מסדר קידושין

לא פעם מבקשים זוגות צעירים מהרב להתגמש בסידור החופה והקידושין. מה שמפתיע הוא שרובם של המבקשים דתיים

חדשות כיפה רב צעיר 19/01/10 00:00 ד בשבט התשע

מסדר קידושין

לפני זמן מה התארס קרוב משפחה שלי. יום אחד לאחר אירוסיו הוא התקשר אלי ושאלתו בפיו: "אכפת לך שנעשה את הסידור הבא בחתונה שלי: חבר שלי יערוך את החופה ואתה תוודא שהכל נעשה כהלכה ותחתום על הטפסים לרבנות?". הייתי כה מזועזע מהשאלה, שלקח לי כמה שניות עד שהצלחתי להשיב בשלילה. חשבתי לעצמי, האם הוא היה חושב למנות את חבר שלו, חסר הניסיון וההכשרה, להיות התקליטן או הזמר בחתונה?

לאחר שהוא קיבל את תשובתי, הוא שאל אותי: "נניח ואתה הרב מסדר הקידושין, מה אתה צריך לעשות כדי שזה ייקרה שאתה ערכת את החופה?" או במילים אחרות, מה המינימום שאני דורש לעשות כדי לחתום על טפסי הרבנות.


מיותר לציין שהשיחה הזו יכולה להתקיים רק בציבור הדתי. בעבר נוכחתי לפחות בחתונה אחת, של דתיים כמובן, שהרב הסכים לפולערשטיק כזה והוא ישב בשורה הראשונה משגיח פחות או יותר בנעשה מתחת לחופה, עת זוג היפים רקדו ופיזזו תחת החופה כשבמהלך הדברים החתן גם קידש את הכלה. הרב המדובר, אגב, מכהן כראש ישיבה (שבה למד החתן בעברו). בציבור הלא-דתי רב שעורך חופה הוא איש דת, יכול להיות איש-דת מושחת אך בכל זאת איש-דת, הבא לבצע טקס דתי. בציבור הדתי, לעומת זאת, לא תמיד ברור למה צריך רב. אגב, יש אמת מסויימת בתפיסה הזו. בציבור הלא-דתי חושבים לפעמים שהרב "מקדש" את הזוג ע"י ברכה כזו או אחרת שהוא אומר, כשהאמת היא שמי שמבצע את הקידושין זה הזוג עצמו והרב הוא לא יותר מאשר משגיח.


אולי הרב בכלל מיותר? (צילום: אלנתן גוטוירט)



כולם יודעים לצטט את מימרת רב יהודה בשם שמואל (קידושין י, א) ש"כל שאינו יודע בטיב גיטין וקידושין לא יהא לו עסק עמהם", אבל אינני חושב שיש מישהו שבאמת חושב שהרב מסדר הקידושין בארץ נכלל בגדר של מי שחייב לדעת בטיב גיטין וקידושין. אם כבר, אז מי שכן אמור לדעת בטיב גיטין וקידושין הם רשמי הנישואין ברבנויות המקומיות. רשמי הנישואין ברבנויות המקומיות הם בדרך כלל פקידים שעברו הכשרה קצרה, ואני לא הייתי סומך עליהם לערוך גט. צריך גם לציין שיש רבנים מקומיים הרושמים בעצמם את הזוגות, ויש גם רשמי נישואין שהם תלמידי חכמים, או לכל הפחות אנשים מאד רציניים המבינים את חומרת העניין בו הם מתעסקים ולא עושים כלום בלי שהם בודקים וחוקרים מספר פעמים.


אז מה בכל זאת תפקיד הרב במהלך החופה? הרב צריך לדעת כיצד למלא שטר כתובה, וזה כולל לדעת מתי הכתובה נפסלת ואיך מתקנים טעות במקרה ונעשתה טעות. בנוסף לזה, הרב צריך לפקח שלא מחסירים שום חלק מחלקי הטקס: כיסוי ההינומא, ברכות הקידושין, מעשה הקידושין, מסירת הכתובה, וברכות הנישואין (וגם שבירת הכוס), וחדר ייחוד וכן לודא שהעדים כשרים ושהם מבינים את תפקידם.


אבל התשובה לשאלת קרוב משפחתי איננה מצויה בפרטים הללו, כי הם סך הכל פרטים. הרב הוא "מסדר הקידושין", או בעברית פשוטה הוא "מנהל הארוע" של החופה. כל אחד יכול לשאול מה בדיוק עושה מנהל בית ספר, ואפשר לענות לו ברשימת פרטים הממלאים את יומו של המנהל, אך בסופו של דבר מה שהוא עושה זה: מנהל. סכום הפרטים במקרה כזה איננו מגיע לכלל.


הכותב הינו בעל הבלוג רב צעיר.