השבת נקרא את פרשת בהר. הפרשה נקראת "בהר", ובחלק מהחומשים היא נקראת "בהר סיני". מכאן שהדברים הנאמרים בפרשתנו נאמרים על הר סיני שבמדבר סיני, בני-ישראל עדין במסע במדבר בדרך לכניסתם לארץ- ישראל.

בפרשה מוזכרות מצוות חשובות ביותר השומרות על הסדר החברתי והדאגה לחלשים כמו העני והעבד. לצד אלה מופיעה דאגה למישהי נוספת, חשובה: האדמה. כן, גם לה התורה דואגת ודורשת שניתן לה שנות מנוחה.

מצוות השמיטה – הפרשה נפתחת במצווה לאומית וחברתית: מצוות השמיטה. פעם בשבע שנים על כל עובדי האדמה, החקלאים היהודים, להפסיק את עבודתם בקרקע ולנוח! הם מצווים להפקיר את שדותיהם ומטעיהם.

מדוע? ישנן כמה סיבות למצווה זו. ראשית, באמצעות שמיטת (עזיבת) האדמה, גם אדמת ארץ הקודש זוכה למנוחה כל שנה שביעית (כמו מנוחת השבת). שנית, שמיטת האדמה מזכירה לנו מי ברא את האדמה ולמי היא שייכת. מתוך ידיעה והכרה שהאדמה שייכת לה' האדם מבין שלא הכול בעולם זה בשליטתו ושלא הוא הבעלים של האדמה.

סיבה שלישית והחשובה מכולן - כשהכול מופקר כולם יכולים ליהנות מהפירות ובמיוחד העניים והחלשים. זוהי מצוות שְמִיטַת קרקעות. התורה מדגישה כי אם מצוות השמיטה תישמר, יהיה שלום, יהיו גשמים ושפע גדול בארץ לאנשים ולאדמה…

מצוות היובל – פעם בחמישים שנה (כלומר, לאחר שבע פעמים של שנת שמיטה – שבע כפול שבע) מגיעה שנת היוֹבֵל. שנה זו מקודשת לה', וגם בה שומטים את הקרקעות (מפסיקים את העבודה), משחררים את כל העבדים, ומחזירים אחוזות קרקע לידיהם של בעליהן הראשונים- כל העולם מתאפס ומתחילים מהתחלה.

הפעם בחרתי להכין חלה מיוחדת המורכבת מלחמניות קטנות בצבעים שונים, לציון שנות שמיטה ושנת היובל. הכנתי בצק לחלה, חלק עם מי בישול של סלק, כדי לקבל חלות ורודות וכך להדגיש את השנה השביעית- שנת שמיטה ואת שנת היובל.

צילום: חנה פנט

 

מתכון לחלה:

מתחילים בהכנת המים הורודים:

קולפים סלק בינוני, חותכים לקוביות, מבשלים במים עד שמתרכך, מסננים ושומרים את המים.

רכיבים לבצק:

1 קילו קמח מנופה
2 כפות שמרים יבשים
3/4 כוס סוכר
2 ביצים
1כף מלח
כמעט 5 כוסות מים חמימים - כוסות ח"פ
חצי כוס שמן
 
אופן ההכנה:
 
מחלקים את המתכון ל- 3
1/3 מכינים עם מי בישול של סלק
2/3 מכינים עם מים רגילים
 
מנפים את הקמח לקערה גדולה, מוסיפים את המלח ומערבבים.

 מוסיפים את השמרים היבשים

 יוצרים גומה בקמח ויוצקים לתוכה את הביצים, הדבש והשמן.

מוסיפים את המים ומעבדים לבצק במיקסר,

10 דקות במהירות איטית.

מתפיחים לילה במקרר
 
לשים מעט ומכינים לחמניות כ- 30 גר' בצק  ללחמניה.