לצד הקטיף, יש אירועים כמו הטבלת הדובדבנים בשוקולד חם, צילום מגנטים, מתנפחים ואומגה לילדים. רוב הפסטיבלים נמשכים גם בשבוע שאחרי החג. בחבל יתיר למשל, זה מתחיל ביום שישי 31.5 ונמשך עד ה-7.6 בשעות 9:00-15:00. עוד פסטיבלים הקשורים לחג הביכורים זוכים לשמות כמו חלב ודבש, ומעלים על נס את הישגי החקלאות המקומית ועל כך בהמשך. 

פסטיבל "דובדבן ביער", יתחיל כאמור ביום שישי השבוע במטע מעון ליד יער יתיר. השנה הוסיפו לו פעילויות חדשות כמו מסלול אופניים, הכנת שייק פירות, דוכני מזון ומכירת תוצרת מקומית. הקטיף העצמי עולה 35 שקלים מגיל 3.

אבל דובדבנים לא ממצים את הקסם של אזור ספר המדבר. יש למשל מאגר מים גדול בתוך יער יתיר, משם ניתן לצאת על אופניים חשמליים ששוכרים במקום לעבר מצפור קריות המשקיף על בקעת ערד והרי מואב. יש בורות מים שהתמלאו הודות לגשמים: בור קרש, ביר א-שרקי והחשם אל כרם. תארו לכם טבילה במים הצוננים האלה בלב המדבר הצחיח.

מאגר מים יתירצילום: אורנה בן חיים

 

אכלתי, ואני ממליצה, על ארוחת צהריים חלבית כשרה ב"קפה רונאל" תוך כדי האזנה לסיפור חייה של בעלת המקום גיורת מדרום אפריקה. וכאשר תגיעו לסוסיא הקדומה, עיירה יהודית מלפני 1500 שנה שנשמרו בה בית כנסת עם רצפת פסיפס שלמה ומדהימה, מקוואות, מערות מסתור ובאר מים (מותר לשתות ממנה ולהרגיש לרגע כמו רועים מתקופת התנ"ך), אל תוותרו על החיזיון האורקולי במערה, ועל מערת היוצר המדגים איך הכינו פעם כלי חרס על האובניים. כדי להגיע לכל האטרקציות האלה חפשו את אתר תיירות חבל יתיר.

גם בקיבוץ רמת רחל הצמוד לירושלים, מתקיים השבוע בשעות אחרי הצהריים (15:00-18:00) קטיף עצמי של דובדבנים (29-30 במאי ו-3 ביוני). מדובר בדובדבנים אורגנים מאחד המטעים הגדולים בארץ שגדלים בו 17 זני דובדבנים שונים. 30 שקלים מגיל שנתיים, ואכילה ללא הגבלה. חייבים להירשם מראש באתר הקיבוץ. ניתן גם לקחת הביתה דובדבנים שקוטפים ב-25 שקלים לקילוגרם.

באותה הזדמנות מומלץ לקחת את הילדים לפינת החי של רמת רחל, לבריכה עם מגלשת המים הארוכה בארץ, או להזמין טיולים יומיים להרודיון, ים המלח ואתרים אחרים במדבר יהודה. 

מושב מעוןצילום: אוסנת לדרר

 

הגולן שלנו גם הוא עתיר בוסתני דובדבנים, ובמהלך חודש יוני, מקיים את פסטיבל הדובדבן עם קטיף עצמי בבוסתני בראשית, אודם, אל רום, הבוסתן של מוטי ומשק לוי. ביום שישי השבוע, 31.5 יתקיים במשק לוי ביישוב שעל יריד אמנים, ביום שישי 14.6 חגיגת הדובדבן תתקיים בעין זיוון, ביום שישי 21.6 הקטיף העצמי וסיורי המשפחות עוברים לאל רום ולפרטים נוספים כדאי להתעדכן באתר תיירות הגולן. מחירי הכניסה בגולן נעים בין 20 ל-35 שקלים ביישובים השונים, ובכל מקום יש אטרקציות נוספות לילדים ומבוגרים, כגון טעימת ליקרים מקומיים, רכיבת סוסים ועוד. 

במקביל לפסטיבל הדובדבן מתקיים בגולן גם פסטיבל ביכורים במקביל.  בעין פיק למשל יש יום חמישי השבוע בשעות הערב (20:00-23:00) ארוע של מחול, מוסיקה, גבינות ויין ב-50 שקלים לאדם, וביקב רמת הגולן ברביעי 5.6 בשעה 19:30 יתקיימו סדנאות של שזירת פרחים ועיצוב תכשיטים, כיבוד של יין וגבינות ועוד. 20 שקלים מחיר כניסה. בסטודיו מנדרינה במושב נטור תתקיים בחמישי ושישי 6-7 ביוני, פגישה עם על אמן ניפוח ופיסול בזכוכית וסדנה המתאימה מגיל 10.

במרום גולן יש "מרחב בריחה" בלוע הר הגעש הכבוי בנטל, ביער אודם יש טיולי עששיות וההמלצה האישית שלי היא המופע האורקולי באזור התעשייה קצרין המוקרן על מסך של 180 מעלות המתאר את תולדות הקרבות וההתיישבות בגולן. בימי שישי הוא מוקרן כל שעה עגולה החל מ-9:00 עד 16:00. המחיר 26 שקלים למבוגר ו-21 לילד.

ביכורים בגולןצילום: אור רוטר

 

אחרונים חביבים הם הסיורים המודרכים לפסגת החרמון בימים שישי 7.6 ושני איסרו חג, 10.6 שהם ללא תשלום, אבל העלייה ברכבל עולה 49 שקלים לאדם.

פסטיבל חלב ודבש בעמק יזרעאל הוא אירוע בעל ותק של 19 שנים, וביום חמישי השבוע, 30.5 ימתינו שם לבאים מופעים של זמרים ותיקים כמו גידי גוב, נורית גלרון, יוני רכטר, אלון אולארצ'יק ואחרים. מקומות מומלצים לביקור הם המוזיאון הארכיאולוגי בעין דור, בו רואים בין היתר איך הכינו לחם בימי קדם, כולל דיש בגורן וטחינה באבני ריחיים, מרכז המבקרים לבידו בנהלל, המקיים סדנה להכרת צמחי מרפא והתנסות ברוקחות טבעית, ב-65 שקלים לאדם, כולל המוצר שנרקח ולוקחים הביתה, סיור בעקבות אנשי בראשית אלכסנדר וציפורה זייד.

סיורים בחרמוןצילום: עדן לרר

 

ביום שישי ה-7.6, איסוף עצמי של ירקות בבית לחם הגלילית במקום הנקרא "קטופותי" שילדים מתלהבים ממנו מאוד, ועוד. פרטים נוספים על כל פעילויות פסטיבל "חלב ודבש" אפשר למצוא באתר המועצה האזורית עמק יזרעאל. חוויה מיוחדת, שאסור להחמיץ, היא ציפורי העתיקה, מקום שלפי שנקבע בתלמוד הירושלמי (ביכורים פ"א), היא המקום אליו התכוונה התורה כשהגדירה את ארץ ישראל כ"ארץ זבת חלב ודבש"... הזמינו סיור מודרך מראש. 40 שקלים מגיל 10.