר" עוד בחודש דצמבר 2014 "תפילה לפני הבחירות, לפרנסים ומנהיגים וראשי עם כשרים ויראים ונאמנים והגונים, שימלאו תפקידים להועיל בגשמיות וברוחניות לעם ישראל, ולא להרוס ולקלקל !". קודם התפילה נאמר שהיא נלקחה מ"ליקוטי תפילות", אם כי מראה המקום המדויק אינו מוזכר. אולם תפילה זו מרכיבה את תפילה כ"ד בחלק השני של "ליקוטי תפילות", והיא תפילה ארוכה למדי. יש בה בין היתר בקשה שה' ייתן לישראל פרנסים ומנהיגים כשרים, נאמנים, והגונים. עם זאת, יש לומר שלא כל הניסוחים מתאימים ממש לבחירות לכנסת. מעתיק התפילה נטל הזדמנות והוסיף לקראת סיומה קטע פרי עטו, בכותבו: "ויהי רצון רבונו של עולם שתתן לי שכל ודעת - להבחין בין מנהיגי האמת ומנהיגי השקר - שמוכרים את עצמם באומנות הפרסום והשיווק - גבוהה גבוהה עם הבטחות שלא מקיימים ! ובסופו של דבר מכבידים עלי/נו את עול הפרנסה והמיסים והנתינות, לבין מנהיגי האמת אשר רצונם להיטיב עמי/נו ועמך ישראל בגשמיות וברוחניות !".20

בשבוע שלפני הבחירות התפרסמה "תפילה לימי בחירות" מאת הרב נתן שלו, רבו של היישוב מבואות יריחו.21 נוסח תפילה מקורי זה יועד לאמירה בימים שלפני הבחירות, ויש בו קריאה ואמירה מיוחדות שלא להיכשל בעוון שנאת חינם, פירוד ומחלוקת וביזוי כבוד התורה ולומדיה, ובסופו קטע תפילה המוסב על יום הבחירות עצמו. יש בתפילה זו הכרה במורכבות של מערכת הבחירות הנוכחיות, וקריאה לאדם שלא לבטל את דעותיו של הזולת, בין היתר של אלה מקרב הציבור הדתי: "ושלא אחשוב שכל האמת מונחת בכיסי, ושאהיה חרד חרדה גדולה לכבודו של כל יהודי באשר נשמת אלוקים בקרבו, ובמיוחד אם הוא בעל תורה ויראה, ואף שדעותיו רחוקות מדעתי". עוד מצויה בתפילה זו קריאה לאחדות ובקשה לאהבת ישראל לרחוקים ולקרובים; על הרחוקים יש להתפלל שיעזבו את דרכם ובאשר לישראל הכשרים ואוהבי התורה, אין להשגיח "כלל על השתייכותם הפוליטית ושאר חלוקות חיצוניות והבלים", ויש לכבדם בכבוד גדול. העותר מבקש עוד שיאטום אוזניו משמוע "השמצות נוראות והכחשות והשמצות נגדיות ושאר שמועות רעות ולשון הרע והוצאת שם רע". בפיסקה האחרונה, המתייחסת ליום הבחירות גופו, מובאת עתירה לקב"ה שיסייע בקבלת ההחלטה הנכונה בנוגע למפלגה שראוי לבחור בה: "וביום הבחירות הדריכני באמיתך לעשות נחת רוח לפניך, ולבחור במפלגה אשר תעשה רצונך באופן היותר שלם, ובאשר עינינו טרוטות וקצרה דעתנו ולא נדע במי לבטוח וממי לחשוש, עזרנו על דבר כבוד שמך והדריכנו באמיתך, ושלא תבוא תקלה על ידינו שהרי רצוננו לעשות רצונך".

ימים אחדים קודם הבחירות לכנסת ה-20 התבטא רבה של צפת, הרב שמואל אליהו, באומרו שיום הבחירות הוא בגדר יום הדין. לדבריו, לקראת הבחירות ראוי לפעול על מנת לשכנע את המכרים והקרובים להצביע, במיוחד אותם בני אדם שעדיין מסופקים במי לבחור, וביום הבחירות עצמו יש להרבות בתפילה ולצום. בהקשר זה ציין שזכור לו שבאחת ממערכות הבחירות אביו הרב מרדכי אליהו צם והתפלל. לדבריו, מי שיכול לצום ולהתפלל ביום הבחירות, ראוי שיעשה כן, אולם אדם העסוק ביום זה בהסעת אנשים לבחירות, יוכל לצום יום קודם לכן.22

