ידידי השר סמוטריץ', אתה הרי ידוע כאדם חריף במיוחד. על כן קשה מאוד לחשוד בך, שלא שמת לב לסתירות שיש בדבריך שבתוך איגרתך ובינם לבין דברים שאמרת בעבר.  אין זאת אלא, שסמכת על אורכה של האיגרת שיסיח את הדעת מכך.

אני מבין שהצלחתי בדבריי לגעת בנקודות רגישות, אם זה גרם להשקעה כה גדולה בכתיבה, בהדפסה ובהפצה. היות והדברים נכתבו גם כלפיי וכלפי מאמרי 'בצלאל, בוא לא נוותר על ערכי היסוד', אבקש להעמיד דברים על דיוקם, לכבודה של האמת ולכבודה של תנועת 'נעם' ורבניה.

  • אתה כותב כי אתה 'גאה על ההחלטה שקבלנו, שבזכותה, אחרי שהרפתקת 'יחד' התרסקה אל סלעי אחוז החסימה נשאר ייצוג לציבור התורני בכנסת ישראל'. אתה מודה 'לקב"ה על שתקננו בעצה טובה מלפניו לא להיות חלק ממהלך שהוריד לטמיון מאה עשרים וחמישה אלף קולות', וקובל על כך שמאשימים אותך 'בכך ש'יחד' לא עברה את אחוז החסימה'.
    אינך טורח להזכיר, שמי שהוביל את הרצון לחבור ל'יחד' בתוך מפלגתך, לא היה הרפתקן חסר אחריות, אלא השר אריאל (זה שכיום לא מסוגל להביע תמיכה ב'ימינה').
    אתה מייצר מצג שווא, כאילו חבירה שלכם ל'יחד' הייתה שותפות להורדת קולות לטמיון, בעוד שכל בר דעת מבין, שלו חבירה זו הייתה מתרחשת, הייתה בכנסת ה- 20 מפלגה שנאמנה לחלוטין לתורה ולארץ, ולא יצור כלאיים שמאגד תחתיו נאמני תורה יחד עם מקדמי ליברליות אקטיביסטיים, כפי שקרה בבית היהודי.

     
  • על פי דבריך, מניתי במאמרי 'שורה של מעט פעולות וקצת יותר מכך אמירות שגויות ומזיקות של נפתלי בתחומי דת ומדינה'.
    מה כלול באותן 'מעט פעולות וקצת יותר מכך אמירות שגויות ומזיקות'?

    - תמיכה בביטול הסטטוס קוו בענייני דת ומדינה במסגרת ברית האחים עם לפיד
    - חלוקת הכותל המערבי לרפורמים
    - הגדלת התקציבים לארגוני הלהט"ב ולארגונים הרפורמיים
    - תשבחות ל"רבנים" הקונסרבטיביים
    - איום על הרבנות הראשית שאם היא לא תתקן את מה שלדעתו צריך לתקן בענייני הגיור היא תפסיק להתקיים
    - אמירה על דרישת הרב שמואל אליהו לפטר את הרמטכ"ל שזו קריאה חצופה
    - נשיקה למגישת חדשות כי הוא "כבר לא במפלגה"
    - תמיכה וקידום של גיוס בנות דתיות (לדבריו, עלייה בגיוס בנות דתיות לתפקידי לחימה זו 'מגמה נפלאה')
    - תמיכה בבידור ובתחבורה ציבורית בשבת
    - תמיכה בהוצאת תודעה יהודית מהרבנות הצבאית
    - השקעה כספית של משרד החינוך בהכנסת 1,000 מורים ערביים לחינוך היהודי
    - אחריות לכך ששנת תשע"ח הייתה שנת השיא של פעילות ארגוני הלהט"ב במשרד החינוך (מגיל 3!!!).
    הדוגמאות הללו, שהינן רשימה חלקית, נחשבות בעיניך ל'מעט פעולות וקצת יותר מכך אמירות'?

