אודה ולא אבוש – המעלעל בבעיה. בתחילה חשבתי שלא כל כך מתאים לכתוב מדור עם הומור וציניות בימים אלו. גם היה קשה לי להושיב את עצמי ולכתוב ברוח הימים. מצד שני, אמרתי אחר כך שבעצם זה מה שאנשים צריכים היום. קצת הפוגה. קצת לקרוא גם על דברים שהם לא המילה הזו שנמאס כבר להגיד. אז החלטתי שבכל זאת אכתוב לכם מדור.
אבל אז הגיעה בעיה שלישית. שכל מה שיש לכתוב במדור הזה זה בעצם על... קורונה... אבל אז הבנתי, שגם ככה חלק גדול מקוראי העלונים, אלה שאינם קוראים אדוקים וכבר קוראים (כמוני) את כולם באינטרנט ביום רביעי, ולא הגיעו השבת לבתי הכנסת, נשארו בלי לדעת מי כתב מה ואיפה. אז רק למענכם נספק לכם את השירות השבועי.

לכל הטורים של ה'מעלעל'

אבל לפני שנגיד לכם מי כתב מה ואיפה, חשוב שתדעו, שלא באמת פספסתם יותר מידי. כבר בתחילת השבוע דיווחנו לכם כאן בכיפה שצאתם לאור של עלוני השבת עומדת בסימן שאלה. פשוט, כידוע, העלונים חיים על פרסומות. ובעקבות השבתת המשק, והמצב הכלכלי ההולך ומידרדר, גם אין מפרסמים. אין אירועים, אין בתי מלון, אין נופשים, ובקושי יש צרכנות. ותכל'ס, בתי הכנסת סגורים בחלקם או ברובם, כך שגם אין קוראים... במיוחד בתקופה זו של ערב פסח, שהיא התקופה הכי פוריה בשנה של הפרסום בכלל והפרסום המגזרי בפרט, ויש עלונים שהתמהיל הכלכלי שלהם בנוי על ההכנסות הרבות מפרסומות בתקופה זו, פתאום הכל יבש.
כולי תקווה שהמחלה הזו לא תהרוג איתה גם את כל הפורמט העיתונאי שנקרא "פרינט" – לא במגזר ולא בכלל. אך ברור לי שיש עלונים ועיתונים שיהיה להם קשה מאוד להתאושש מהמכה הזו ולא אתפלא עם נראה עלון או שניים נסגרים או מצטמצמים משמעותית גם אחרי המשבר. 

בכל מקרה ולאור זאת העלונים "שביעי", "גילוי דעת", "נופשים", "באהבה ואמונה", "471" – כלל לא יצאו לאור השבוע. כך שאם חיפשתם חוויות של ישראל גולדברג מהכותל, או את ביקורת המסעדות של רייכרט, זה לא סתם שלא מצאתם. "שבתון" ו"מצב הרוח" יצאו רק במהדורה דיגיטלית, כמעט נטולת פרסומות. כלומר, הם בונים עליכם שתקראו אותם לפני או אחרי השבת, או שתדפיסו לפני שבת ותקראו בשבת. 

אז מי כן שם נפשו בכפו ודאג שלא נשתעמם בין גברא לגברא? ארבעה עלונים ופרסומת אחת על כתיבת ספר תורה של עם ישראל להצלה מהנגיף. ואלו הן: "עולם קטן", "קרוב אליך", (ששניהם גם פרסמו את המהדורה הדיגיטלית שלהם בתפוצה רחבה הפעם – גם בעלון עצמו וגם בכלל ברשתות חברתיות), "שבת בשבתו" ו"שלום לעם". גם "שיחת השבוע" כנראה יצא בדפוס אך לא הגיע לידינו. אומנם בגירסאות מצומצמות, אבל היי – אם תמיד התלוננתם שמרוב פרסומות לא נשאר תוכן, הפעם יש הרבה תוכן ומעט פרסומות. נכון, רוב התוכן הוא שיווקי או ממומן אבל עדיין תוכן.

הקורונה הגיעה גם לבתי הכנסת - שנשארו סגוריםצילום: פלאש 90

וכיוון שכמעט כל העלונים כתבו על הקו.... – בין עם זריקות עידוד והרגעה, בין אם מאמרים רפואיים, התייחסות הלכתית, תורנית (הרב יעקב אריאל למשל כותב גם בקרוב אליך וגם בעולם קטן), חינוכית, פעילויות לילדים שבבית ועוד שוודאי כבר שבעתם מכולם, חשבתי להציג כאן דווקא את הדברים האחרים שנכתבו.
למשל, ב"שבת בשבתו", שאומנם הוציאו חצי עלון השבת, אך מצד שני קיצצו וכבר מיהרו לפטר את העורך שלהם ולהעביר את עריכת העלון מכאן ולהבא לאחד מאנשי מכון צומת, הביאו לנו פתרון הלכתי חדש. אחרי שבשבוע שעבר ראש המכון הרב פרל כתב מאמר על הבעייתיות בטבילת מכשירי חשמל למטבח, הוא מצא השבוע זמן להשיק ולהציג לנו את המיזם החדש של המכון. בדומה למכירת חמץ, הם הגיעו להסדר עם גוי כלשהו, שכל כלי חשמלי נוכל למכור בהסכם לגוי ולהשתמש ממנו בכלי בהשאלה. 