ימים אחדים לפני הבחירות הנוכחיות הפיצה סיעת ש"ס חומר לבוחרי ש"ס, הכולל דפים אחדים.23 אחד הדפים שחולקו מודיע על קיום "תיקון פדיון נפש" שייערך "ע"י גדולי המקובלים ביום כ"ו אדר על קברו של מרן", ובחלקו התחתון מקום לרישום שמות בני המשפחה להעברה לקראת מעמד זה. דף אחר שהפיצה הסיעה מציינת שמשפחתו של אדם המצביע לש"ס תזכה באות בספר תורה שיוכנס "לכבודו של מרן עובדיה יוסף לאוהל שייבנה בציון הקדוש", ואף כאן טבלה למילוי השמות. כמו כן, המפלגה הפיצה דף עם תפילה מיוחדת שאותה יש לכל יחיד לומר ביום הבחירות בזמן הדלקת הנר לזכרו של הרב עובדיה יוסף. כותרתה: "תפילה לאומרה ביום כ"ו באדר עם הדלקת הנר לזכרו של מרן". תחילה מופיעה תפילה קצרה לומר לזכר הרב עובדיה יוסף, ולאחר מכן מובא נוסח תפילה לאומרו קודם הכניסה לקלפי לבוחרים במפלגת ש"ס. לפי הנזכר שם היא התחברה על בסיס תפילה של הרב עובדיה יוסף עצמו.כפי שמסתבר, תנועת ש"ס הפיצה חומר דומה בבחירות קודמות.24 יש בידינו גם וידיאו שבו הרב עובדיה עצמו פונה למצביעי ש"ס, ואומר להם להגיד לפני שהם מצביעים "לשם ייחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה", משום שהם מקיימים את מצוות "ושמרת לעשות ככל אשר יורוך".25

בתפילה הנדונה לאמירה קודם הכניסה לקלפי שהפיצה סיעת ש"ס לקראת הבחירות הנוכחיות נאמר בין היתר: "לשם יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה... הריני בא לקים בשמחה מצות עשה של: 'ושמרת לעשות ככל אשר יורוך'... והריני מוכן ומזמן לקים את צואתו של אבינו רוענו, גדול הדור מרן רבנו עובדיה יוסף... להצביע עבור תנועת ש"ס הקדושה... ועל ידי מצוה זו נעשה נחת רוח לנשמת רבנו הגדול מרן זצ"ל... וכשם שאני מבטל דעתי מפני דעת גדולי ישראל כך תבטל מעלי ומעל כל בני ביתי ומעל כל עמך בית ישראל כל מיני גזרות קשות ורעות ותגזר עלינו גזרות טובות אמן כן יהי רצון". לאחר מכן רשאי אומר התפילה לבקש בקשות אישיות, ולבסוף מובא קטע חותם ובו בקשה לביאת משיח צדקנו.

לקראת הבחירות הנוכחיות הופצה תפילה קצרה המשלבת את אותיות הרשימות השונות. כך ב-9 במארס פורסם באינטרנט נוסח של "תפילה קצרה לאומרה לפני ההצבעה":

רבונו של עולם!

תן "מרץ" ל"כולנו"

לשמור על "הליכוד" של "המחנה הציוני".

להקים "בית יהודי" ב"ישראל ביתנו"​

ולהבין ש"יהדות התורה" זה ללמוד את ה"שס" ב"יחד".

ומה שבטוח ש"יש עתיד" בלי ה"ערבים".26

נוסח זה הושם בימים שלאחר מכן בכמה דפי פייסבוק ואתרי אינטרנט.27 אולם שלא כמו התפילה המקבילה שהתפרסמה לקראת הבחירות בשנת 2013, לא מצאתי ווריאנטים של נוסח זה.

"תפילהלפני הליכה לבחירות" מאת הרב שמואל אליהו התפרסמה ב"קול צופיך", גיליון שבת פרשת ויקהל-פקודי", שהופצה ב-12 במארס, וכן היא הופצה בצורה דקורטיבית.28התפילה פותחת במילים "לשם יחוד קודשא בריך הוא... הריני עומד לבחור נציגים ראויים לכנסת ישראל". לאחר מכן מצויה בקשה שהנציגים הנבחרים יהיו שלוחים נאמנים, שיגינו על העם מפני אויבינו מבית ומבחוץ, שיגינו על החלשים ושיפעלו לחנך את ילדי ישראל בדרך ה'. כמו כן, מצויה תפילה שהנציגים הנבחרים לא ימסרו שטחים מארץ ישראל לידי זרים, ולבסוף מובאת עתירה לזכות ולקיים את מצוות מינוי מלך לבית דוד.

