רק דבר אחד יכול להתחרות ביופיו של הגליל באביב: האנשים היפים המאכלסים את פינותיו הקסומות בחוות הפרטיות, ביערות ובדרכי התבלינים. בסיור שערכתי לפני ימים אחדים ביוזמת האגף לעידוד תיירות פנים באזור החולה, פגשתי כמה מהם. טל סבן בן סירא בחוות ינשוף מדברת אמנם כמעט בלחש, אבל תוכן דבריה כולו אש להבה למען החקלאות האקולוגית שהיא מתמסרת אליה מאז 2012.

בחוות ואדי ינשוף (כך כותבים בווייז כדי להגיע אליה), היא מנביטה נבטים בשיטות אורגניות, כובשת זיתים מכרמים הגדלים בחווה שלה, מכינה ריבות ומייבשת פירות מעצי הפרי הרבים הנטועים ביער המאכל, וחולמת על הקרון הממונע, הציורי, שבו תיסע ברחבי הארץ (טראק פארם פוד), ותלמד את הציבור הישראלי כולו לאכול אורגני ולחיות בריא. בינתיים היא מזמינה קבוצות למרכז המבקרים הצנוע שלה בחווה, לסדנאות הנבטה, לארוחה קלה על טהרת התוצרת המקומית הכוללת זיתים ושמן זית, ריבות ותה צמחים, ולסיור מודרך.

חוות ינשוףצילום: נעמי גוטקינד גולן

 

הגליל לא רק ירוק ופורח אלא גם מבושם וטעים למי שיודע ללקט את צמחיו המעשירים משקאות, סלטים ותבשילים. מי שרוצה לקחת הביתה את הריחות והטעמים המטריפים הללו, ימצא אותם בחנות דרך התבלינים - חולתה. אחת ממשפחות קיבוץ חולתה, בעקבות המשבר הפיננסי הגדול שפקד את התנועה הקיבוצית, מתפרנסת מחנות גדושה מאות תבלינים, תערובות וצמחי מרפא, כולם גידולי הגליל, כולל גרנולה בכמה סוגים, וערכות מתנה ממוצרי המקום, שאפשר להרכיב לפי בחירה אישית. הערת אזהרה: עם הכניסה תוקפת את החושים חוויית ריח עזה ומדהימה ובלבלת תשוקות לקנות מעט או הרבה מהכול.  לפני או אחרי הקנייה, תשמח חברת המשק שבניה פתחו ומנהלים את החנות הגדולה לספר על תולדות הקיבוץ, המשבר וההתאוששות ממנו.

עוד דרך לזכות בחוויה הגלילית היא להיות אורח נוטה ללון בחדרי הבוטיק של קיבוץ שניר הסמוך לשמורת הבניאס,בתפר שבין הגליל העליון לרמת הגולן.  ענת מ"שניר אירוח בוטיק" פתחה בפני שניים מחדרי האירוח, שעברם כחדרי קיבוץ עדיין ניכר בהם, אבל הם עברו שיפוץ יסודי וכוללים מטבחון ואפילו ג'קוזי. מהיפה שבהם  רואים במרפסת את נוף ההרים המכחילים באופק. במרחק כמה מטרים מהחדרים שוכנת מסעדת אדמה, שם ניתן לאכול ארוחות שף כשרות ומתובלות עם נטייה לכיוון הפיקנטי-מזרחי- ים-תיכוני. התפריט כולל בשרים, דגים, פסטות, סלטים וקינוחי פרווה.

קיבוץ שנירצילום: נעמי גוטקינד גולן

 

ואחרונים חביבים בסיור היפיפה היו החבר'ה של עמותת יערות מאכל בגליל הנוטעים עצים ביער קורן ליד קיבוץ הגושרים. מדובר בבני יישובי האזור, שהחליטו לפני כשנתיים להעשיר בהתנדבות את צמחייתה של הארץ בנטיעת עצי פרי לצד עצי היער. מדובר באקדמאים, בין היתר סטודנטים ומרצים ממכללת תל-חי, בעלי חזון של חיבור האדם אל הטבע, ומודעות אקולוגית, שנוטעים ומטפחים בהתנדבות, ומדריכים בתשלום, את הבאים אליהם לסיורי ליקוט וסדנאות ביער קורן וסביבותיו. הם נעזרים במתנדבים, תלמידים ואורחים ומבקשים מכל עם ישראל לסייע להם בהתנדבות בפרויקט הגלילי או ללכת בעקבות הדוגמה שלהם ולנטוע יערות עצי מאכל בכל פינה בארץ.

יובל - עמותת יערותצילום: נעמי גוטקינד גולן

 

מי אמר קק"ל ולא קיבל? אבל בעוד ראשוני הקרן הקיימת דיברו על גאולת ארץ ישראל משממונה, חבורת יערות מאכל מדברת על גאולת אדמת כל כדור הארץ שמדי יום נעקרים בה עשרת אלפים עצים. אז עד שנדאג כוכב הלכת שלנו כולו, ראוי שנצטרף אליהם למען הארץ הקטנה שלנו.