ראש הכולל של ישיבת 'תורת החיים' ביד בנימין, שבראשה עומד הרב שמואל טל פוטר מתפקידו לאחר שהעיד על תפקודו של הרב טל. זאת בעקבות המכתב שהוציא לפני כשבועיים, רב העיר צפת, הרב שמואל אליהו לראשי ישיבות בנוגע להתנהלות הבעייתית לכאורה, של הרב שמואל טל, אל מול נשים נשואות וצעירות. גורם רבני אמר הערב לכיפה כי הוא חושש שצעד זה ימנע מעדים נוספים להעיד כנגד הרב טל בבית הדין

ראש הכולל הופיע בשבוע שעבר בבית הדין המיוחד והעיד על תפקודו הלקוי של הרב שמואל טל, כפי שהוא רואה אותו כראש הכולל ואת השפעתו הרעה, לטענתו על חינוך האברכים. לאחר שנודע הדבר בישיבה, ההנהלה החליטה לסיים את תפקידו של הרב, ופיטוריו ייכנסו לתוקפם בתחילת השנה הבאה. אתמול (ב') הסביר הרב כהן באחד משעוריו לתלמידיו מדוע פוטר, ובעקבות אותה שיחה עם התלמידים הבהירו שליחיו של הרב שמואל טל לראש הכולל, שהוא אינו יכול להעביר ביקורת כזו על הרב, ובו בזמן ללמד ב'תורת החיים'.

הפיטורין מתרחשים כמה חודשים אחרי שראש הישיבה אמר לראש הכולל שהוא מאוד מרוצה מעבודתו. לשאלת הרב, הודה ראש הישיבה בכנות, כי הסיבה העיקרית לפיטוריו היא העובדה שהוא העיד כנגד הרב טל ולא נובעת מסיבה אחרת. גורם רבני אמר לכיפה כי הפיטורים הן צעד מאיים נגד עדים נוספים שאמורים לבוא לבית הדין, בעיקר כי מרביתם הם מקבלי משכורת מהישיבה ופחד מפיטורים בעקבות העדות עלול למנוע מהם לומר אמת לבית הדין או בכלל להגיע לעדות.

כזכור, הרקע לדברים מתרחשים בעקבות המכתב שהרב שמואל אליהו הוציא לראשי ישיבות בנוגע להתנהלות הבעייתית של הרב שמואל טל, ראש ישיבת תורת החיים. ההתנהלות, על פי מכתבו של הרב אליהו היא אל מול נשים נשואות וצעירות, אותן הוא שידל לכאורה, לעשות מעשים בטענה ש'רוח הקודש' דיברה אליו.

הרב שמואל טלצילום: ישיבת תורת החיים

ראש הכולל טוען כי הבין שההגנה על הרב טל מקלקלת את המושגים של האברכים וכי אסור להבין שמה שהרב טל עשה לכאורה - מותר. על כן הוא הלך להעיד בבית הדין נגדו. בנוסף, הרב אמר לכל האברכים, כי הוא בכל מקרה לא ימשיך ללמד בכולל שמלמד תחת איש כמו הרב טל.

בעקבות המקרה, רב העיר צפת, הרב שמואל אליהו דורש מבית הדין לבטל את פיטוריו של ראש הכולל. "העובדה שעדים מפוטרים מעבודתם בישיבת תורת החיים היא בלתי נסבלת", כתב הרב אליהו והוסיף "היא משדרת לכל אנשי הקהילה שאסור לבא לבית הדין להעיד. זו התנהלות שעלולה להקשות על בית הדין לעמוד על חקר האמת. מי יודע כמה עדים מפחדים לבא ביודעים את סגנון ההתנהלות של הרב טל. ההתנהלות הזו מנוגדת לסיכום שהיה לי עם הרה"ג אשר וייס שליט"א שלא ירדפו את אנשי הקהילה שחושבים אחרת מהרב טל". 

הרב אליהו טוען כי הרב שמואל טל הוא "גברא אלימי" וכי הוא מהלך אימים כלפי כל מי שחושב אחרת ממנו. הרב אליהו ביקש מבית הדין להורות באופן דחוף לרב שמואל טל לבטל את הפיטורין של ראש הכולל. "יש להפסיק לאיים ולנהוג באלימות כזו או אחרת כלפי כל מי שחושב כי הרב טל צריך לעזוב את ראשות הישיבה בגלל מעשיו", כתב הרב אליהו.

ממוסדות תורת החיים נמסר: "הרב הבין כי ישנו קושי שימשיך לחנך את התלמידים ומנגד לדבר סרה על הרב טל, שייסד את המוסדות ועל כן הוא בחר, מיוזמתו, שלא להמשיך ללמד בשנה הבאה ואנו מצרים על כך ומאחלים לו דרך צלחה. לצערנו, אנו נתקלים בעוד אגדה אורבנית שמטרתה להפעיל לחץ על בית הדין שאמור לפסוק בעניין. צר לנו שיש כאלה המנסים לחרחר מלחמות ועסוקים ברכילויות שכן הרב ממשיך ללמד והציבור מוזמן להגיע לשיעוריו המתקיימים בשעות הבוקר ולשמוע את דבריו".

עוד הוסיפו: "כפי שאמרנו עד כה וכפי שגם הורו הרבנים, הרב נבנצאל, הרב ליאור, הרב מאזוז הרב ברדה והרב צוריאל  אנו נמתין להחלטת בית הדין ולא ניגרר למלחמות ורכילויות ואנו קוראים לשאר הגורמים לגלות איפוק ולהמתין להחלטת בית הדין המיוחד".