לקראת השבת שקדמה לבחירות הפיצה התנועה הרפורמית ביום חמישי, ה-12 במארס, שני נוסחי תפילה הקשורים לבחירות, שהועלו לאתר התנועה ונזכרו ב"איגרת שבת ויקהל-פקודי" שנשלחה באמצעות הדואר האלקטרוני.29התפילה האחת נתחברה בידי הרב עודד מזור, והיא "הכרזת יום הבחירות", המעוצבת על בסיס התבנית של ברכת החודש. תפילה זו נועדה להיאמר בשחרית של השבת שלפני הבחירות, ושבת זו הייתה שבת מברכים. עוד נזכר כי אותן קהילות שאינן נוהגות להתפלל בשחרית, מתבקשות לומר את הנוסח בתפילת ליל שבת. התפילה השנייה, "כוונה ליום הבחירות", נתנסחה בידי נועה מזור, תלמידת בית המדרש לרבנות ורכזת ההדרכה של תנועת הנוער של התנועה, והיא אמורה להיות נישאת ביום הבחירות עצמו.

סיכום

כפי שראינו במאמר זה, תפילות שונות נתחברו לקראת מערכות הבחירות לכנסת, חלקן הן נוסחי תפילה מקוריים, ואילו חלקן הן הועדה חדשה של תפילות קיימות. יש לציין כי מרבית התפילות אמורות להיות נישאות קודם ההצבעה ממש. ראוי להזכיר באורח מיוחד השפעה של "ליקוטי תפילות" על שלוש תפילות שנזכרו במאמר הנוכחי. "תפילה נאה לומר לפני ההצבעה בבחירות" שנערכה לקראת הבחירות לכנסת ה-16, היא ברובה עיבוד של תפילה י"ח ב"ליקוטי תפילות",בתוספת קטע חותם חדש משל העורך. באורח דומה, התפילה שהוצבה באתר "ברסלב מאיר" לקראת הבחירות הנוכחיות כוללת העתקה של תפילה שלמה מתוך "ליקוטי תפילות", חלק שני, תפילה כ"ד, והעורך נטל הזדמנות והוסיף בסיומה קטע מקורי משל עצמו. תפילה אחרת שהוצבה באתר "כיפה" בידי אדם המכונה "רוצה אמת" לקראת הבחירות לכנסת ה-17, ניטלה כלשונה מ"ליקוטי תפילות" סוף תפילה ק"ה, בלא שעברה עריכה כלשהי.

המאמר הנוכחי הוא ככל הידוע הניסיון הראשון להקדיש עיון לנושא של התפילות שנתחברו לקראת הבחירות לכנסת ישראל, נושא אשר ראוי לבחינה כוללת יותר שתקיף את כלל מערכות הבחירות.

הערות

עיקרו של המאמר הנוכחי מסתמך על חומר הנמצא במרשתת.

2לקישור לנוסח התפילה ראו אתר הספרייה הלאומית, "כרוזים וכרזות בחירות 2003, מס' 40", http://web.nli.org.il/sites/NLI/Hebrew/collections/treasures/elections/elections_materials/epehmera_2003/2003tephilah.jpg. מאמר פרי עטי על תפילה זו התפרסם באתר "כיפה" ביום הבחירות לכנסת ה-19, והדברים הבאים הינם תקציר ממנו בצירוף תוספות אחדות. ראו יעל לוין, "תפילה נאה לומר לפני ההצבעה בבחירות", אתר כיפה, בלוג לעת מצוא, 22 בינואר 2013, https://www.kipa.co.il/blog/223302/2531. (המאמר הוצא לדף הראשי של האתר מתוך הבלוג).

3ראו רוצה אמת, "תפילה לבחירות", https://www.kipa.co.il/community/show/1730090

4ראו "בחירות 2006 - תפילה לבוחר", http://d-spot.co.il/forum/index.php?showtopic=67034

5ראוhttp://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-869-16524-25722654,00.html. התפילה הוצבה שם ב-8 בפברואר2009.

