הורים לילדים צריכים להתמודד עם ההוצאות של תקופת החגים כמעט רגע אחרי שנגמר החופש הגדול. הבעיה היא שלא כולם נערכים לתקופת החגים בצורה נכונה, בין היתר בגלל עומס בחיים האישיים ובעבודה או פשוט מטעמי חוסר ניסיון. במקרים כאלה, חודשי אלול עלולים להיות יקרים מכפי שנהוג לחשוב ואף לגרום לחריגה מתוך מסגרת התקציב של המשפחה.

ההוצאות העיקריות בתקופת החגים הן על הפעילויות על המשפחה ועל מתנות לערבי ראש השנה או סוכות. בין לבין, יש לקחת בחשבון את אובדן ימי העבודה ואת הפגיעה בכושר ההשתכרות ולהיערך גם לזה.

איפה יש מבצעים ואיך בוחרים פעילויות?

החדשות הטובות הן שניתן לחסוך כסף בחגים בלי להתפשר על פעילויות עם הילדים. קודם כל, מה שצריך לעשות הוא לתכנן את ההוצאות ולהחליט אם מרכזים משאבים בטיולים בארץ או בחו"ל. במידה ובוחרים לטייל בארץ, אפשר ליהנות ממגוון מבצעים בחנויות נוחות ולקנות את מוצרי החובה בדרך אל היעד. לחילופין, בחופשה בחו"ל החיסכון טמון בבחירת הטיסה, היעד והמלון.

בנוסף, כדאי להתאים את האטרקציות ואת הפעילויות לגיל של הילדים על מנת למנוע מצב של הוצאות מיותרות. אם הילדים לא מתחברים לאטרקציה, ההורים לא יקבלו את הכסף בחזרה ואף אחד לא ייהנה. לעומת זאת, פעילויות שמתאימות לגיל של הילדים ולתחומי העניין שלהם עשויות להיות שוות השקעה של כמה שקלים יותר על כל כרטיס.

לא לשכוח להמשיך לחסוך

חיסכון הוא עניין של החלטה ושל הקצאת משאבים מסודרת. גם בתקופת החגים ההורים צריכים לנהל סוג של מעקב אחר ההכנסות וההוצאות, לבדוק האם קיימים פערים ולנצל עודפים לטובת מסלולי חיסכון ייעודיים. את מסלולי החיסכון כדאי גם להתאים לסגנון החיים של המשפחה ורצוי לשמור על גמישות בכל מה שנוגע לזמני הפקדה או משיכה.

מלבד האמור לעיל, כדאי לנסות לנצל כל חיסרון ליתרון ולקבל עזרה מחברים וקרובי משפחה שמוצאים את עצמם מתמודדים עם בעיות דומות. אם למשל יש סבא וסבתא שפנויים לשמור על הילדים, אפשר להעביר אותם אליהם לכמה ימים בשבוע ולהקדיש אותם לעבודה. במקביל, ניתן לחלק תחומי אחריות בין קבוצות הורים ולדאוג לכך שבכל יום הורה אחר ייקח את הילדים לפעילות.

בסופו של דבר, ההוצאות הקטנות במהלך תקופת החגים הן אלו שמצטברות למאסה קריטית עבור הורים לילדים. אם רוצים לחסוך אותן, כדאי לתכנן היטב כל הוצאה ולשמור על מעקב אחר חשבון הבנק. הדרך לעקוב היא באמצעות דפי הדיווח החודשיים שנשלחים מהבנק, בעזרת תלושי המשכורת ובאמצעות התדפיסים של חברות הביטוח או האשראי.