כתבה שלא קשורה לכלום – לא לאקטואליה הנוכחית, לא לתאריך מסויים, אך מעניינת בפני עצמה, פורסמה בעולם קטן. אז כן, זוכרים שעוד שבוע שעבר נתנו לכם מצעד פוליטיקאים מרואיינים? אז במסגרת הכתבה הזו גם יש ח"כית שמתראיינת אך לא זה הנושא. הנושא הוא זוגות נשואים בהן האישה מבוגרת יותר מהבעל. לא ברור למה עכשיו בחרו להביא לנו את הכתבה הזו – לא ל"ג בעומר, לא ט"ו באב אבל בהחלט נושא שראוי להעלות אותו כל השנה.
כתבה נוספת היא ראיון עם יוצרי לאטמה שעולה למסכים שוב אחרי כמה שנות הפסקה. ועוד משהו בעולם קטן – מאמר מערכת, כזה שטוען שעצם העובדה שלמרות הקורונה לא מצליחים להקים כאן ממשלת אחדות, מדאיגה יותר מהקורונה עצמה. הם יוצאים גם בריאה להקים גוף תורני-פוליטי-מאוחד. עוד פרטים בעלון. 

עוד כתבת תוכן שאינה קשורה לקורונה היא כתבה פרסומית ב"קרוב אליך". עמוד אחד אחרי הפרסומת של פרוייקט הבניה ביישוב יצהר, מופיעה כתבה על היישוב המכילה גם ראיון עם רב היישוב, שהוא למעשה הפרזנטור במודעה שבעמוד שלפניו. את הכתבה כתב יוסף ארנפלד, עד השבוע עורך שבת בשבתו, שמידי פעם גם כותב בעלונים אחרים – שהוא עצמו תושב היישוב ומעשה ממליץ לכולנו לבוא להיות שכנים שלו.
אגב, השער של קרוב אליך הפעם הוא מהמבריקים והמשובחים – מציגים לנו 10 אנשים שעומדים כל אחד במרפסת ביתו. זה עוד פורסם לפני היוזמה שרצה ביום שישי ברשתות לעשות מנייני מרפסות. אז כן. למרות שהם בדרך כלל לא מתייחסים באופן מובהק לאקטואליה, הפעם כבר לא הייתה להם ברירה. 

מצאו זמן לכתוב גם על זוגיותצילום: shutterstock

ומה יש בדיגיטל? במצב הרוח צמצמו מדורים. אין ראיונות, אין טורים אישיים למעט אלו של עורכי העלון שמובן עוסקים בפוליטיקה ובקורונה, ובעיקר בעיקר – אין את המדור של שאול יהלום. כמדומני לראשונה מאז שהעלון הזה החל להתפרסם שהוא לא מופיע הפעם. אני רק מקווה שאדון יהלום ורעייתו מרת נאווה שתחי' לא רעבו השבוע, ולמרות שכל המסעדות נסגרו, עדיין היה להם מה לאכול בבית.
מה בכל זאת יש? שתי חברות תיירות שהבינו שלא יוכלו להוציא את תכניותיהם הרגילות לפסח, החליטו להביא את פסח ללקוחותיהם. כך, הם מציעים שירותי קייטרינג ואוכל מוכן עד הבית ממיטב השפים שהיו דואגים לכם במלונות החברה. 

ומה מבחינת התוכן? כתבה על סגירת בתי הכנסת השבת, אגב גם ב"שבתון" יש מאמרים בעניין. כתבה על תאגיד כאן שהדיח השבוע כמה ממגישיו הימניים, וזווית מעניינת על הקורונה – כתבה על בני השירות לאומי מחו"ל שהוחזרו לארץ, ובניגוד לתכנית המקורית יזכו לחגוג את פסח בבית משפחתם. אפילו מדור הברנז'ה שקוצץ בחצי הצליח להביא לנו אירועים שהתקיימו עוד לפני הגזירות למניעת אירועים, אך גם שם מרבית הידיעות הם איחולים ומזל-טובים, וזה, ב"ה יש בשפע. 

ובשבתון, העלון שכל כולו שם נרדף לפרסומות לנופשים בארץ ובחו"ל יצא כמעט בלי פרסומות. אלו שכן, הם לאוכל מוכן (כולל אלה הנ"ל), למוצרי צריכה כשרים לפסח, עוד 2-3 דברים וגם, כאמור בגרסה דיגיטלית, פרסומת על עמוד שלם לבית דפוס שיבצע עבורכם את כל עבודות הדפוס. הוי, האירוניה. בין לבין מצאו גם הם מקום לכתבת תוכן שלא קשורה לכאורה לכלום, ומציגים לנו על שינוי מקצוע באמצע החיים, ואת העובדה שדווקא במגזר הדתי הדבר נפוץ יותר. ובמדור הרפואי של הרב רזניקוב הוא בחר דווקא לכתוב השבוע על... השפעת. ובעמוד האחרון, בכל זאת ראינו פרסומת אחת אופטימית. זו של סאמר סקול ללימודי אנגלית בארה"ב. שם הם עדיין מקווים שעד הקיץ הכל יעבור ושיוכלו לקיים את המחנה כרגיל.
אך נקנח בעמוד הפרסומת של העלון עצמו, המנוסחת בזו הלשון: "לקוראי שבתון, שנפשו לאורך 20 שנות שבתון באמצעות החברות הרבות שפרסמו בשבתון, לעשרות חברות הנופש, חברות הנסיעות, מארגני הטיולים והנופשונים – לקוחות שבתון ובכלל – "עברנו את פרעה, נעבור גם את זה". אי"ה, כמה שיותר מהר שנחזור כולנו לשגרה מלאה מתוך בריאות טובה. קורנה In ובקרוב קורונה out". עכ"ל. ולא נותר לנו אלא להצטרף.

מסכות, הערות, פרסומות ועלוני שבת ומדפסים ודיגיטלים ניתן לשלוח למייל המדור maalel.kipa@gmail.com