תורת ה' ימימה

עם מעגל תלמידות הולך ומתרחב, שיעורים בכל רחבי הארץ ואתר חדש הרבנית ימימה מזרחי צוברת תאוצה.

חדשות כיפה אדם צחי 02/12/08 00:00 ה בכסלו התשסט

תורת ה' ימימה
יחצ, צילום: יחצ

מדובר בטרנד חדש בציבור הדתי - לאומי. אלפי נשים מגיעות לשיעורים באופן קבוע, מאות רבות מקבלות את השיעורים בדואר האלקטרוני, ומעגל התלמידות הקבועות רק הולך ומתרחב. קבלו אותה: הרבנית ימימה מזרחי. ולא, אין שום קשר לשיטת ימימה.


הרבנית ימימה מזרחי מתגוררת בשכונת נחלאות. יש לה שבעה ילדים, מגיל כמה חודשים ועד 17 (אחד מילדיה נפטר לפני כארבע שנים ממום בלב, בהיותו בן שנה), והיא נשואה לרב חיים מזרחי, עורך דין המלמד בישיבת "לשם" בירושלים, של הרב המקובל ציון ברכה. היא עצמה עורכת דין וטוענת רבנית, שמעדיפה להתמקד בלימוד תורה. אביה של הרבנית ממוצא שוויצרי ומכהן כרב בישיבת הנגב, ואימה נצר לרב רפאל חיים שושנה ממרוקו, מטובי המורים במרקש. הרבנית ובעלה חרדים, ומתגוררים בשכונת שערי חסד. היא דתית לאומית בעברה, הוא חוזר בתשובה. אין לה רב או רבנית מובהקים. כשנשאלה פעם על ידי הרב מיכי יוספי ממי היא לומדת, ענתה "מרש"י".


את דרכה בתחום הרצאות פרשת השבוע התחילה בביתה שבשערי חסד, לפני כשבע שנים. במקביל לעבודתה כעורכת דין וטוענת תורנית, החלה להעביר שיעור לכמה חברות ושכנות, שנקודת המוצא שלו היא פרשת השבוע. השיעור נקרא "פרשה ואישה". לאחר כשנה התחיל השיעור לצבור תנופה, והשמועה על קיומו עברה מפה לאוזן. כיום מעבירה הרבנית קרוב לעשרה שיעורים בשבוע, לכל אחד מגיעות בקביעות מאות נשים. שיעוריה הקבועים ניתנים במעלה אדומים, בית מאיר, מדרשת נשמת, מכון טל, מרכז "שורשים" בירושלים ובתל אביב, ושיעורים נוספים היא מעבירה בכל רחבי הארץ.


מרגישה שהיא מדברת עלייך. פרידמן והרבנית מזרחי


יקרת פרידמן, תלמידתה הקרובה של הרבנית ומי שעורכת בדבקות את שיעוריה ומפיצה אותם למנויים, מספרת על תחילת ההתקרבות לרבנית ימימה, לפני שבע שנים - "פגשתי אותה: למדנית גדולה, אישה שכבוד הבריות ואהבתם בוער בעצמותיה ושחקנית בחסד. אה, והכי כיף - היא גרה פה בשכונה, שני רחובות ממני. הרבנית שלי. זהו, נהייתי תלמידה".

לדברי יקרת, ציבור השומעות מגוון בצורה מפתיעה: "באות המון חילוניות, חרדיות, המון מתחזקות, בעלות תשובה, דתיות לאומיות, מכל העדות ומכל הגילאים. היא מדברת לקהל מאוד מגוון, מבנות תיכון ועד בנות 70, וכולן מוצאות נקודת חיבור".

מה הנוסחא שלה?

"קודם כל היא אישה למדנית שיודעת להעביר רעיונות מאוד עמוקים בשפה שעוברת מחסומי לב ושכל. חוץ מזה, היא נראית מדהים. היא נותנת דוגמא של אישה משקיעה ומטופחת, וזה לא פוגע בלמדנות שלה. היא אומרת שאסור שהצניעות תהיה מוזנחת ועלובה. וכמובן, סוף-סוף יש מישהי שמעבירה תכנים נשיים. אני חושבת שנעשיתי אימא יותר טובה מאז ההיכרות איתה".



