הרב טל חוזר

אחרי שנה וארבעה חודשים, חוזר הרב שמואל טל לראשות ישיבת "תורת החיים"

חדשות כיפה אפרת רוט-הלוי 05/08/09 00:00 טו באב התשסט

הרב טל חוזר
אחיה ארד, ויקיפדיה, צילום: אחיה ארד, ויקיפדיה

לאחר גלות ארוכה של שנה וארבעה חודשים בישוב "בר יוחאי" שבגליל חוזר הרב שמואל טל לישיבתו שביד בנימין, כך על פי בסוד שיח. באפריל 2008 הודיע הרב טל על יציאתו לשנת חופש, ומעבר משפחתו למשך שנה לישוב בר יוחאי בגליל, כדי שיוכל לשקוע בלימוד תורה. הרב נמנע מלקבל קהל ולנהל שיחות, והקדיש את כל זמנו ללימוד תורה ותפילה למען העם עד שבחר לשוב ולחזור ליד בנימין ולקבל חזרה את תפקיד ראש הישיבה.

"הרב היה צריך שנת חופש כמו שמורה זקוק לשנת שבתון" אומר מקורב לרב. "אין סיבה ספציפית לעזיבה שלו. סך הכול הרב המשיך להשקיע בישיבה ולנהל גם מרחוק. ועכשיו הוא אשתו ותשעת ילדיו חוזרים ליד בנימין. הרב חוזר להשקיע בישיבה כבעבר".

מנגד מקורב אחר בחר להסביר את העלמות של הרב בשל גילוי רוחני. "לרב טל היה גילוי שמימי " אומר מקורב אחר לכיפה. "היה לרב גילוי שבעקבותיו החליט לפרוש לשנה. הגילוי הזה גרם לו לעזוב הכול ולהתפלל למען עם ישראל ולהוסיף זכויות לעם".

הרב טל, הוא רבה של ישיבת "תורת החיים" שהוקמה בנווה דקלים לפני כ-12 שנה. לאחר תוכנית ההתנתקות עברה הישיבה למקומות שונים בארץ ולבסוף התמקמה בישוב "יד בנימין".


בעקבות ההתנתקות עבר הרב טל מהפך אידיאולוגי, בעקבותיו עזבה הישיבה את השקפת העולם הציונית שאפיינה אותה בעבר, ועברה לקו של התנגדות חריפה למדינה, מה שכלל את הפסקת חגיגות יום העצמאות בישיבה.

פסיקות שנויות במחלוקת

הרב טל נחשב לפוסק מקורי, תקיף ונחרץ. פסיקותיו מחייבות את תלמידי הישיבה להינשא בחתונות צנועות ביותר או לפרוש מהישיבה. כמו כן סבור הרב טל כי אחת הדרכים להתמודד מול המתירנות הקיימת היום היא נישואים מוקדמים. הרב טל הידוע בדעותיו הנחרצות טען כי יש לחתור להחליף את מוסדות המדינה כולם על ידי הקמת חלופות אמוניות-יהודיות בכל התחומים.

כעת בעקבות חזרתו הצפויה לישיבה חוזר הרב לתפקידו כמנהל הישיבה. האם זהו סימן טוב לעם ישראל ששליחותו של הרב תמה? אין לדעת. "לפי התוכנית המקורית הרב היה אמור לחזור באלול אך הוא הקדים. עכשיו הרב הולך לחזור חזרה לתפקידו ולשגרה".