6ראו "תפילה לבוחר קודם הבחירות", ו' בשבט התשע"ג, 17 בינואר 2013,

http://opensiddur.org/new-prayers/collective-welfare/election-day/%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%94-%D7%9C%D7%91%D7%95%D7%97%D7%A8-%D7%98%D7%A8%D7%9D-%D7%94%D7%91%D7%97%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%AA-3/

הקטע הועתק כלשונו, אולם יש לציין שמצויות שגיאות ניקוד.

7ראו "תפילה (ישראלית) לפני הכניסה לקלפי (למאמין וללא מאמין)", ז' בניסן התשע"ג, 18 במארס 2013, http://opensiddur.org/new-prayers/collective-welfare/election-day/%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%94-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%AA-%D7%9C%D7%A4%D7%A0%D7%99-%D7%94%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%A1%D7%94-%D7%9C%D7%A7%D7%9C%D7%A4%D7%99-%D7%9C%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%99/. נוסח זה מאפשר לאדם לומר את התפילה עם שם ה' או בלעדיו.

8ראו Prayer for Entering the Knesset by Ḥaim Hames”", ז' בניסן ה'תשע"ג, 18 במארס 2013, http://opensiddur.org/new-prayers/collective-welfare/election-day/prayer-for-entering-the-knesset/

9ראו http://www.inn.co.il/Forum/Forum.aspx/t508308

10 ראו https://www.facebook.com/gershon.balulu/posts/486537711385209

11ראו

https://he-il.facebook.com/PwrwmPyrwqymPsytwtRglBnqwtWhwzlp/posts/544175785593164

12ראו

http://www.kikar.co.il/%D7%A6%D7%A4%D7%95-%D7%93%D7%A8%D7%A2%D7%99-%D7%9B%D7%95%D7%91%D7%A9-%D7%90%D7%AA-%D7%9E%D7%97%D7%A0%D7%94-%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%94.html

באותו היום התפרסם שם גם "שיר לבחירות" העושה שימוש באותיות המפלגות ובשמותיהן. וראו עוד בהמשך בסמוך.

13ראו הלינק בהערה הקודמת.

14ראו https://www.facebook.com/dosim.metsaitsimm/posts/480565338656321. נוסח זה התפרסם גם למחרת בתור תגובה, והוא נושא את הכותר "תפילה לפני הבחירות". ראוhttp://www.inn.co.il/Forum/Forum.aspx/t508308

15http://www.ynet.co.il/Ext/App/TalkBack/CdaViewOpenTalkBack/0,11382,L-4335373,00.html

16ראוhttp://wws.walla.co.il/?w=19/mint4iphone,j9zj9*d@3s4f/armageddon/talkback/33/336/2608644/129/27314730

לא מצאתי את תאריך פרסומו של נוסח זה.

17ראו http://brachot.net/greeting_cards.php/9985 . גם תפילה זו אינה מתוארכת.

18ראו "תפילה ליום בחירות / מאת א', תושב הר אדר",

http://www.har-adar.org.il/newsarticle/67862,7461,27263.aspx

19ראו http://www.inn.co.il/News/News.aspx/250379. יצויין שפתחתי ראשי תיבות, תיקנתי שגיאות דקדוקיות והכנסתי שינויים אחדים כדי שהתפילה תהיה כתובה בכתיב מלא.

20ראו http://www.breslevmeir.com/%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%94-%D7%9C%D7%91%D7%97%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%AA. המועד של דצמבר 2014 נקבע בהתאם לשם הקובץ המובא בראש התפילה: http://www.breslevmeir.com/wp-content/uploads/2014/12/%D7%91%D7%97%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%AA.jpg

21ראו "הרב נתן שלו: תפילה לימי בחירות 2015", 11 במארס 2015,http://www.srugim.co.il/110020-%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%A0%D7%AA%D7%9F-%D7%A9%D7%9C%D7%95-%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%94-%D7%9C%D7%99%D7%9E%D7%99-%D7%91%D7%97%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%AA-2015 ;

"תפילה לימי הבחירות", 12 במארס 2015, https://www.kipa.co.il/jew/61686.html

22ראו בני טוקר, "אדם אחד יכול להכריע את הבחירות", כ"א באדר תשע"ה, 12 במארס 2015, http://www.inn.co.il/News/News.aspx/294490

23ראו נתי טוקר, "תעמולת בחירות? // ש"ס למצביעים: תפילת מקובלים על קבר הרב יוסף ביום הבחירות", 12 במארס 2015, http://www.themarker.com/news/politics/1.2587690

24זכורני כי קיבלתי ערכה מטעם ש"ס קודם הבחירות לכנסת ה-19, והדעת נותנת שהכילה תכנים דומים, לכל הפחות בחלקם, אולם אין היא מצויה עתה תחת ידי.

