הרב מלמד: לרב הצבאי הראשי אין שום סמכות הלכתית

הרב אליעזר מלמד ממשיך לתקוף את התנהלותו של הרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב רפי פרץ. "הוא לא 'מרא דאתרא', רק יועץ דת לרמטכ"ל", הוא קובע וקורא לתלמידיו "לסרב פקודה ולא לשמוע קול אישה"

חדשות כיפה אורי פולק 12/01/12 11:30 יז בטבת התשעב

הרב מלמד: לרב הצבאי הראשי אין שום סמכות הלכתית
דובר צהל, צילום: דובר צהל

הרב אליעזר מלמד, ראש ישיבת הר ברכה, ממשיך גם השבוע לתקוף את התנהלותו של הרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב רפי פרץ, סביב סוגיית שירת נשים בצה"ל. במאמר הלכתי שיתפרסם בסוף השבוע הקרוב בעיתון "בשבע", טוען הרב מלמד כי לרבצ"ר "אין סמכות של מרא דאתרא" וממילא, כל תפקידו הוא "ייעוץ הלכתי" בלתי מחייב.

"כל התנאים הבסיסיים להיות אדם 'מרא דאתרא' אינם מתקיימים ברב הצבאי", טוען הרב מלמד, שמנמק זאת בכך ש"הרבצ"ר תלוי במפקדיו. אפילו לומר דבר הלכה ברבים אסור לו ללא אישור מפורש ממפקדיו ומדובר צה"ל. אם יפר הוראה זו ויאמר דבר הלכה ברבים ללא רשות - יודח. במצב כזה ברור שאין לו שום סמכות של 'מרא דאתרא', אלא של קצין בכיר ויועץ הרמטכ"ל לענייני דת".

עוד טוען הרב מלמד כי הרב הצבאי הראשי איננו נחשב לבר-סמכא הלכתית מפני ש"הוא היה צריך להיבחר על ידי אנשים יראי שמיים במטרה לחזק את שמירת התורה והמצוות, ולא על ידי מפקדים חילוניים שהאינטרסים שלהם שונים בתכלית".

"כאשר הוקם צה"ל, פנה הרב הרצוג אל מפקדי הצבא ודרש מהם למנות רב, ודרש שימנו את הרב גורן, כנציג הרבנות הראשית. כך ממנים רב באופן תקין. ואכן, הרב גורן לא ראה את עצמו כפוף למפקדים, והתעמת עימהם פעמים רבות", מציין הרב מלמד, שטוען כי כיום, בתהליך הדרגתי, "מעמדו של הרב הצבאי נחלש". כיוון שכך הוא טוען כי "יש לקבוע בצער שאין לרב הצבאי הראשי כיום שום סמכות הלכתית, ובוודאי שאין לו סמכות לחלוק על הלכה שנהוגה ומקובלת על רובם המכריע של הפוסקים".

"לפיכך, כאשר פוקדים על חייל לשמוע קול שירת אישה, עליו לסרב, ובזה יחזק את ביטחון ישראל", מסכם הרב מלמד.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן