תוך כדי שיחה עם חברה שלי, היא נאלצה לקטוע את השיחה, "אני חייבת לנתק ואחזור אלייך יותר מאוחר בסדר? היום התורנות שלי לגשת לסופר בשביל השכנים שלי (בגיל השלישי) והם מתקשרים אליי עכשיו כדי לתת לי את הרשימה שלהם".

אביבה - החברה שלי, שייכת לקבוצה של מלאכים ומלאכיות שעושים עבודת קודש אצלנו בעיר. כעת בתקופת הקורונה, הם עושים ביניהם תורנות לסופר ולבית מרקחת עבור אנשים בגיל הזהב שכעת בקבוצת סיכון, ועדיף להם להישאר בבית. התורנות הזאת נועדה במיוחד לאנשי הגיל השלישי אבל כל אחד שזקוק לעזרה, יכול לקבל מהם סיוע.

קבוצה אחרת המורכבת בעיקר מבני נוער, מתנדבת לעשות שיחה של פעם ביום עם זוג "סבא-סבתא" בעיר. הם מתקשרים אליהם, מתעניינים בשלומם, ומוודאים שיש להם את כל מה שהם צריכים. השיחה הזו נותנת לאותם אנשים הרגשה שיש מישהו שאכפת לו מהם ושהם לא לבד.

ויש עוד מיזמים נפלאים - תפילות מאורגנות דרך זום, ורבנים מקליטים שיעורים ודברי תורה שבועיים ומעלים לווטסאפ. כולם יוכלו ליהנות, וזה עוזר להפיג ולו במעט מן הבדידות אותם אנשים חשים כעת - בייחוד לאלו שנמצאים בקבוצת סיכון ולא מעזים לצאת מן הבית כלל.

בשוהם הקימו קבוצת ווטסאפ לאנשים בבידוד, בה הם כותבים מה הם צריכים, ואנשים אחרים שלא בבידוד מסייעים להם, בין אם בקניות או בדברים אחרים כגון הוצאה של הכלב לסיבוב. 

הפייסבוק מלא באנשים שמציעים את עזרתם בחינם בכל מיני תחומים, אם זה בייעוץ שווקי, תמיכה רגשית או בהלוואה כספית. הדברים הנפלאים האלה שקורים בכל מיני מקומות בארץ, מגדילים ומחזקים את תחושת הקהילתיות, מסייעים לתחושת השייכות, ומקלים במצוקה הריגשית שאנשים בודדים, (שעכשיו גם מבודדים), נמצאים בה. הקשר התמידי, ההתעניינות, והעזרה הפיזית אבל בעיקר ולא פחות  חשובה – הריגשית, היא הביטוי של הפנים היפות של הקורונה בארץ הנהדרת שלנו.

 כל אחד יכול לעזור, וזה יכול להיות לאנשים שהם ממש מתחת לאף שלנו - השכן שגר לבד, בני הזוג שכעת קשה להם להסתובב ולעשות את הקניות השבועיות שלהם, ובני הזוג שהילדים שלהם כעת בחו"ל והם כנראה יאלצו לחגוג את ליל הסדר בגפם.

כמובן שנחמד לעשות את המצווה הזאת כל השנה, אבל בעיקר בתקופה המאתגרת הזאת, שגם נושקת עם חג הפסח. חשוב לתת לאנשים מבודדים ובודדים להרגיש שהם לא לבד, גם אם הנסיבות הן שאי אפשר לצאת מהבית.

מאחלת לכולנו חג שמח ובשורות טובות בקרוב!

 

 

 

מירית הופמן - עו"ד לתכנון בין דורי וליווי משפטי ואישי לגיל השלישי 

לטורים קודמים