25ראו

26https://he-il.facebook.com/ayelet.benshaul.shaked/posts/733563606762068;

https://he-il.facebook.com/permalink.php?story_fbid=736676576452984&id=404793006308011

https://www.facebook.com/video.php?v=1091602707532359

27ראו בין היתרhttp://bshch.blogspot.co.il/2015/03/blog-post_4643.html;

https://he-il.facebook.com/permalink.php?story_fbid=738030929629097&id=450468088385384

28ראו www.harav.org/img/Contents/10032015200301_1096119710.pdf

http://bit.ly/bchirot-tfila

https://www.kipa.co.il/jew/61749.html

29 ראו"17.3 מתייצבים בקלפי: זו המצווה הישראלית שלנו!",

http://www.reform.org.il/Heb/IMPJ/report.asp?ContentID=2489

לנוסחי התפילה ראו http://www.reform.org.il/Assets/elections2015-%20tfila.pdf

נתחברו גם תפילות אחדות לבחירות לכנסת בעלות אופי היתולי, ונציין אליהן קצרות. שתי תפילות בעלות גוון הומוריסטי התפרסמו לקראת הבחירות לכנסת ה-16 באתר העמותה לחופש מדת בינואר 2003; האחת היא "תפילה ליום בחירה" והשנייה "תפילה לשנת הבחירות החדשה". תפילות אלה נערכו בידי תומר קרמן. ראו http://www.hofesh.org.il/articles/bringing_messiah/tfila_elections_day.html.

כמו כן, אפשר להצביע על נוסח היתולי קצר המופיע בזיקה למדרש פרי עטי שנתחבר לכבוד פורים. ראו יעל לוין, "מדרש 'צְאֶינָה וּרְאֶינָה' - מדרש לפורים", אתר קולך, ו' באדר תשע"ה, 25 בפברואר 2015, http://www.kolech.org.il/maamar/%D7%9E%D7%93%D7%A8%D7%A9-%D7%A6%D6%B0%D7%90%D6%B6%D7%99%D7%A0%D6%B8%D7%94-%D7%95%D6%BC%D7%A8%D6%B0%D7%90%D6%B6%D7%99%D7%A0%D6%B8%D7%94-%D7%9E%D7%93%D7%A8%D7%A9-%D7%9C%D7%A4%D7%95%D7%A8/

נוסח תפילה היתולי אחר הקשור לבחירות נזכר בידי העיתונאי בני ציפר ("הבבא גרבוז", הארץ, 13 במארס 2015, עמ' 30), תוך התייחסות להפגנת השמאל שהתקיימה בכיכר רבין במוצאי שבת, ה-7 במארס 2015, בהשתתפות הסופר יאיר גרבוז. לדעת ציפר, הפגנות אלה קיבלו צביון של טקסים דתיים, בעלי אופי מיסטי מטהר, ואין הבדל בין גרבוז שעמד שם והטיף להחלפת השלטון לבין "כל בבא אחר המטיף לפני עדת מאמינים". בהקשר לכך ניסח ציפר, בקטע החותם את המאמר, מעין תפילה בעלת אופי היתולי ששם בפיו של גרבוז: "אז מה היה לנו? רב ריאקציונר בלי כיפה, שחושב שהוא יודע היכן עובר הגבול בין היהדות הטהורה ליהדות המזוהמת, עומד בכיכר סנקט-רבין בתל אביב וצועק כלפי שמיא: ריבונו של עולם, עשה נא הוקוס פוקוס וסלק לנו מהעיניים את האנשים האלה שמצביעים לימין, ותיכון ממלכת תל אביב לעולם ועד, אמן כן יהי רצון, וחדש ימינו כקדם, ובנה בית מקדשנו והשיבנו לתרפפ"ו טפו טפו טפו". לנוסח מקוון של המאמר ראוhttp://www.haaretz.co.il/magazine/zifferland/.premium-1.2588415

---

© כל הזכויות שמורות ליעל לוין 2015

תגובות והערות אפשר להפנות לכתובת הדוא"ל: ylevine@netvision.net.il

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן