ישראל זעירא, יזם, מנכ"ל ובעלים של חברת "באמונה" חושב שפרויקט הדגל של שר האוצר, משה כחלון 'מחיר למשתכן' נכשל כישלון חרוץ והבריח משקיעים לחו"ל. הפתרון, לטענת זעירא טמון בכך שהמדינה תתנהל בשוק חופשי, תשחרר חסמים ותחזיר את המענקים לפריפריה. על הציבור הדתי לאומי והחרדי אומר זעירא כי הם היחידים שמוכנים להתרחק מבועת המרכז, גם אל מקומות רחוקים יותר - כמו חריש, בית שמש, כרמי גת  או ראש העין.

חברת “באמונה” שבראשה עומד זעירא פועלת משנת 1995 בהקמת שכונות למגזר הדתי לאומי, בכל רחבי הארץ. הפרויקטים של החברה ידועים במחיר האטרקטיבי, במפרט טכני גבוה, באיכות בניה גבוהה ובאמינות הקבלנים. בשנים האחרונות עוסקת חברת באמונה בארגון קבוצות רכישה, יזמות, שווק וקידום פרויקטים לציבור הדתי לאומי.

מה עושות הבחירות לשוק הנדלן?
הציבור מאבד אמון ביציבות השלטון  וזה גורם לעליית מחירים בנדלן. אנו רואים שחרף המכירות של המחיר למשתכן שמורידים ממוצעים ב20 אחוז השוק עולה עליה קבועה ומדאיגה. 

למה שוק עולה בתקופת בחירות? 
כשיש חוסר ודאות מי ירכיב ממשלה ומה תהיה מדיניותה, הדבר הבטוח הוא נכס שלאורך זמן עולה ויציב

יש לצעירים איפה לקנות דירה כיום?
"אנחנו כרגע עובדים על פרויקט הדגל שלנו בכרמי גת, בקבוצת רכישה של 364 יחידות לציבור הדתי לאומי. הפרויקט הזה נמצא במצב שהתקבלו לחלק מהמבנים היתרים ואנחנו בעיצומם של עבודות הפיתוח".
.
יש ביקוש?
"רוב הקבוצה מכורה. אך יש עדיין דירות למכירה".

מה אתה חושב על יוקר הדיור בישראל. יש פתרונות?
"ממשלת ישראל הביאה אז את פרויקט מחיר למשתכן - שזה פתרון גרוע".

ישראל זעיראצילום: עמיחי זעירא


למה גרוע?
"זה הגדיל את הביקוש בקרב הזוגות הצעירים, והקטין את ההיצע בצורה דרמטית. במקום לשחרר חסמים ולתת לשוק החופשי לעשות את שלו כמו בכל מדינה מתוקנת, הבירוקרטיה כעת יותר מסורבלת. לדוגמה בבית שמש לקח עד הגעתו של 'מחיר למשתכן' להוציא היתרים לבנייה משהו כמו שנה, והיום זה שנתיים".

המצב הוא שצעירי האוכלוסייה החרדית והציונות הדתית - היחידים שמוכנים להתרחק קצת לפריפריה

זעירא אומר כי כמות הבירוקרטיה שצריך לתאם בין משרד השיכון לעירייה גדלה פי שתיים מהתקופה של לפני מחיר למשתכן. עודף הפיקוח גורם להאטה בקצב הבניה. וכך נוצר מצב שמי שנרשם להגרלות לפני שנתיים וחצי ו"זכה" (זעירא מדגיש שמדובר במירכאות כשהוא מדבר על זכייה במחיר למשתכן) בדירה וקראים לו פעם ראשונה לבחור דירה, רק אחרי שנתיים וחצי אחרי הזכייה. "מבחינת כחלון זה הישג אדיר, כשבפועל הבן אדם יראה את הדירה רק חמש שנים מרגע הזכייה. המציאות הזאת יצרה מצב שהחבר'ה הצעירים של האוכלוסייה החרדית והדתיים לאומיים, הם היחידים שמוכנים להתרחק קצת לפריפריה כמו בחריש, בבית שמש, בכרמי גת בראש העין. הצעירים הללו צריכים להעניק צל"ש לשר האוצר משה כחלון".

הבניה החלהצילום: יחצ באמונה

למה מגיע לכחלון צל"ש מהציבור החרדי?
"כי כל זוג שמתחתן בציבור החרדי מתחיל את החיים שלו עם דירה. בעצם נוצר מצב, שכחלון לא באמת פתר את מחירי הדיור לציבור החילוני. החוסר בדירות בציבור החילוני לא קיים באמת. החוסר שבאמת קיים הוא באוכלוסייה החרדית. זאת מפני שכמות הדירות שנבנות במדינת ישראל היא מספיק גדולה כדי לפתור את הבעיה של גידול החיים הטבעי".

זעירא מסביר כי הפתרון ששר האוצר הציע נכשל בציבור הכללי והצליח בציבור החרדי והדתי לאומי, כי הם היחידים שמוכנים לצאת מבועת המרכז "לא קיים באמת חוסר בדירות בקרב הציבור החילוני. החוסר האמתי שקיים הוא בציבור החרדי".

הזוגות הצעירים החילוניים פחות בבעיה מהזוגות הצעירים החרדים? איך זה הגיוני?
"כמות הדירות שנבנית במדינת ישראל מספיק גדולה בשביל לפתור להם את הבעיה של גידול החיים הטבעי. יש מספיק דירות ריקות שעומדות להשכרה ומכירה. הבעיה היא לא מחסור בכמות הדירות, אלא שכולם רוצים לגור בתל אביב או בראשון לציון. הציבור החרדי והדתי מוכן להתפשר על מיקום".  זעירא טוען כי כחלון הבריח את כל המשקיעים לחוץ לארץ, וכך מי שקונה הם רק הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור. 
 
איך פותרים את המצב?
"להפוך את מחיר למשתכן למשהו שפתוח לכולם. ואז אין בירוקרטיה ואין סרבול ופיקוח קשה, אלא הפוך. גם אם יש כלל של למכור במחיר מסוים, זו לא בעיה - נמכור במחיר מסוים. באופן כזה היה נוצר מצב שהיה מלאי של דירות להשכרה, הרי גם כמות הדירות להשכרה הולכת ופוחתת. בעצם נוצר מצב שעודף הרצון לעזור יצר בעיה חריפה יותר".

מה לגבי יהודה ושומרון?
"ראש הממשלה , בנימין נתניהו צריך להפסיק לפחד ולשחרר 10 אלף יחידות דיור ברחבי יהודה ושומרון שיהיו זמינים לבנייה ממחר בבוקר".

כל הערים היום קרובות למרכז

אתה מדבר על כרמי גת וחריש - זה לא רחוק מידי?
"היום בעקבות כביש 6 ובעקבות כביש 431 ועוד מחלפים שנפתחו בצפון בדרום – הנגישות לפריפריה טובה מאי פעם. גם קריית גת נמצאת על כביש 6 ואפילו נצרת. כולן התקרבו למרכז הארץ בצורה דרמטית. אני מברך את שר התחבורה הקודם ישראל כץ, אני מקווה שהשר הנוכחי, בצלאל סמוטריץ' ימשיך את הדרך. זה שהמדינה מוציאה הרבה כסף על רכבות וכבישים, זה עוזר לפריפריה. בעידן שבו מאות אלפי אנשים עובדים מהבית עם מחשב, הפתרון האידיאלי הוא להתחיל לתכנן דירות גדולות שיש בהן כניסות נפרדות לחדר עבודה. זה יחסוך מליארדים של כסף על דלק וזמן נסיעות".

מנכ"ל באמונה מציע עוד פתרון והוא האפשרות לקבלת מענקים לפריפריה. "כשהקימו את חריש העניקו 100 אלף שקלים לכל זוג שעבר לעיר", מסביר זעירא. |ככה המדינה, בכסף קטן מורידה את הלחץ מתל אביב. אם היו נותנים היום תמריץ שיגרום לאנשים לגור באריאל, מעלה אדומים לדוגמה – זה היה משחרר את העומס האדיר על ערי המרכז או על ירושלים. זה היה יכול להוריד מחירים באופן דרמטי. תארו לכם שבירושלים היו 5000 משפחות שעוזבות למעלה אדומים או גוש עציון – זה היה מוריד את מחירי הדיור בירושלים. חשוב להדגיש שהתמריץ הוא למי שעובר לגור ולא רק למי שקונה ואז משכיר. החבר'ה הצעירים צריכים תמריץ. הזוגות הצעירים צריכים עידוד".