בעיריית תל אביב-יפו החליטו לעודד "חשיבה ביקורתית" ו"ציונות מודרנית" ולהחליף את הספרים המחולקים מטעמה לילדי העיר. כיום, מקבלים ילדי העיר ספרים מהעירייה בארבע הזדמנויות שונות: לאחר הלידה, בכיתה א', בכיתה ו' ובסיום הלימודים בכיתה י"ב. 

תלמידי י"ב לדוגמה, קיבלו עד היום את ספרו של בנימין זאב הרצל, 'אלטנוילנד'. מעתה, התלמידים יקבלו את הספרון של הסופר עמוס עוז, "שלום לקנאים" - ספרון קצר המאגד שלושה טקסטים מרכזיים. "אלטנוילד" חולק לתלמידי י"ב בעיר בעשרים השנים האחרונות. לבקשת אחד ממנהלי בתי הספר בעיר, תורגם הספר של עוז לערבית והוא יחולק גם לתלמידים הערבים בעיר. כך פוסם היום ב-Ynet.

תפיסותיו של הסופר עמוס עוז ידועות לכל. עוז כתב בספרו, גם על רעיון שתי המדינות לשני עמים: "אם לא תהיינה כאן שתי מדינות, ומהר, תהיה פה מדינה אחת. אם תהיה פה מדינה אחת, היא תהיה מדינה ערבית מן הים עד הירדן. אפשר וגם ראוי ליהודים ולערבים לחיות ביחד, אבל בשום אופן לא מקובל עלי לחיות כמיעוט יהודי תחת שלטון, מפני שכמעט כל השלטונות הערביים ברחבי המזרח התיכון מדכאים ומשפילים מיעוטים. ובעיקר, מפני שאני עומד על זכות היהודים הישראלים, כמו כל עם, להיות רוב ולא מיעוט, ולו גם על פני פיסת ארץ קטנה מאוד".

סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית, יעקב חגואל, מסר בתגובה: "מי שכונתה העיר העברית הראשונה מנסה לטשטש את הכינוי הייחודי לה, לשבש ולשנות את ההיסטוריה".

בנוסף, על רקע הניסיונות האחרונים לקדם חקיקה שתגביל את סמכויות בית המשפט העליון, תחליף העירייה גם את ספר השירים שחולק לתלמידי כיתות א' ב-14 השנים האחרונות בעיר, ובו שירים כ"אלף בית" של נעמי שמר בספר הילדים "מתי נדע אם מיכל נבחרה?" של הסופרת הילה טוב.

הספר נכתב על מנת להסביר לתלמידים מהי דמוקרטיה, למה היא חשובה ומקדם גם שוויון מגדרי בין גברים ונשים בכל הנוגע למידת השתתפותם בתהליך הדמוקרטי. בנוסף, בשנים האחרונות החלה העירייה לחלק בכיתות ו' את הברית החדשה לתלמידים הנוצרים ואת הקוראן לתלמידים המוסלמים בכיתות ו', שכן עד אז חולקו בעיר אך ורק ספרי התנ"ך.

החליף את הרצל | הסופר עמוס עוז ז"לצילום: פלאש 90

"ישראל עדיין ניצבת בפני בעיות גורליות, ביטחוניות וחברתיות המצריכות תיקון", כתב ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי לתלמידי י"ב בעיר, בטקסט שצורף לספרו של עוז. "תהיינה עמדותיכם אשר תהיינה, ספרון קטן זה, טקסט קצר וחכם מאין כמותו – יצייד אתכם בכלים לחשיבה ולביצוע הכרעות חשובות במשימתכם החשובה ובכלל".

סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית, יעקב חגואל, מסר בתגובה: "מי שכונתה העיר העברית הראשונה מנסה לטשטש את הכינוי הייחודי לה, לשבש ולשנות את ההיסטוריה. לא רק שהיא פוגעת בערכי הציונות של ילדי ישראל, אלא שהיא פוגעת במורשתו של הרצל, חוזה מדינת היהודים שבזכותו אנו יושבים כאן היום וחיים במדינת היהודים. עם הכבוד הרב שאני רוחש לעמוס עוז, הטקסטים שלו אינם יכולים להוות תחליף לאלה של בנימין זאב הרצל. אני קורא למר חולדאי לחזור בו מכוונתו ולעצור את כדור השלג שעשוי לגרום נזק נרחב לתלמידי עירו".