שאל את הרב

יחס לשינוי מין ע''פ ההלכה

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 18/04/07 08:39 ל בניסן התשסז

שאלה

כבוד הרב, שלום רב.

ברצוני לשאול כיצד יש להתייחס לטרנסג'נדר, אדם שנולד זכר אך מרגיש שהוא אישה, ולטרנסג'נדרית, אישה שנולדה נקבה אך מרגישה שהיא גבר? האם צריך להתיחחס אליהם לפי המין שהם בחרו או לפי המין שנולדו אליו?

בנוסף לכך אני מבקשת לשאול האם ע"פ ההלכה מותר לעשות ניתוח לשינוי מין? והאם מותר לקחת הורמונים המשנים את המראה ומאפשרים לחיות במגדר ההפוך, ללא ניתוח?

ומה הסטטוס ההלכתי שלהם, האם טרנסג'נדר נחשב גבר בשאלות הלכתיות כגון להשלים מיניין? האם הוא חייב בהנחת תפילין?

והאם אישה טרנסג'נדרית נחשבת אישה לעיניין מצוות שנשים חייבות בהם? איך הם נחשבים לעיניין שאלות של יחוד? ושאלות של בינו לבינה?

אודה לך על תשובתך,

חודש טוב

אביגיל

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

לשואלת שלום רב.
1. מי שנולד בתור זכר נחשב זכר. וגם אם יש לו בלבול בזהות, או כל בלבול אישי אחר, זה לא משנה את מה שהוא. ואין זה עניין למה שהוא מרגיש אלא למה שהוא באמת - זכר. את רגשותיו המבולבלים צריך לפתור כמו שפותרים כל הרגשה מבולבלת - בטיפול מתאים. וכך מי שנולדה נקבה.
2. ולכן ברור שאסור לעבור ניתוח לשינוי המין. זה נקרא בהלכה סירוס וזו פעולה חמורה. (אמנם סירוס נשים יש מחלוקת ראשונים לגבי מידת חומרתו, אבל ברור שאסור). ומלבד זה יש את איסור "לא ילבש" שזה בדיוק מהותו, להידמות בלבוש לאישה ולהיחשב כאישה ולהרבות בכך זנות.
3. גבר שעבר נתוח שינוי מין נשאר זכר ומחוייב במצוות כאיש. ואם היה נשוי הוא נשאר נשוי ואשתו צריכה גט אם רוצים להיפרד. וכןם אישה שעברה נתוח או טיפול זה או אחר, היא עדיין אישה לכל דבר.
4. גבר שעבר סירוב אסור לו להתחתן לא עם אישה ולא עם גבר. עם גבר אסור כיון שהוא עצמו גבר. עם אישה אסור כיון שהוא כרות שופכה.
5. לענין צניעות - יש חשיבות רבה לענין הרהור. לכן זה מאד משמעותי איך הדברים נראים למי שאינו יודע ולכן נ"ל שצריך להקפיד על צניעות וייחוד כאישה. לכן גם נראה לי שקשה להיעזר בו להשלמת מנין, מאחר וחיצונית נוא נראה כאישה.
6. לגבי היחס האישי, זה קצת יותר מורכב. בעיקרון היחס הוא כמו אל כל יהודי מבולבל שטועה ועושה דברים אסורים,. לפעמים צריך לקרב ולפעמים יש להיזהר ממתן לגיטימציה, ויש כאן בעיה של בן אדם לחברו וצריך לשקול כל מקרה לגופו.

אוסיף ואומר לסיכום, ששאלה זאת היא אופיינית לבלבול שבדורנו. והדרך הנכונה היא להפנות אותו לאדם מתאים שישוחח איתו ויעזור לו להתמודד עם חולשותיו וגורמיהם ולמצוא את עצמו, עוד לפני שיפנה לכל מיני "פתרונות" רפואיים אסורים.
בברכה
אפי קיציס

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות