ישראל הצעירה (71 זה הרי ילדונת במונחים של מדינות אחרות) הספיקה לא מעט בשנות קיומה: ייבשנו ביצות, זרענו שדות, בנינו מגדלים ובין לבין גם מצאו זמן להפיק כאן סרטים. אז נכון, לפעמים התקציב היה דל והתסריט מעט רדוד , אבל לא מעט סרטים הפכו לקאלט ומצוטטים עד היום בכל הזדמנות. לכבוד יום העצמאות הקרוב הכנו רשימה של הסרטים שאתם חייבים, אבל פשוט חייבים, להכיר.

 

חגיגה בסנוקר

כשחושבים על סרטי בורקס ישראלים "חגיגה בסנוקר" הוא אחד הראשונים שקופץ לראש, ובצדק.  סרט הפולחן הישראלי זכה עם יציאתו להצלחה מסחררת ולאהבת הקהל. העלילה עוקבת אחרי חנוכה וגבריאל, זוג נוכלים חביבים שמשכנעים לקוחות תמימים להמר על כספם מול גבריאל האלוף בסנוקר. כשאחד הלקוחות האלו מתגלה כנוכל ומומחה סנוקר בעצמו, הם נאלצים למצוא דרך להחזיר לו את כספו ומערבים תוך כדי את אחיו התאום  של גבריאל-עזריאל, את הרב ובתו הנאווה ועוד שלל דמויות צבעוניות.

 

 

בופור

סרט מלחמה שעוקב אחרי החיים במוצב לבנוני ערב הנסיגה. לירז, מפקד המוצב הקשוח מפחד מהחיים שאחרי הצבא ואילו החיילים האחרים רק מחכים לרגע בו ישתחררו. בין לבין הם נאלצים להתמודד עם פצמ"רים שנוחתים מכל עבר, עם חוסר וודאות והנסיגה המתקרבת. הסרט זכה להצלחה רבה ולמועמדות לאוסקר על הסרט הזר הטוב ביותר.


 

 

סלאח שבתי

סלאח, העולה החדש שהגיע מארצות ערב עם משפחתו היישר אל המעברה מבקש רק טיפת מזל בחיים.  בדרך אליה הוא נאלץ להתמודד עם הבירוקרטיה של שנות ה-50, עם הדלות במעברה וכללי המשחק החדשים שלא תמיד מובנים לו. הסרט, שהפך בהמשך גם למחזמר אהוב, יצא ב-1964 וזכה מייד להצלחה קופתית אדירה. בהמשך הוא גם קיבל מועמדות לאוסקר בקטוגריית הסרט הזר הטוב ביותר והפך לסרט הישראלי השלישי הנצפה ביותר בכל הזמנים.

 

 

 

מבצע סבתא

כשסבתא חיה מתה נאלצים שלושת נכדיה הבוגרים לארגן לוויה. הבעיה היא שהקיבוץ אותו ייסדה לא מוכן להשתתף בהוצאות, והם, שרוצים לקבור אותה שם, צריכים להסתדר בעצמם. כך יוצא לדרך "מבצע סבתא" הרצוף בטעויות משעשעות, אי הבנות ומריבות. הסרט שיצא לאור לפני זמן קצר יחסית (1999) הגיע מהר מאוד למעמד המכובד של סרט פולחן. בדרך הוא גם הצליח להכניס ביקורת עוקצנית  על התנהלותם של הקיבוצים והמאצ'ואיזם הצבאי.
 

 

 

הערת שוליים

חקר התלמוד אולי לא נשמע כמו הנושא המסעיר ביותר לסרט עלילתי, אבל השילוב של אב, בן ומאבקי כוח אקדמיים  הקנו לו את פרס התסריט הטוב ביותר בפסטיבל קאן ומעמד של כבוד בארכיון הסרטים הישראלי. מבקר מלוס אנג'לס טיימס הגדיל לעשות וקרא לו:" אחד מעשרת הסרטים שכנראה יעמדו  במבחן הזמן". 

 

 

מבצע יונתן 

הסרט עוקב אחרי האירועים של חטיפת מטוס "אייר פראנס" ונוסעיו הישראלים לאנטבה וחילוצם במבצע יונתן, אחד המבצעים ההרואיים ביותר שיצאו לפועל  במדינה. את יוני נתניהו, המפקד האחראי על המבצע, גילם  יהורם גאון, ואילו את הדרג המדיני הכולל בין השאר את יצחק רבין ושמעון פרס שיחקו  הם בעצמם כמחווה מיוחדת. גם פה מדובר באחד הסרטים הנצפים ביותר בתולדות הקולנוע הישראלי, ובמועמד לסרט הזר הטוב ביותר שזכה גם לגרסא באנגלית. 

&t=490s

 

 

האושפיזין

שולי רנד כתב ושיחק את הדמות הראשית בסרט ששם את החרדים על המפה. עלילת הסרט מתרחשת  באחת השכונות החרדיות בירושלים ועוקבת אחר חיהם של   זוג  חוזרים בתשובה המנסים לשכוח את עברם ולשרוד את ההווה. כשזוג מכרים מפוקפקים של הבעל  מגיעים למקום הם טורפים הכל ומעמידים  את האמונה של בני הזוג במבחן. הסרט  זכה במספר לא מבוטל של פרסים ופתח צוהר לעולם שלא הוצג בקולנוע לפני כן. 

 


גבעת חלפון אינה עונה

במוצב עלום שם בסיני מנצלים החיילים את הבלאגן הכללי ששורר בצה"ל אחרי מלחמת יום כיפור כדי לסגור חשבונות, להשיא בנות ולהשתמט מחובות. בדרך הם מגיעים למצריים, מחפשים נפט ומנסים כמיטב יכולתם לעקוץ את המערכת. שלישיית הגשש החיוור מככבים באחד הסרטים היותר מצחיקים שיצאו כאן, עם תיאור מדויק באופן מפתיע של הווי המילואים הצה"לי. לפני צפייה בו קחו בחשבון שהוא מכיל סצנות שאולי תעדיפו לצנזר.