שאל את הרב

שינוי מין

חדשות כיפה מכון שלזינגר 12/12/05 15:09 יא בכסלו התשסו

שאלה

בע"ה

כבוד הרב שלום,

האם יש התייחסות בהלכה לגבי ניתוח לשינוי מין? הניתוח הוא יחסית חידוש בשנים האחרונות. (כוונתי לשינוי מין מלא ולא חלקי)

מסיפורים שונים שקראתי ושמעתי מדובר באנשים שנולדו במין זכר ומאז ומתמיד הרגישו כאישה. מאז ומתמיד דרכי האישה נראו להם דרכיהם שלהם. (ולהיפך - אישה שמרגישה כגבר).

באותם סיפורים מספרים הגברים/נשים על הרגשה פנימית שהם נולדו לגוף הלא נכון כבר מגיל צעיר מאוד (כבר בשנות הילדות). אציין שלפי סיפוריהם של אותם אנשים לא המשיכה לאותו המין היא שמובילה את רצונם (אלו הם ההומוסקסואלים והלסביות) - אלא הרצון הפיזי והנפשי להיות המין השני.

מבחינת מצוות פרו ורבו - ברור לי שיש עם כך בעייה.

אולם, אותו גבר/אישה נמצאים במילכוד נפשי מעיק ועצום, ונשאלת השאלה האם הניתוח אינו הכרחי כדי לרפא את נפשם ושיחיו בנחת כל חייהם ולא במועקה נוראית שכזו.

אודה לך על תשובתך, מחילה על חומרת השאלה.

יום טוב ומלא ישועות

תשובה

שלום רב!
שאלתך התקבלה במכון שלזינגר.

להלן תשובתו של הרב ד"ר מרדכי הלפרין:

א. ראה אנציקלופדיה הלכתית רפואית כרך ד' ערך ניתוחים, ערך משנה ניתוח להפיכת המין, עמ' 609 - 612, ובמקורות המובאים שם.
ניתן לעיין בספר בספרית מכון שלזינגר או לרוכשו מהמכון בטל 02-6555266 או דרך אתר האינטרנט http://www.medethics.org.il/siteHeb/index.asp

ב. לאחרונה יצא ספר חדש שכולו מוקדש לנושא:
ספר דור תהפוכות – אודות מה שעלה בדורנו דור תהפוכות, ניתוחים לשינוי המין שהופכים איש לאישה ואישה לאיש, בדרך הורמונלית וכירורגית
המחבר: הרב עידן בן-אפרים (מח"ס עידן הטהרה, עת מלחמה)
ירושלים, תשס"ד
308 עמ', כריכה קשה.

נושאי הספר: גדרי האיסור בניתוחים לשינוי המין, מעמדם ההלכתי ודיניהם וחיוביהם במצוות של המנותחים לכל פרטיהם. כמו כן מתבארים כאן בקצרה דיני ניתוחי אנדרוגינוס, שיבוט בני אדם ונושאים קרובים נוספים.
נותני ההסכמות לספר: הראשון לציון, הגאון רבי עובדיה יוסף, הגר"י ליברמן ראש ישיבת כולל שומרי החומות ורב דקהל סדיגורה בירושלים, הגאון הנאמ"ן רבי מאיר מאזוז ראש ישיבת כסא רחמים, הג"ר זלמן נחמיה גולדברג שהרבה מדבריו משובצים בספר, הרשל"צ הרה"ר לישראל רבי שלמה משה עמר, הג"ר יצחק יוסף מח"ס ילקוט יוסף והג"ר אשר זעליג וייס שגם צירף תשובה משלו בעניין טיפול הורמונלי וכירורגי באנדרוגינוס, תשובה שהובאה בנספח ב' בסוף הספר.
קשר למחבר: טל' 02-5324067 או דרך משפ' בן-אפרים, רח' הרב עוזיאל 18 ב"ב, טל' 03-6772299.


ג. כדאי לדעת שבכל מקרה אין כאן שינוי אמיתי של אברי הרביה. אלא תחליף רקמתי בו משמתמשים הפלסטיקאים.
וכמובן נשללת יכולת ההולדה מהמנותח.
[אילו היה באמת ניתן לבצע היפוך מין כמו שמתקיים באופן טבעי בכמה בעלי חיים, אז היתה לכך בוודאי גם השפעה על המסקנות ההלכתיות].


מידע רפואי הלכתי ומאמרים בנושא רפואה והלכה ניתן למצוא באתר האינטרנט של מכון שלזינגר: www.medethics.org.il

כתבות נוספות