יעל, תלמידה תל אביבית של הרבנית ימימה, מספרת על שיעורים בעלי רלוונטיות גבוהה מאוד לחיים: "היא מדברת על הכול. את מרגישה שהיא מדברת עלייך. יש לה משפט שאומרים בחב"ד - יהודי צריך לחיות עם פרשת השבוע, פרשת השבוע מפרשת את השבוע שלנו. פעם, כשגרתי ברמת הגולן הייתי פותחת את המיילים עם השיעור שלה, והייתי מרגישה שדברים שקרו לי השבוע - מופיעים בשיעור. יש לה ידע עצום ורגישות מאוד גבוהה. היא מדברת על הדברים הכי בסיסיים של האישה - הנשיות שלה, זוגיות, הורות, המשפחה המורחבת האופן שבו היא מתייחסת לתכשיטים, ללבוש".



תהילה מירושלים הולכת בקביעות לשיעוריה של הרבנית ימימה. היא מספרת שיחד איתה הולכות לשיעורים בקביעות חצי מנשות הבניין בו היא מתגוררת. "אני הולכת לשיעור במדרשת נשמת. הוא התחיל בשבע נשים, והפך תוך שנה וחצי לשלוש מאות. זה הולך ותופס תאוצה. כדי שיהיה מקום נורמאלי, צריך להגיע רבע שעה או אפילו חצי שעה קודם. בפנים אין מקום להכניס סיכה. אתה לא מבין, זה קטע מטורף. אתה אומר ימימה למישהי ששומעת אותה בקביעות, והעיניים נדלקות".

מה קורה בשיעור?

"נקודת המוצא היא תמיד פרשת השבוע, ומשום היא יוצאת לשיעור מוסר, מעשי. זה משהו שבעיני מאוד חסר לנו כנשים, להתחבר לשיעור ולצאת ממנו עם כלים מעשיים. היא נותנת כלים איך לתקן את עצמנו ולהתמודד מתוך נקודה תורנית".


מה נוסחת ההצלחה שלה?

"קודם כל העובדה שיש עם מה לצאת מהשיעור. בפרשת ויצא היא אומרת: כמו שיעקב עשה ויצא, גם את יכולה לעשות ויצא. בין אם את רווקה, נשואה, חילונית או דתית. היא נותנת כלים להתמודד ולהפוך את החיים שלנו לטובים יותר. דבר נוסף הוא המון חוש הומור, היא נורא מצחיקה, וגם בנושאים קשים כמו תשעה באב או שלשת השבועות, היא יכולה לזרוק פתאום בדיחה, וחמש מאות בנות מתפוצצות מצחוק. יש לה רטוריקה מדהימה, היא הרי עורכת דין וטוענת רבנית. הדבר הנוסף, וזה נורא חשוב - היא נראית מצוין. אנחנו רגילות לראות רבניות שונות שלא נראות מי יודע מה, והיא פשוט נראית מצוין, ובצניעות. היא מדברת אלייך, ואלייך, ואלייך. מגיעות אליה חרדיות וחילוניות גמורות, רווקות ונשואות ואלמנות. אין מישהי שלא מגיעה. זה חוצה גבולות. אחרי השיעור המון מתייעצות איתה ומספרות לה על עצמן".

את מתייעצת, מקבלת ברכה לפעמים?

"אני אישית לא מתחברת לברכות ולייעוץ. זה נעשה קצת הו הרבנית, אני חייבת לדבר איתה, בטוח יש לה מה להגיד. אני לא כל כך מתחברת לזה".

לדברי יקרת פרידמן, המוטו של הרבנית ימימה הוא לימוד תורה לנשים, בצורה נשית: "נשים חייבות ללמוד תורה, והלימוד הנשי חייב להיות שונה מהלימוד הגברי. תורת נשים היא תורת חסד, המעצבת ומרחיבה את הוויית האישה הלומדת. לא לשם לימוד ופלפול. לדעת לחיות את המצבים המורכבים שהחיים מזמנים לה, דרך לימוד תורה".

מה בתכנון להמשך?

יש אתר שהעלינו לאחרונה לאוויר, ובקרוב אנחנו מתכוונות להוציא לאור ספרים המבוססים על שיחות פרשת השבוע שאני עורכת מזה שנה שביעית. יש גם דרישה לתרגומים לשפות זרות, אנגלית, רוסית וצרפתית.


כל המרואיינות טענו כי הרבנית ימימה איננה מעוררת עליה התנגדות משום צד. רק משפט אחד של אחת המרואיינות, מצלצל פחות טוב באוזניים גבריות: "הרבנית ימימה אומרת שהפרנסה זה לא התפקיד של האישה, זו לא הקללה שלה. הגבר צריך להיות אחראי על כל הנושא הכספי, שזה דווקא קצת קשה לבעלי".