כמה מעלות טובות לסנטה פה למשפחה:
אילו היה לו מנוע דיזל חזק,
ללא תיבת 8 הילוכים – דיינו.
אילו היתה לו תיבת 8 הילוכים,
ללא הנעה כפולה דיינו.
אילו היתה לו הנעה כפולה,
ללא אבזור בטיחות מקיף – דיינו.
אילו היה לו אבזור בטיחות מקיף,
ללא אבזור נוחות עשיר – דיינו.
אילו היה לו אבזור נוחות עשיר,
ללא תא נוסעים איכותי – דיינו.

על אחת כמה וכמה יתרונות כפולים ומכופלים ליונדאי סנטה למשפחה, שיש לו מנוע דיזל חזק, ויש לו תיבת 8 הילוכים, ויש לו הנעה כפולה, ויש לו אבזור בטיחות מקיף, ויש לו אבזור נוחות עשיר, ויש לו תא נוסעים איכותי.

הדור הראשון של הסנטה פה הושק בשנת 2000, ב-2007 הושק הדור השני וב-2012 הושק הדור השלישי שלו. הדור הרביעי של רכב הפנאי עם 7 מקומות הושק בשנת 2018 והוא אחד משמונת הדגמים המושקים ע"י יונדאי בשנת 2019. מדור לדור הציג הסנטה פה שיפור ניכר.

הדור השלישי של הסנטה פה נבחן במדור זה והרשים בעיקר בתא הנוסעים האיכותי והמאובזר ויחידת הנעה חזקה עם יכולת שטח גבוהה מהמקובל, התלונה העיקריות היו על היעדר מערכות בטיחות אקטיביות ובלם רגל חשמלי ארכאי. לא אותיר את הקוראים במתח ואציין שגם הדור הרביעי משמר את יתרונות קודמו ומספק מענה לתלונות עם בלם אלקטרוני עם פונקציית Auto Hold יעילה ואבזור בטיחות אקטיבי עשיר.

הסנטה פה משווק על מנועי בנזין ודיזל, עם הנעה קדמית וכפולה בשלוש רמות אבזור בטווח מחירים הנע בין 251,900 ₪ עד 299,000 ₪.
רכב המבחן היה עם מנוע דיזל והנעה כפולה ברמת האבזור הגבוה Luxury שמחירו 299,000 ₪.

לא, לא ארבעה בנים, ארבעה דורות של סנטה פהצילום: מוטי שטרן


עיצוב חיצוני

את העיצוב העגלגל של הדור הקודם החליף עיצוב רבוע שבצבע השחור של רכב המבחן יוצר רושם של רכב גדול יותר מכפי שהוא. גם בחזית השינוי ניכר ואת גריל הכרום הענק מחליף גריל שחור במרקם של מעוינים המוכר משאר דגמי יונדאי כשמעליו פס כרום ובו משולבת תאורת יום צרה, כאשר מתחתיהם לצד הגריל פנסים ראשיים שקועים ומתחתם פנסי הערפל. מאחור, פנסים צרים במיקום גבוה המשתלבים קווי הרכב המפוסלים ובתחתית הפגוש האחורי מגן גחון מאסיבי.

את העיצוב הנאה משלימים חישוקי 19 אינץ' הנועלים צמיגים צרים ורחבים תחומים בקשתות גלגלים רבועות. כאמור, בצבע השחור עיצוב עם נגיעות כרום עדינות עיצוב  הסנטה פה משלב אלגנטיות וקשיחות.

העיצוב הפך לרבוע ומשלב אלגנטיות וקשיחותצילום: מוטי שטרן

 


תא נוסעים ואבזור

תא הנוסעים של הסנטה פה ברמת האבזור הגבוהה Luxury הוא ברמה של רכב פרמיום. ריפוד המושבים, הדשבורד והדיפונים עשויים מעור חום יפהפה, הפלסטיק רך ונעים למגע ואיכות ההרכבה ללא רבב. התפעול יהיה מוכר מאוד לכל מי שנהג ביונדאי מהעשור האחרון, תפריט מחשב הדרך זהה לכל דגמי יונדאי וכך גם השליטה באבזור הבטיחות הממוקמת סמוך לדלת הנהג.

מסך המולטימדיה הוא מסך "צף" (כמו ביונדאי I30) ומשולבת בו מערכת ה- Connected המצויינת של כלמוביל. גודל המסך – 7 אינץ' קטן למדי, במיוחד ברכב כה גדול ורחב, השילוב בין קישוריות ה- Android Auto / CarPlay לא מוצלח, ולדעתי כדאי לוותר על התקנת המערכת המקומית (בתוספת תשלום).

המרווח בתא הנוסעים מצויין במושבי השורה הראשונה והשניה, בשורה השלישית המצב פחות טוב וכאשר היא בשימוש – תא המטען קטן מאוד. אם אנחנו בענייני מושבים ברכב המבחן יש כפתורי שליטה בצד השמאלי של גב מושב הנוסע המאפשר לנהג להזיז אותו.

