מדרשות "הקו" יוזמות ימי עיון בתנ"ך, כקונטרה לימי העיון של "הגוש"

ימי העיון שיזמו מדרשת "הרובע" ו"אוריה" מגיעים בתגובה להצלחת ימי העיון של מכללת הרצוג, המבוססים על לימוד "בגובה העיניים". הרב אבינר: נעמיק את הגישה הראויה ללימוד תנ"ך

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 21/06/12 17:50 א בתמוז התשעב

מדרשות "הקו" יוזמות ימי עיון בתנ"ך, כקונטרה לימי העיון של "הגוש"
יחצ, צילום: יחצ

מדרשת הרובע ומדרשת אוריה התאגדו לימי עיון בתנ"ך שיתקיימו לראשונה בחודש אב הקרוב, כמענה לימי העיון הפופולאריים אותם מקיימת מכללת "הרצוג" שעל יד ישיבת "הר עציון" זה למעלה מ-15 שנה.

אופי השיעורים הנמסר בדרך כלל בימי העיון של מכללת הרצוג מתבסס בעיקר על שיטת "תנ"ך בגובה העיניים", כפי שהוא מכונה בפי רבני "הקו", במסגרתה לומדים את התנ"ך תוך התמקדות בטקסט המקורי. מדובר בגישה העומדת בסתירה עם אידיאולוגיית "הקו" אותה מוביל הרב צבי טאו, שהוביל ביקורת נוקבת על רבני "הגוש" על גישת הלימוד הזו.

הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת "עטרת כהנים" ומבכירי רבני "הקו", מסביר כי "קיום ימי ההשתלמות בתנ"ך ע"י מדרשת הרובע ומדרשת אוריה, בא מתוך פניות מהשטח והבעת רצון לשיעורים המרוממים דעת ומלבים אש קודש ויראת שמים". לדבריו, ימי העיון נקבעו "במטרה לתת כלים למורים בתנ"ך להוראה בכל מגוון התכנים השונים שהם מלמדים, ולהעמיק את הגישה הראויה בהוראת תנ"ך".

הרב אבינר הסביר כי הגישה המבקשת "להטמיע בתלמיד ערכֵי מוסר אנושיים והנהגות ראויות" באמצעות לימוד התנ"ך הינה "רוח ישנה, אשר אנו אוכלים את פירותיה הבאושים זה כמה מאות שנים. הלא זה דברה של התנועה הרפורמית, אשר חרתה על דגלה שעיקר היהדות הוא העקרונות הדתיים האוניברסליים, וכל שאר המצוות והחוקים אינם מתאימים לחברה המודרנית וכל המבטלם הרי זה משובח".

"שמא תאמרו: אנו רואים שילדינו לא אוהבים ללמוד תנ"ך, והרי אנו רוצים שהתנ"ך יהיה מקצוע אהוב על הילדים, קרוב לליבם של הילדים, קרוב לעולמם של הילדים ולכן יש ללמדם בגובה לב, בגובה לבם", ציין הרב אבינר, שאמר כי "אין כאן רפואה למכתנו, כי אמנם התנ"ך הופך לאהוב, אך כבר אינו תנ"ך, אלא תנ"ך-לייט, קריקטורה של תנ"ך. הילד אינו מתחבר לד' אלא מתחבר לעצמו, אם כן מה הועילו החכמים בעיניהם ובתקנתם".