     
  • אתה תוקף וכותב 'לא ניתן לקבל בשום אופן עין רעה וכפיות טובה שמוחקת את כל הטוב והופכת את הרע לחזות הכל. רוצים לבקר? רוצים לחלוק? בשמחה רבה. תכירו קודם גם בטוב'.
    האם כשתקפת זה לא מכבר בחריפות את ראש הממשלה או לחילופין את
    סתיו שפיר ('טיפשה, כלומניקית') עסקת בעין טובה? אתה כידוע, לוחם עם לשון חריפה. כנראה נעלמה ממני שיטתך להדגיש תמיד יחד עם ביקורתך את הצדדים החיוביים, שזו לדבריך, התורה שאתה מכיר.
    יתר על כן, כפי שהזכרתי במאמרי בקצירת האומר, כשראית לנכון, תקפת בעצמך את השר בנט (עוד כשהייתם יחד בבית היהודי) בחריפות גדולה מאין כמוה, וראוי להזכיר את הדברים:

    "... מבקש בנט לקעקע את הזהות הדתית של הציונות הדתית ולהציג אותה כמשהו שנע מהדתיות אל עבר המסורתיות "
    "בנט "מתאר" את ההתפרקות מהמחויבות ההלכתית בערגה ומציג אותה כמשהו אידיאלי שצריך להתגאות בו"
    לדבריו על השינויים באורטודוקסיה קראת - 'תיאור סמי-רפורמי'.
    "לא רק את הזהות הדתית של הציונות הדתית בנט מקעקע ... אלא גם את החזון שלה ואת שאיפתה לתיקון עולם במלכות שד-י"
    "החזון שבו מדינת ישראל היא 'מדינה מסורתית' שבה "הרוב יעשו קידוש, אבל ידליקו חשמל" הוא רחוק מאוד מלהיות חזונה של הציונות הדתית.
    "כשהבסיס הדתי-תורני-אידיאולוגי לוקה בחסר, גם ביחס לארץ ישראל זה כבר לא זה"
    "ארץ ישראל כערך, כמצוות השם, חזון ארץ ישראל השלמה – כל אלו נעלמו ואינם. ... הוא מאמץ למעשה, גם אם בדיעבד, את תוכניתו המדינית של רבין באוסלו ותומך בקיומה של אוטונומיה ערבית ביהודה ושומרון, "כולל דגל, סמל והמנון" ... זה ההבדל בין אידיאולוגיה שורשית שמתאזרת בסבלנות ומכירה במגבלות המציאות לבין פרגמטיזם ..."
    ובהמשך לאחר שנפרדו דרכיכם:
    "בנט ושקד לא למדו את הלקח. טעינו כנראה בסלחנות שגילינו ליצר ההרפתקנות המסוכן שלהם"
    "יש מי שנוהגים באחריות. יש מי שסובלים קשות מבעיית אמינות"
    עין טובה? דרכה של תורה? יש דברים שכנראה רק לך מותר.

     
  • על פי דבריך 'הבהרנו שהחיבור המחודש שלנו עם הימין החדש הוא בלוק טכני למטרת הבחירות'.
    בלוק טכני בלבד? כיצד הדברים מתיישבים עם דבריו של מספר 2 באיחוד הלאומי, חה"כ סופר, שבכ"ז בתמוז אמר בריאיון לרזי ברקאי, כי הוא מאמין שבהחלט אפשר להגיע למצב של עבודה כסיעה אחת במהלך הכנסת הבאה?
    איך זה מסתדר עם דבריה של שקד בערוץ הבית של 'ימינה' בד' באב
    'אנחנו ננהל את המו"מ הקואליציוני ביחד ואחר כך נחליט'?

     
  • אתה קובע, כי כשכתבתי שיהיה לכם הסכם קואליציוני אחד, שלא תהיה בו התייחסות לסוגיות של דת ומדינה, אני פשוט אומר לא אמת, וההסכמים יהיו נפרדים.
    אלא שבהסכם בין המפלגות נאמר: 'הסיעה תנהל את המו"מ הקואליציוני מול ראש הממשלה נתניהו במשותף במטרה להביא הקמת ממשלת ימין בראשותו'. ההסכמים יהיו נפרדים? אולי בע"פ כך סיכמתם.
    וראוי לשאול על כך – מה הכוונה בדברים 'נשתף פעולה במו"מ הקואליציוני כדי להשתמש אחד בכח של השני לקידום מטרותיו החיוביות אבל יהיו לנו שני הסכמים קואליציוניים נפרדים'?
    איך זה יתבצע? יבואו נציגי שתי המפלגות לראש הממשלה ויאמרו לו – אנחנו מייצגים כח של 6/7/8/9 מנדטים. טוב, הוא יגיד להם, ומה אתם דורשים? ואז חלק מהנציגים ידרשו גיור וכשרות ממלכתיים תחת הרבנות הראשית וחלק ידרשו דווקא את הפרטת הגיור והכשרות? חלק ידרשו את ביטול חלוקת הכותל, וחלק ידרשו להמשיך בקידום המתווה? זה הרעיון?

