התובעת הראשית בבית הדין הבינלאומי האג, פאטו בנסודה, מסרה כי לאחר בדיקה המקדמית שנפתחה בשנת 2015 בעניין פשעי מלחמה בגדה המערבית, מזרח ירושלים ורצועת עזה, היא סבורה שיש עילה לטענות לפשעים כאלו - ושפשעי מלחמה אכן התבצעו בשנה זו, אך לא ציינה מפורשות בידי מי.

התובעת בבית הדין הגדישה כי ביקשה מבית הדין הבינלאומי חוות דעת שתאשרר את סמכותה לפתוח בחקירה מלאה תוך 120 יום. בזמן זה לישראל תצטרך לנסות לטרפד את המהלך בסיועה של ארה"ב, אך דבריה של בנסודה , בכל אופן, רעה מבחינת ישראל.

אם תיפתח "חקירה בהיקף מלא", כלשון התובעת, היא עשויה להוביל למצב שבו ישראלים יסתכנו במעצר במידה יצאו מהארץ. תרחיש כזה מסוכן לישראל, ויהפוך אותה בפועל למדינה ביחסים בין - לאומיים לא בריאים. גורמים מדיניים בכירים ציינו כי החלטתה של בנסודה תשרת גם את תנועת ה-BDS, שמקדמת חרם על ישראל. לדברי אחד הגורמים מדובר ב"רוח גבית" לתנועה זו.

יש לציין, כי דבריה של בנסודה מגיעים כשעתיים בלבד לאחר שהיועמ"ש אביחי מנדלבליט פרסם הודעה משלו שלפיה, אין לבית הדין בהאג סמכות בעניין ישראל. "רק מדינות ריבוניות יכולות להקנות לבית הדין סמכות שיפוט פלילית. הרשות הפלסטינית, באופן מובהק, אינה עומדת בתנאים לקיומה של מדינה בהתאם למשפט הבינלאומי ולאמנת רומא", מסר מנדלבליט. מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, גינה את ההחלטה ומסר כי "אנחנו מתנגדים בתוקף לחקירה הבלתי מוצדקת, שמכוונת לישראל באופן בלתי הוגן. הדרך לשלום מתמשך היא דרך משא ומתן ישיר".