השערה אד הוק, Ad Hoc Hypothesis, היא הנחה חדשה שממציאים ללא הוכחות ,כדי לתרץ תאוריה הנכשלת במבחן המציאות.  הרי כדי להוכיח שתאוריה נכונה נעזרים בהדירות, חזרת הניסוי על עצמו.  עיקרון ההפרכה Refutability של קרל פופר Karl Popper קובע שיש ערך לתאוריה רק אם יש אפשרות לבצע ניסוי שמכריע אם היא נכונה או לא.  לכן, אם הניסוי אינו עולה יפה, וכדי להציל את התאוריה מוסיפים כל פעם השערה חדשה, אין שום אפשרות להוכיח את נכונותה.

אמנם השערת אד הוק אינה בהכרח מוטעית.  יתכן שהיא  תיקון אמיתי לתאוריה.  אבל ריבוי השערות אד הוק מאוד מערער את אמיתותה ומביא לדחייתה.

הטוענים בעד כוחות על טבעיים ופסידו-מדע מרבים בהשערות אד הוק כדי לתרץ את כשלונותיהם מול מחקרים.  דוגמה: פסיכוקינזיה שהיא הזזת עצמים בעזרת כח המחשבה בלי מגע יד.  כאשר הניסוי כושל, הם ממציאים גורם חדש: המחשבות העויינות של החוקרים הכשילו את הניסוי, בגלל שהן גורמות תהודות שליליות באוויר.

אסטרולוגים טוענים שיש לכוכבים השפעה.  אך כאשר הניבוי מתבדה, הם מתרצים שיש עוד השפעות בלתי נודעות שחוסמות את השפעת הכוכבים.

הטוענים שיכולים לנבא מינם של ילדים שיוולדו, אז מול כשלון, הם מתרצים שלילד הזה יש זהות מינית כפולה לא ברורה.

ויש שההשערה אד הוק מיותרת.  לאדם יש כאב ראש, הוא חזר פעמים רבות על מנטרה, שהיא סיסמה סודית, וכאב הראש נעלם.  אך אין הוכחה שזו הסיבה כי פעמים רבות כאבי ראש נעלמים מעצמם.

הכלל של תער אוקהם Occam's Razor, הוא שיש ליתן לתופעות את ההסבר הפשוט ביותר והסביר ביותר, כגון ללא כוחות על טבעיים למיניהם.