     
  • ואז אתה מעביר הילוך, ומאשים אותי כי ' "עבירה גוררת עבירה". אחרי השקרים, הלשון הרע והכפירה בטוב שמאמרו של פורת מלא בהם, מגיע ביזוי סיטונאי של תלמידי חכמים'.
    ומהו הביזוי? היות וישנם רבנים רבים שתומכים ב'ימינה', ממילא, כל ביקורת על 'ימינה' הופכת להיות ביקורת על אותם רבנים, וזהו ביזוי. ו'אין לך ביזוי תורה ותלמידי חכמים גדול מזה'.
    האם ההיגיון הזה עובד גם כשאתה משתלח כחבריך (שקד – 'קמפיין שיטנה שקרי ומלוכלך'. בנט – 'קמפיין מחליא') ב'נעם'? הרי יש גם רבנים גדולים שתומכים בהם, לא? למה שם זה לא נחשב לביזוי? על זה יש לך תירוץ נפלא – אתה 'משוכנע שתלמידי החכמים הגדולים שעומדים מאחוריהם לא מודעים למקומות הרעים שאליהם עסקניה לקחו את הקמפיין הזה'. כלומר, מדובר בחבורת רבנים תמימים שעובדים עליהם.
    ומה היה קורה אם את הטענה הזו היה מישהו אומר כלפי רבני 'ימינה'? זה כבר ביזוי ת"ח.
    אתה הבנת את זה, ברוך?

     
  • אתה קובע כי 'למעט רוב רבני הר המור שתומכים בנעם, הרב דוד חי הכהן שתומך באגודת ישראל והרב דב ליאור שתומך בעוצמה יהודית - כל יתר מאות ואלפי הרבנים והמחנכים תומכים ב'ימינה'.
    כלומר, כדי לייצר מצג שווא של מיעוט קטן (רבני הר המור ועוד שני רבנים) לעומת אלפים, אתה מגייס את כל מי שסיים מבחני רבנות ואת כל מי שעוסק בחינוך.
    מה עם אלפי בוגרי הר המור, מצפה רמון ועטרת ירושלים שעוסקים בחינוך וברבנות? לא משמעותי.
    מה עם הרבנים המשמעותיים שבחרו הפעם לא לתמוך במפלגת בנט? אפשר להתעלם.

     
  • ואתה מוסיף: 'כל הקמפיין שלהם בשבועות האחרונים נשען על הכפשות וזריקת בוץ מכוערת. כבר שבועיים שהם לא אומרים מילה חיובית על הערכים אותם הם רוצים לקדם'.
    אין הגדרה אחרת לדבריך הללו אלא - אסופת שקרים.
    אולי מפאת עיסוקיך הרבים והחשובים (בלי ציניות) אתה לא מספיק לעקוב אחרי הקמפיין של 'נעם', אך מי שכן עושה זאת, ראה גם ראה את הסרטונים החיוביים שמתחו את הקו בין המפד"ל של פעם, זו שהמשיכה את דרכם של הרב ריינס, הרב בר-אילן והרב מיימון, זו שפרשה מממשלת רבין על רקע של חילול שבת, זו שלא התביישה להיות שומרת יהדותה של המדינה, לבין מפלגת 'נעם'.
    אבל בהחלט כן. 'נעם' עסקה ועוסקת גם בביקורת חריפה (ולא ב'זריקת בוץ מכוערת' כפי שאתה מגדיר), וזאת משתי סיבות עיקריות:
    1.
    לא צריך לספר לך, שבפוליטיקה, כשאתה נאבק על קולות המצביעים, אתה צריך לגרום להם להבין, שההצבעה שהם התכוונו להצביע היא בעייתית. זה הרי מה שאתם עושים בכל התקופה האחרונה מול תומכי 'נעם' ו'עצמה'.
    2. גם בלי קשר ל'נעם', יש צורך, גם אם הוא לא נעים, לחשוף לציבור את האמת, והאמת היא שבנט (ושקד כשותפתו) קידם ותמך בהרבה דברים מאוד בעייתיים שהזיקו למגזר ולעם ישראל, והציבור צריך לדעת למה הוא מצביע. יכולנו כמובן לדבר רק על דברים נחמדים, ואז אולי כולם היו מוחאים לנו כפיים, אבל כדי לתקן במציאות צריך, ואפילו חובה, גם למחות על דברים שליליים, ובמיוחד מי שסובר שמדובר באסון.

     
  • אתה כותב כי אני מאשים אותך בכך שרק ארץ ישראל וההתיישבות חשובים לך.
    זהו כמובן, שקר גס. מעולם לא אמרתי ולא חשבתי דבר שכזה. מה שכיוונתי אליו הוא, שאתה בחרת לשים את נושא ההתיישבות והמאבק על מערכת המשפט בראש סדר העדיפויות. זכותך המלאה כמובן. מותר גם לחשוב אחרת. אתה בעצמך אמרת זה לא מכבר בריאיון ביחס לנושאים ש'נעם' עוסקת בהם, כי אתה לא 'חרד', ואינך חושב שאנחנו בסכנה קיומית רוחנית. זכותך כמובן, אבל מותר וחובה למי שרואה את הדברים אחרת, להיאבק על מה שחשוב בעיניו.

     
  • עוד ציטוט: 'החלופה ל"ממשלת הימין" שהם כל כך בזים לה (עוד אחת מההכפשות), ושעל הקמתה לקחנו אחריות, היא ממשלה של יאיר לפיד ואיווט ליברמן'.
    זו כמובן דמגוגיה, מכיוון שבשום תסריט הגיוני לא נראה שיכולה לקום ממשלת שמאל, אלא רק ממשלת אחדות, שכרגע נראית כתרחיש היותר ריאלי לצערנו.
    לדבריך 'ימין מול שמאל במדינת ישראל זה שמרנות מול מתירנות'.

    ואני שואל איזו שמרנות? זו של השר אוחנה שרץ לשנות את חוק האימוץ ושמינה מנכ"לית למשרדו מהקהילה הגאה? זו של חה"כ השכל שרוצה לאפשר פונדקאות ללהט"בים? או זו של השר בנט, שהדגיש בבחירות האחרונות שוב ושוב את חיבורו הכל כך טבעי לארגונים הכי ליברליים של הציונות הדתית?

     
  • אתה כותב, כי אנחנו מתעלמים לחלוטין מאין ספור מעשים ומאבקים שניהלתם בשנים האחרונות בשמירה על הזהות היהודית של מדינת ישראל, ואתה מדגיש כי ברבים מן המאבקים טרם הצלחתם, בין היתר בגלל אובדן הקולות של 'יחד' שהביאה אתכם עם פחות כח לכנסת העשרים.
    מדהים. אם 'יחד' לא היו רצים ולבנט היה יותר כח, הייתה יותר יכולת להצליח במאבקים שאתה נאבק עליהם לחיזוק הזהות היהודית כנגד עמדותיו של בנט?
    צר לי שאיני מצליח לעקוב אחרי הלוגיקה הזאת.

     
  • ומכאן לטענה היותר הזויה, שלולא הייתה מטופשת או מרושעת, יכלה להיות אפילו מצחיקה: אתה כותב כי על פי העין הרעה שמאפיינת אותנו, 'נראה שזה המבט שלהם על כל מדינת ישראל ותהליכי התחיה הלאומית שלנו'.
    כלומר, בית המדרש, שמבטא יותר מכל בית מדרש אחר את הנאמנות הממלכתית הבלתי משתנה למדינת ישראל, עד שמקובל לצחוק על עודף הממלכתיות שלו, בית המדרש שמעולם לא עלתה אצלו ההווא אמינא לשנות את התפילה לשלום המדינה, בית המדרש שבחיים לא ייתן לפגוע בצה"ל, הוא בית המדרש בעל העין הרעה כלפי מדינת ישראל.

     
  • כפי שכתבתי במאמר, היכן נמצא שורש ההבדל בין התפיסות? אתה כותב ביחס לסוגיה התרבותית-רוחנית שב'נעם' עוסקים בעיקר בה: 'יש אכן חולשות רוחניות ומאבק תרבותי במדינת ישראל. זה לא חדש. זה היה כאן מאז ומעולם, בתקופות מסוימות אף בעוצמות גדולות יותר. המאבק הזה פושט ולובש אומנם צורה מעת לעת, משנה גבולות גזרה ומישורים, אבל הוא תמיד היה כאן חי ובועט'.
    כלומר, אין כל חדש. לא קרה דבר מיוחד בשנים האחרונות, וממילא אין סיבה לזעקה ש'נעם' מרימה.
    יש הרבה מה להאריך כדי להראות עד כמה זו ראיה מוטעית, ובשנים האחרונות אכן מתרחש סוג של פיגוע תרבותי במדינת ישראל (הדברים מפורטים באתר של 'נעם' ובמקומות נוספים), אבל אחת הדרכים היותר מתאימות לראות זאת, זה לקרוא את ספרו החדש של הרב חיים נבון, שלפי מה שפורסם, מתאר בצורה מחלחלת את הכיוון שאליו מדינת ישראל צועדת כיום.

     
  • כפיות הטובה של 'נעם' כלפי ריבונו של עולם ניכרת בין השאר לדבריך בכך, שלעומת טענותינו, בפועל 'על כל הרצאה שנותן בצה"ל ארגון של הקרן החדשה יש מאה הרצאות וסיורים בעיר דוד'.
    אינני יודע מניין המספרים הללו, אבל האם לא היית כאן בסביבה בשנים האחרונות, כשסגן הרמטכ"ל לשעבר אמר, שאין לו בעיה לומר לאמא, שבנה נפל כיון שלא רצו לסכן את אזרחי האויב? האם אינך מכיר את דבריו של רמטכ"ל לשעבר, שסיפר כי כך הוא נהג עם חיילי גולני? האם אתה לא מכיר את כל הנתונים על פגיעה בכשירות המבצעית בגלל עירוב הבנות ביחידות קרביות (עיין ערך העתירה שהוגשה זה עתה המבקשת לכפות על צה"ל הכנסת לוחמות לשריון)? ועוד ועוד.

     
  • אתה שואל 'לאן נעלמה קריאתו של הרב זצ"ל על הצדיקים הטהורים שאינם קובלים אלא מוסיפים?'
    ואני שואל: האם בישיבת קדומים לא למדת שאת דרכו של הרב קוק לומדים לא רק מתוך פסקאות מאורות הקודש אלא גם מאגרותיו ומאורחות חייו? האם לא שמעת על מאבקיו הבלתי מתפשרים של הראי"ה בענייני הדת? האם אינך מכיר את הביטויים החריפים שהשתמש בהם הראי"ה, כפי שמופיע באגרות ובספרים כמו 'להכות שורש', ביטויים שאף אחד לא מעז להשתמש בהם כיום?

     
  • את דבריך אתה מסכם בהסברה מקיפה על הדרך לחבר בין תורת בית המדרש האידילית לבין חיי המעשה המורכבים, תוך שאתה רומז בצורה מפורשת על כך, שאנשי 'נעם' הינם מנותקים מהמציאות על מגבלותיה, ועסוקים ב'חלומות ומקסמי שווא אידיאליים אך חסרי כל קשר למציאות וליכולת הגשמתם במסגרת אילוציה' (הכפשה וביזוי כבר אמרנו?).
    זאת בניגוד אליך ואל חבריך, ש'נדרשים לפשרות, הסכמות ושיתופי פעולה, כדי לקדם עקב בצד אגודל את הערכים והדגלים שלנו'.

    לפשרות, הסכמות ושיתופי פעולה בהחלט יש מקום. רק מעניין אם פשרות ושיתופי פעולה שכאלה בריצה משותפת היו יכולים להיעשות גם עם מי שתומך בהקמת מדינת טרור בקרבנו, או שמא את הפשרות אפשר לעשות רק על ענייני הרוח של עם ישראל?

לסיכום, גם לסיעה תורנית שבתוך מפלגה ימנית ראוי לדבוק באמת וביושר, וליישם את מה שהיא תובעת מאחרים.

 

באהבה (באמת)
אבנר פורת