יונדאי הצטיינה תמיד באבזור עשיר וכך גם הסנטה פה. כבר בגרסת Premium יש גג פנוראמי, כניסה והתנעה ללא מפתח, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto Hold, כיוון חשמלי למושב הנהג, וילון אינטגרלי בחלונות הדלתות האחוריות וחיישני גשם ותאורה. בגרסת Supreme מתווספים גם ריפוד עור למושבים, גרסת ה- Luxury כוללת בנוסף: פנסי LED קדמיים, כיוונון גם למושב הנוסע וזכרונות למושב הנהג ולמראות, חימום וקירור למושבים ופתיחה חשמלית לדלת תא המטען.

אבזור הבטיחות עשיר בכל הגרסאות וכולל 6 כריות אוויר,בלימה אוטונומית, בקרה ותיקון סטייה מנתית, בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת עייפות נהג וברכב גדול המיועד למשפחות גם מערכת התראה למניעת השארת ילד ברכב. ברמת האבזור Luxury מתווספת מערכת ייחודית וחשובה – בקרת יציאה בטוחה המבוססת על התראת רכב בשטח מת במראות וכאשר מנסים לפתוח את הדלתות והשטח לא פנוי – מופיה התראה בלוח השעונים.

אבזור נוחות עשיר ואבזור בטיחות הכולל מערכת התראת שכחת ילדים ויצאה מהרכב  יוצאים לדרךצילום: מוטי שטרן

 

לסנטה פה החדש 3 גרסאות הנעה: 2.4 ליטר בנזין בנזין ותיבת 6 הילוכים עם הנעה כפולה ו- 2.2 ליטר דיזל ותיבת 8 הילוכים והנעה קדמית או כפולה. למבחן התייצב הרכב עם מנוע הדיזל והנעה כפולה.
יש לי חיבה למנועי דיזל ואכן הסנטה פה עם מנוע הדיזל לא אכזב, עם הספק של 200 כ"ס ומומנט בריא 45.1 קג"מ – שינוע רכב במשקל של כמעט 2 טון קטנה עליו.

בזכות בידוד רעשים מוצלח – רעש מנוע הדיזל מורגש רק בתחילת הנסיעה ולאחר שהמנוע מתחמם הוא כבר לא נשמע. תנוחת הישיבה הגבוהה ומראות הצד הגדולות מספקות תנוחת נהיגה שלטת. המומנט השופע מספק כוח זמין בכל מצב ובחירה במצב ספורט (אחד מ-4 מצבים: נוחות, חסכוני, ספורט ו- SMART) הופכת את צבע לוח השעונים לאדום ומשנה את תגובות המנוע ותיבת ההילוכים לתזזיתיים וחדים יותר.

רכב שטח עם הנעה כפולה מחייב מבחן מחוץ לכביש ונאמן לתפקידי, בחנתי את הסנטה פה בשבילים ודרכים משובשות עם שיפועים חדים. מרווח הגחון של 18.5 ס"מ מעניק בטחון בנסיעה מחוץ לאספלט, הסנטה פה מצוייד גם בבקרת נסיעה במורד הפועלת היטב.

צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 10 ק"מ לליטר ובנסיעה בינעירונית בכביש מהיר הגיע גם ל-14 ק"מ לליטר – זוהי צריכת דלק יותר מסבירה לרכב בגודל כזה.

בזכות מנוע הדיזל החזק וההנעה הכפולהצילום: מוטי שטרן



סיכום

יונדאי סנטה פה מצייעה חבילה המשלבת אבזור עשיר, מערכות בטיחות ייחודיות, תא נוסעים איכותי ומרשים ובגרסת הדיזל עם הנעה כפולה – גם צריכת דלק סבירה ויכולת מפתיעה גם מחוץ לשטח. מחירי הסנטה פה גבוה יחסית למתחריו בטווח מחירים הנע בין 251,900 ₪ ל- 299,000 ₪ גבוהים מהמתחרים העממיים שלו: מיצובישי אאוטלנדר, פג'ו 5008 וסקודה קודיאק וקרובים לפורד אקספלורר המציע מרווח גדול יותר בתא הנוסעים, אך מוצע רק עם מנוע בנזין גדול וצמא.

אם אתם משפחה גדולה שאוהבת לטייל  - אל תפסחו על הסנטה פה ברשימת הרכבים האפשריים שלו.
לדעתי, הגרסה המומלצת היא גרסת רכב המבחן – Luxury דיזל המציעה שילוב בין צריכת דלק טובה, יכולת שטח ובעיקר אבזור בטיחות עשיר וייחודי שאינו מוצע בגרסאות הפשוטות.

 

לכל הטורים של מוטי שטרן